اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری افغانستان و شبه‌قاره/۴۵

«بامیان»؛ ولایتی که نگاه جهان به افغانستان را تغییر می‌دهد

ولایت بامیان به دلیل وجود مناظر زیبای طبیعی، مناطق ‎تاریخی و جاذبه‎های گردشگری در فصول سرد و گرم سال پذیرای حضور گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

«بامیان»؛ ولایتی که نگاه جهان به افغانستان را تغییر می‌دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، ولایت بامیان به دلیل وجود مناظر زیبای طبیعی، مناطق ‎تاریخی و جاذبه‎های گردشگری در فصول سرد و گرم سال پذیرای حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

در فصل زمستان این ولایت تبدیل به پیست اسکی می‌شود و گردشگران بسیاری برای شرکت در این ورزش مفرح به بامیان سفر می‌کنند.

بامیان در مرکز افغانستان با داشتن مناظر زیبای طبیعی، مانند «بند امیر»، «دره فولادی»، «دره آهنگران»، «دره دکانی»، «چهل برج» و... یکی از دیدنی‎ترین مناطق جهان در فصل گرماست اما اکنون در سرمای زمستان این ولایت در حال تبدیل به یکی از پیست‌های اسکی بین‌المللی است.

 

همچنین این ولایت، مناطق باستانی و آثار تاریخی مهم و مشهوری مانند «شهر غلغله»، «شهر ضحاک»، «کافر قلعه»، «قلعه غمی» و... را نیز در خود جای داده است که باعث می‎شود سالانه شمار زیادی از گردشگران بین‌المللی این ولایت را برای سفر انتخاب کنند.

برگزاری چهارمین مسابقات بین‌المللی «اسکی» در «بامیان»

چهارمین دور مسابقات بین المللی اسکی 10 اسفند، با شرکت 17 اسکی‎باز خارجی و12 اسکی‎باز داخلی در ولایت بامیان برگزار شد.

اسکی‎بازان خارجی از کشورهایی چون فرانسه، آلمان، اتریش، سوئیس و انگلیس در این مسابقه شرکت داشتند.

بامیان، میزبان و برنده مقام نخست و سوم چهارمین مسابقه بین‌المللی اسکی

در این مسابقه که از سوی اداره «گردشگری بامیان» و «شرکت گردشگری راه ابریشم» در دامنه‎های همیشه پربرف «کوه بابا» برگزار شده بود، «علی شاه» اسکی‎باز بامیانی، «آرنولد» از کشور سوئیس و «سجاد حسینی» از بامیان، به ترتیب مقام‎های اول، دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

ظرفیت‎ها و چالش‎های بامیان برای تبدیل شدن به پیست بین‌المللی بازی‎های زمستانی

بامیان یکی از ولایت‎های سردسیر افغانستان است و کوه‎های بلند و برف‎گیر آن و برای بازی‎های زمستانی و به‎ویژه‎ اسکی بسیار مناسب است.

وجود مناطق باستانی و آثار تاریخی بامیان نیز باعث می‎شود که گردشگران بین‌المللی با سفر به این ولایت، هم از این مناطق بازدید کنند و هم به ورزش اسکی بپردازند.

ویژگی دیگری که می‎تواند به جذب گردشگران در این ولایت کمک کند امنیت موجود در بامیان است و همانطور که می دانید بامیان یکی از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان به شمار می‌رود.

«عبدالرحمن احمدی» سخنگوی والی بامیان به خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: ناامنی در راه‎های منتهی به بامیان، مانند جاده‌های «راه غوربند» و «میدان وردک» یکی از چالش‎های موجود در راه افزایش تعداد گردشگران و اسکی‌بازان بامیان است.

وی، بی‎توجهی مسئولان «کمیته ملی المپیک» افغانستان در طرح و اجرای برنامه‎های تقویتی و تشویقی در این مورد را یکی از چالش‎هاس عمده برشمرد و اظهار داشت: کمیته ملی المپیک افغانستان برای تقویت بازی‎های زمستانی در بامیان برنامه و بودجه‎ای را در نظر نگرفته‎ است.

در این میان «گل حسین بای زاده»، رئیس شرکت «گردشگری راه ابریشم» به رسانه‎ها گفت: هدف از برگزاری مسابقات اسکی در بامیان رشد صنعت گردشگری و جذب اسکی‎بازان بیشتر به این ولایت افغانستان است.

«علی شاه» اسکی‎باز بامیانی که در این مسابقه به مقام اول دست یافته نیز به خبرنگاران گفت: با آن که نسبت به اسکی‎بازان خارجی به امکانات بسیار کمی دسترسی دارد اما خوشحال است که توانسته در این مسابقه بین‌المللی برنده شود.

از 3 سال پیش تاکنون، بازی‎های زمستانی در این ولایت رونق پیدا کرده و اسکی‎بازان خارجی و داخلی برای شرکت در این ورزش و مسابقات آن به این ولایت سفر می‌کنند.

با این حال «محمد آصف مبلغ»، معاون والی بامیان، برگزاری چنین بازی‎هایی را در جذب گردشگران و علاقه‌مندان به بازی‎های زمستانی و همچنان افزایش درآمد این ولایت با اهمیت خواند.

بند امیر و نقاط مرتفع و برف‎گیر بامیان، مناسب‎ترین مکان‎ها برای بازی‎های زمستانی در افغانستان به شمار می‎آیند.

به اعتقاد برخی از آگاهان، در صورتی که دولت افغانستان و نهادهای ملی و بین‌المللی در زمینه ترویج و تقویت بیشتر اسکی‎بازی در بامیان سرمایه‎گذاری کنند ممکن است این ولایت در آینده‌ای نزدیک در ردیف مناطقی قرار گیرد که بیشترین گردشگران را در این زمینه به خود جذب می‎کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول