اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ایران‌گشت / قزوین

قزوین آیینه تاریخ، تمدن و طبیعت ایران

قزوین با بناهای تاریخی بی‌نظیر، تمدنی غنی و طبیعتی بکر آیینه تمام نمای تاریخ، تمدن و طبیعت ایران زمین است.

قزوین آیینه تاریخ، تمدن و طبیعت ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بر اساس اسناد و مدارک موجود، قدمت و سابقه تاریخی منطقه قزوین به قرن نهم پیش از میلاد می‌رسد. بررسی آثار به دست آمده از تپه سگزآباد در بخش بوئین زهرا نشان می‌دهد که این منطقه در هزاره‌های چهارم و پنجم پیش از میلاد زیستگاه جماعت‌های انسانی بوده است.

بنای اولیه شهر قزوین را به شاپور ذوالاکتاف که به شادشاپور شهرت داشته است، نسبت می‌دهند.

بعد از حمله اعراب و پذیرش اسلام توسط مردم قزوین این شهر که در دوره ساسانیان پایگاه مستحکمی برای جلوگیری از هجوم مهاجمان دیالمه بود در دوره اسلامی نیز به پایگاه عملیات بعدی لشگریان عرب تبدیل شد و در آن محمد پسر حجاج‌بن یوسف نخستین مسجد را به نام مسجد الثور بنا نهاد.

در سال 176 هجری قمری قلعه یا شهر دیگری توسط خلیفه هادی موسی‌بن عباسی در مقابل شهر قدیم قزوین ساخته شد که به مدینه موسی معروف شد. در دوره‌های بعد، هنگامی که هارون‌الرشید خلیفه عباسی در راه خراسان از قزوین می‌گذشت دستور داد حصاری به دور مدینه موسی و مبارکیه بکشند و مسجدی در آن بسازند که به علت مرگ او حصار ناتمام ماند.

تا اینکه یکی از فرماندهان ترک دستگاه عباسی به نام موسی‌ابن بقا در سال 256 هجری قمری بنای آن را به اتمام رسانید.

از اواخر قرن پنجم هجری تا زمان حمله هولاکو به  اسماعیلیان، سرزمین قزوین تحت تأثیر حوادث مربوط به نهضت حسن صباح و جانشینان او قرار داشت و شاهد نبردها و جنگ‌های طولانی میان سپاه حکومت مرکزی و اسماعیلیان بود.

در زمان صفویه، با برگزیده شدن قزوین به پایتختی این شهر اعتبار بیشتری یافت و آثار و بناهای متعددی در آن بنا شد.

در دوره قاجار که تهران به پایتختی انتخاب شد، قزوین به علت استقرار در مسیر جاده تهران به اروپا و روسیه، اهمیت قابل ملاحظه‌ای یافت.

استان قزوین از شمال به استان گیلان، از جنوب به استان مرکزی، از شرق به استان تهران و از مغرب به استان زنجان و همدان محدود است. این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود مانند پلی پایتخت کشور را به مناطق شمالی و غربی و کشورهای قفقاز و اروپا متصل می‌کند و به دلیل موقعیت مناسب، ضمن توسعه کشاورزی، صنعتی و خدماتی به یکی از قطب‌های مهم توسعه کشور تبدیل شده است.

مرتضی روزبه استاندار قزوین گفت: در همه مناطق و نواحی استان قزوین ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران وجود دارد که تاکنون برای معرفی این ظرفیت‌ها به خوبی عمل نکرده‌ایم که باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در معرفی و شناساندن جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری قزوین کوتاهی کرده‌ایم باید با تلاش بیشتر این نقیصه را برطرف کنیم و با کارهای نوآورانه قابلیت‌های تاریخی و گردشگری را معرفی کنیم.

استان قزوین به جهت وجود ابنیه تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوان به خصوص مناطق طبیعی و سحرانگیز چون رودخانه‌ها و چشمه‌سارها و مراکز آب‌درمانی در یله‌گنبد، خرقان، آب ترش و آب لرزان و همچنین وجود منطقه افسانه‌ای و زیبای الومت با قلعه‌ها و دژهای دیدنی و تاریخی پرفراز و نشیب و رودخانه‌ها و دریاچه‌های روح‌انگیز، کوه‌های سر به فلک کشیده سیالان، طالقان، الموت و تخت سلیمان و انبوه آب انبارها و مساجد و آرامگاه‌ها و امامزاده‌ها و آداب و رسوم خاص و صنایع دستی جهانگرد‌پسند آن را به یک قطب جاذب توریستی مبدل ساخته است.

منوچهر حبیبی قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین با اشاره به نقش محوری روستاهای هدف گردشگری در جذب گردشگران و افزایش رونق اقتصادی در منطقه بیان داشت: برای دستیابی به توسعه گردشگری باید سطح کیفی خدمات افزایش یابد و ارائه خدمات رفاهی و گردشگری نیز در این مناطق اهمیت بالایی در رونق اقتصادی آن دارد.

حبیبی با تأکید بر اهمیت معرفی جاذبه‌های مناطق روستایی در رشد صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: با حفظ بافت سنتی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستاهای هدف گردشگری و جذب گردشگران به این مناطق می‌توان بستری مناسب جهت ارتقای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال‌زایی در این روستاها را فراهم کرد.

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر استان قزوین از قلعه تاریخی حسن صباح در منطقه الموت این منطقه تاریخی به عنوان یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری قزوین نام برد و اظهار داشت: نقش دژ تاریخی الموت در تاریخ و فرهنگ کشور بسیار محسوس بوده و هم‌اکنون در توسعه و رونق گردشگری و جذب گردشگران تاثیر بسیار ایفا می‌کند. وی ادامه داد: وجود این قلعه تاریخی همه ساله یکی از شگفتی‌های مورد علاقه گردشگران است که در کنار طبیعت بکر و آداب و رسوم مردمان آن با استقبال گردشگران روبرو است.

با بیان اینکه جاذبه‌های گردشگری استان قزوین باید بیش از گذشته معرفی شود، افزود: مسئولان در تلاش هستند تا مسافران نوروزی بهترین خاطرات را در ایام اقامت در قزوین تجربه کنند.

وی با اشاره به نقش گردشگری در توسعه همه‌جانبه استان قزوین اظهار کرد: گردشگری چهارمین اولویت توسعه استان و ایجاد اشتغال است.

حبیبی ادامه داد: همانگونه که استان قزوین در بخش صنعت، کشاورزی، آموزش عالی از قطب های مهم کشور به شمار می‌رود، با داشتن جاذبه‌ها ظرفیت‌های متنوع طبیعی، تاریخی و فرهنگی در کنار کار جمعی ازسوی بخش دولتی و خصوصی، می‌توان به رشد و توسعه این استان در بخش گردشگری امیدوار بود.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین اظهار کرد: صنعت گردشگری در دنیا به عنوان صنعت پاک و سودآور مطرح و محور رشد اقتصادی بیشتر کشورها است.

حبیبی افزود: نباید از ظرفیت‌های موجود استان قزوین غافل شویم، معتقدم با برنامه‌ریزی در این حوزه می‌توانیم به مقصد گردشگری کشور تبدیل شده و از تمام این توانایی‌ها بهره مند شویم.

نادر محمدی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به ویژگی‌های قلعه حسن صباح اظهار کرد: قلعه شگفت‌انگیز حسن صباح در منطقه زیبای الموت قزوین هر روز هزاران نفر از مسافران نوروزی را به خود جذب می‌کند.

وی ادامه داد: این دژ شکوهمند که بر بلندای کوهی از سنگ یک پارچه به ارتفاع دو هزار و 800 متر در 110 کیلومتری شمال شرقی قزوین و در نزدیکی روستای گازرخان از توابع بخش الموت شرقی قرار دارد یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ایران است که از شهرتی جهانی برخوردار بوده و گردشگران مشتاق برای دیدن این قلعه رازناک  در ایام نوروز 93 به این منطقه سفر کرده و میهمان روستای هدف گردشگری گازرخان هستند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین عنوان کرد: آثار تاریخی و طبیعی متنوع این منطقه در نخستین روزهای نوروز 93 تاکنون گردشگران زیادی را پذیرایی کرده و از مسافران نوروزی که هنوز این سرزمین شگفت‌انگیز را ندیده‌اند، دعوت می‌کند تا به بازدید قلعه‏ حسن صباح، دریاچه اوان، قلعه لمبسر و طبیعت زیبای این منطقه بپردازند.

محصولات کشاورزی

پسته، بادام، فندق، انگور، سیب، گردو، جو، چغندر قند، حبوبات، صیفی‌جات و انواع میوه از محصولات کشاورزی استان قزوین است.

سوغات

در این استان سوغات‌های شیرینی‌جات، باقلوا، نان برنجی، کشکش، بادام، فندق، پسته و گردو بسیار مشهور هستند.

صنایع دستی

فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، چادرشب بافی، سنگتراشی، حکاکی، کاشی‌سازی، منبت‌کاری، گچ‌بری، آیینه‌سازی، خوشنویسی و خطاطی و نگارگری از جمله صنایع دستی استان قزوین است.

انتهای پیام/77003/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول