اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

موزه «مردان نمکی» زنجان رتبه دوم بازدید گردشگران نوروزی

موزه «مردان نمکی» و عمارت ذوالفقاری زنجان در رتبه دوم بازدید مسافران و گردشگران نوروزی قرار دارند.

موزه «مردان نمکی» زنجان رتبه دوم بازدید گردشگران نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان آثار باستانی و تاریخی فراوانی را در خود جای داده و این آثار سالانه گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند.

همزمان با فرا رسیدن نوروز باستانی ایرانیان مسافران و گردشگران به شهرهای مختلف کشورمان سفر می‌کنند تا از زیبایی‌های بی‌نظیر و آثار منحصر به فرد آن به نحو احسن استفاده کنند.

ایام نوروز فرصتی است که علاقه‌مندان آثار تاریخی و باستانی با سفر در شهرهای مختلف کشورمان از این آثار زیبا و تاریخی دیدن کنند.

زنجان نیز همچون سایر استان‌های کشورمان آثار تاریخی بسیاری دارد که وجود این آثار منحصر به فرد ذوق و هنر گذشتگان استان زنجان را نشان می‌دهد.

آثاری که ذوق هنری پدیدآورندگان آن را نشان می‌دهد که با همه توان در خلق هر چه باشکوه‌تر آثار تاریخی از جان و دل تلاش کرده‌اند.

در کنار این آثار ماندگار استان زنجان دارای آثار دیرینه‌ای است که سالانه گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند.

«مردان نمکی» زنجان جزو ماندگاران استان محسوب می‌شود که در حال حاضر در عمارت ذوالفقاری زنجان نگهداری می‌شود.

این مردان نمکی از معدن نمک چهرآباد زنجان کشف شده‌اند و پس از بررسی‌های صورت گرفته هم اکنون در معرض دید تماشاگران و علاقه‌مندان قرار دارند.

پس از گذشت سال‌ها هیچکس از حوادث و اتفاقات صورت گرفته بر مردان نمکی زنجان آگاه نیست قطعا این مردان نمکی با همه توان برای کسب روزی حلال تلاش می‌کردند و مطئننا از قسمتی که برایشان رقم خورده بود اطلاع نداشتند.

این مردان همچون مردمان امروز تصور می‌کردند که پس از یک روز کار طاقت فرسا برای استراحت به منزل خود باز می‌گردند اما تقدیر چیز دیگری برایشان رقم خورده بود.

در سال 72 بهره برداری از معدن نمک چهرآباد با استفاده از ماشین آلات مکانیکی آغاز شد.

*کشف مرد نمکی شماره یک

در نخستین سال بهره برداری در زمستان سال 72 معدن کاران به هنگام باطله برداری و استخراج نمک با بولدوزر نیم تنه انسانی را که ریش و موی بلند داشت یافتند این نیم تنه به دلیل سالم باقی ماندن در محیط نمکی به مرد نمکی معروف شد و پس از پایان مطالعات به موزه ملی منتقل و تا به امروز در آنجا نگهداری می‌شود.

پس از آگاهی از خبر کشف پژوهش‌های باستان شناختی نجات بخشی مهم‌ترین یافته سال 1372 کشف پای چپ مرد نمکی شماره یک بود که در داخل چکمه‌های بلند قرار داشت و جنس چکمه از چرم و بلندی آن 48 سانتی متر بود.

با پایان گرفتن کاوش، جسد و اشیای مکشوفه برای مطالعات و بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه تحقیقاتی پژوهشکده مرمت منتقل شد و آزمایشات مختلفی بر روی این مرد نمکی آغاز شد.

نتیجه آزمایش بر روی نمونه‌ای استخوانی و پارچه‌ای قدمت مرد نمکی شماره یک را 1700 سال قبل یعنی اوایل دوره ساسانی تعیین کرد.

همچنین بررسی‌های بیشتر نشان داد که نیم تنه مکشوفه مربوط به مرد میان سالی بوده که قبل از مرگ ضربه شدیدی بر سر و صورت او وارد شده است.

پس از کشف مرد نمکی شماره یک بررسی‌های مجدد در سال 83 آغاز شد و در این سال معدن کاران در حین کار با بولدوزر مجددا با بقایای اسکلت انسانی مواجه شدند که به دلیل کار با بولدوزر تا حد زیادی متلاشی شده بود.

*کشف مرد نمکی شماره 2

با جستجوی معدن کاران در میان خاک‌های آشفت علاوه بر جمع آوری قسمت‌هایی از بقایای انسانی تکه تکه شده، شماری اشیا بدست آمد که توسط بهره بردار به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان منتقل شد.

بررسی‌های اولیه بر روی بقایای انسانی  که پس از انتقال به میراث فرهنگی مرد نمکی 2 نام گذاری شد نشان داد که این  بقایا متعلق به مردی میانسال با میانگین قد حدود 180 سانتی متر بوده که در جریان ریزش دیواره‌ها و سقف تونل کشته شده است.

کشف اتفاقی مرد نمکی شماره 2 و مجموعه‌ای از اشیا موجب از سر گیری پژوهش‌های باستان شناختی در معدن نمک چهرآباد بعد از گذشت 11 سال شد.

*کشف مرد نمکی شماره 3

پس از بررسی‌‌ها و تلاش‌های صورت گرفته مرد نمکی شماره 3 همچون مرد نمکی 2 به صورت اتفاقی و طی کار باطله برداری بولدوزر توسط معدن کاران در سال 1383 کشف شد به دلیل سقوط یک صخره بسیار بزرگ نمک بر روی مرد نمکی 3 و همچنین کشف آن توسط بولدوزر  این جسد نیز به صورت متلاشی شده و تکه تکه بدست آمد.

تلاش‌ها برای یافتن مردان نمکی به پایان نیافت و باستان شناسان همچنان با قوت هر چه تمام‌تر بررسی بر روی مردان نمکی و معدن چهرآباد را در دستور کار خود قرار دادند.

*کشف سالم‌ترین و کامل‌ترین جسد نمکی با عنوان مرد نمکی شماره 4

پس از تلاش‌های صورت گرفته مرد نمکی شماره 4 کشف شد و این مرد نمکی سالم‌ترین و کامل‌ترین جسد نمکی بدست آمده از معدن چهرآباد است.

با وجود آسیب دیدگی به هنگام مرگ تقریبا بیشتر قسمت‌های بدن سالم باقی مانده که شامل مجموعه‌ای از استخوان‌ها و بافت نرم وی است که بر اثر از دست دادن آب بدن کاملا خشک شده است.

به هنگام کشف جسد در وضعیت دمر قرار داشت، به شکلی که صورت و قسمت جلوی بدن روی خاک قرار گرفته و دست‌ها از ناحیه آرنج خم شده، دست چپ روی زمین و دست راست در حالت تقریبا مشت شده بود و پای راست به صورت نیمه باز و پای دیگر جمع شده در زیر شکم قرار داشت.

با وجود شکستگی جمجمه در چند قسمت دلیل مرگ براساس تحقیقات فشار بر قفسه سینه و پارگی قلب در نتیجه ریزش تونل‌ها و فرود آمدن خاک و آوار روی وی بوده است.

براساس تحقیقات انجام گرفته مشخص شد این مومیایی طبیعی، پسر جوانی بوده که به هنگام مرگ حدود 16 سال داشته است و قد این مومیایی  170 تا 175 سانتی متر است. بر گوشهای مرد نمکی شماره 4 حلقه فلزی دیده می‌شود و موهای سر وی کوتاه و به رنگ خرمایی است.

از ویژگیهای بسیار مهم این مومیایی طبیعی لباس کامل است که بر تن او دیده می‌شود. این لباس از بالا پوشی بلند، یک شلوار و کفش چرمی تشکیل شده است.

پس از بررسی و تلاش‌های صورت گرفته در معدن چهرآباد مرد نمکی شماره 5 و 6 نیز کشف شده و این مردان نمکی نیز همچون دیگران مردان نمکی بر اثر ضربه جان باخته‌اند.

در حال حاضر به استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی کشور نگه داشته می‌شود بقیه اجساد و اشیای بدست آمده از معدن چهرآباد در موزه بزرگ باستان شناسی زنجان در عمارت ذوالفقاری نگهداری شده و در معرض تماشای عموم قرار دارد.

* بازدید 16 هزار گردشگر از موزه مردان نمکی زنجان

مسئول کمیته آمار و اطلاع رسانی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: مسافران و گردشگران نوروزی استقبال خوبی از مردان نمکی و موزه عمارت ذوالفقاری زنجان دارند.

غلامرضا نجفلو به آمار بازدید گردشگران از موزه مردان نمکی زنجان از 29 اسفند ماه سال گذشته تا نهم فروردین ماه امسال اشاره کرد و بیان داشت: طی این مدت 16 هزار و 624 نفر از موزه مردان نمکی و عمارت ذوالفقاری زنجان بازدید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بازدید از ارگ تاریخی سلطانیه با 25 هزار و 132 نفر در رتبه نخست قرار دارد، گفت: موزه مردان نمکی در رتبه دوم بازدید گردشگران و مسافران نوروزی قرار دارد.

کشف مردان نمکی از عجیب‌ترین حوادثی است که در استان زنجان رخ داده و امروز پس از گذشت سال‌ها علاقه‌مندان با اشتیاق خاصی برای دیدن مردان نمکی به عمارت ذوالفقاری زنجان مراجعه می‌کنند.

در کنار مردان نمکی در عمارت ذوالفقاری زنجان موزه باستان شناسی و آثار باستانی نیز برپا است و علاقه‌مندان به اشیای باستانی و تاریخی از این موزه نیز بازدید می‌کنند.

عمارت ذوالفقاری زنجان در کنار دیگر مراکز پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی است و مسافران و گردشگران می‌توانند با حضور در این عمارت از نزدیک مردان نمکی و موزه باستان شناسی را بازدید کنند.

انتهای پیام/73008/خ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول