اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تلفیقی از طبیعت و معنویت در روستای شیخ‌هابیل

واقع شدن بقعه متبرکه امامزاده یحیی (ع) در دل روستای سرسبز شیخ‌هابیل از توابع بخش سرفاریاب چرام جلوه‌ای زیبا از هنرمندی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

تلفیقی از طبیعت و معنویت در روستای شیخ‌هابیل

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، روستای شیخ‌هابیل از توابع بخش سرفاریاب چرام در فاصله 40 کیلومتری شمال شرق دهدشت واقع شده است.

بقعه متبرکه امامزاده یحیی(ع) ملقب به نجم‌الشرف از نوادگان امام هفتم همچون نگینی خوش نقش در گوهر احساس اهل دل است و چشم اندازهای طبیعی و بکر شیخ‌هابیل آدمی را در معرفت الاهی آمیخته با آرامش غرق می‌کند.

درختان تنومند بلوط و انبوه سبزه‌زاران با گل‌های رنگارنگ در دامن طبیعت نشانه قدرت ازلی دست نقاش لایزال بی‌همتایی است که آدمی در تماشایش غرق در تحیر می‌شود.

برای رسیدن به روستای شیخ‌هابیل باید از مسیر سرفاریاب عبور کرد؛ راه ارتباطی این روستا آسفالته و چشم‌اندازهای زیبای مسیر دل هر رهگذری را به خود جذب می‌کند.

عبور از تنگ زیبای پیرزال با جاذبه‌های دل‌نشین و طبیعت سرسبز روستاهای سواری، گوشه و مندان تا رسیدن به شیخ‌هابیل خستگی راه را از تن مسافران به در می‌کند.

بارگاه مقدس امامزاده یحیی(ع) هر ساله پذیرای گردشگران و زیارتگاه حاجتمندانی از سراسر کشور است.

بافت تاریخی بقعه امامزاده یحیی(ع) در سال‌های اخیر بازسازی شده و اطراف حرم مطهر نیز توسعه یافته است.

زائرسرای حضرت برای اسکان زائران با امکانات رفاهی در نزدیکی حرم در نظر گرفته شده است.

سادات روستای شیخ‌هابیل مردمی مهمان نواز و خونگرم هستند؛ زائرانی که به زیارت این امامزاده واجب‌التعظیم مشرف می‌شوند از مهمان‌نوازی مردم ساده و مهربان روستا بی‌نصیب نخواهند ماند.

کوه‌های نور (نیر)، کوه پیازی، دو کوهک و تنگ انار روستای شیخ‌هابیل را احاطه کرده است و در کوه پیازی پیازچه‌هایی می‌روید که از کرامات امامزاده است.

اما آنچه از نگاه مسئولان شهرستان چرام غافل مانده است توجه به جاذبه‌های گردشگری و ظرفیت فرهنگی امامزاده یحیی (ع) است.

با گذشت چندین سال از آغاز عملیات بهسازی راه ارتباطی روستا از سمت سرفاریاب هنوز این جاده به کلی آسفالت نشده است و متأسفانه با سهل‌انگاری دست‌اندرکاران جاده ارتباطی مسیر دوم روستا از سمت قلعه‌گل به شیخ‌هابیل نیز به کلی رها شده است.

از اجرای طرح هادی روستا خبری نیست و عدم نظارت بر وضعیت بهداشتی روستا باعث بروز مشکلات و تهدید سلامتی اهالی روستا است.

به گفته اهالی روستا خانه بهداشت روستا تنها در ساختمانی بدون امکانات درمانی تعریف شده است و بهورز روستا که در شهر دهدشت سکونت دارد بیشتر مواقع در روستا حضور ندارد؛ طوری‌که مردم مجبورند برای مداوا به سرفاریاب یا دهدشت مراجعه کنند و تا رسیدن به این مراکز درمانی سلامتی آن‌ها در خطر است.

امید است مشکلات این روستا در دستور کار مسئولان شهرستان چرام قرار گیرد تا ضمن تقویت جاذبه‌های گردشگری روستا از مهاجرت روستاییان به شهر کاسته شود.

-------------------------------------------------

گزارش و عکس از: طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

-------------------------------------------------

انتهای پیام/82016/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول