اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

28/ ایران گشت/ کردستان

دنیای پرجاذبه زیستگاه شاهو + عکس

زیستگاه شاهو با 117 گونه پرنده، 23 گونه پستاندار، 17 گونه خزنده و 242 گونه گیاه یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی استان کردستان به‌شمار می‌آید.

دنیای پرجاذبه زیستگاه شاهو + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج زیستگاه شاهو یا کوهستان رفیع و عظیم شاهو با ارتفاع متوسط 3400 متر از سطح دریا دارای طولی به وسعت 75 کیلومتر و عرض  15 کیلومتر است.

کوهستان شاهو مهم‌ترین و معروفترین کوهستان منطقه هورامان است که شامل کوه شاهو و بخشی از رشته کوه‌های زاگرس است.

قلل یا چکادهای معروف شاهو شامل قله زوالی در نزدیکی شهر پاوه و قله نور در نزدیکی روستای داریان  و قله شاکو در محل کوهی به نام پیرخدر است. 

شاهو دارای مراتع و چراگاه‌های فراوان و نیز هوارگاه‌های (ییلاق) متعددی است که با صفاترین و معروترین آنها پیاز دول میشیاو و گاول هستند.

کوه شاهو در نزدیک به رودخانه سیروان قرار دارد که از سنگ‌های آهکی تشکیل یافته و کارستی است به همین دلیل حفره و غارهای زیادی بر اثر انحلال همین مواد آهکی در آن بوجود آمده است که غار قوری قلعه و کاوات نمونه‌هایی از آنها است.

این زیستگاه مهم با مساحت 57 هزار هکتار در شهرستان کامیاران، سروآباد و مریوان واقع شده و دارای تنوع زیستی بالایی است.

پوشش گیاهی شاهو:

تنوع گیاهی شاهو فوق‌العاده زیاد است و حدود 30 نوع گل و گیاه در ارتفاعات مختلف آن رویش دارند. برخی از این گیاهان تعلیغی. تعدادی خوراکی برخی معطر و بعضی سمی وتعدادی نیز دارای خواص درمانی هستند.

ده‌ها نوع گل و گیاه  از جمله چنور، بوژانه، هلاله برم برم، وه‌رکه‌مه‌ر، برزه‌لنگ، از گیاهان خوراکی آویشن کوهی، پیاز، تره، کنگر، پیچک، غاز، قارچ، شنگ، پیژوک، هاله‌کوک، که‌ دارای غده‌ای مانند سیب زمینی یا شلغم شیرازی بوده، نینورکه شباهت به ریواس داشته و غیره اشاره کرد.

پوشش گیاهی آن از لحاظ درختان (شرو، کیکف) و درختچه‌های به نام‌های بادام کوهی یا به ‌زبان اورامی چغاله، ته‌نگه‌ز، گون از انواع متفاوت منیژه که از آن کتیرای با کیفیت عالی برداشت می‌شود. زالزالک، و برالوک یا آلبالوی وحشی که‌ در اواسط تابستان میوه آن به رنگ های سیاه و قرمز و زرد و نارنجی بوده و از لحاظ درمانی هسته آن ضد انگل آسکاریس است.

پوشش جانوری شاهو

در این زیستگاه تاکنون 117 گونه پرنده 23 گونه پستاندار17 گونه خزنده 242 گونه گیاهی شناسایی شده است که می توان به گونه‌های پرندگان شکاری سیاهگوش، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای و پلنگ اشاره کرد.

تنوع جانوری شاهو نیز قابل توجه است، بنا به گفته پیشینیان قبلا در شاهو پلنگ مشاهده شده است. خرس،روباه، شغال، گرگ، خوک، خرگوش، بزکوهی، و از پرندگان کبک و تیهو، از جمله جانورانی موجود در شاهو هستند که به علت شکار بی‌رویه در خطر انقراض قرار دارند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کامیاران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: زیستگاه شاهو در مجاورت 7 پارچه آبادی قرار دارد.

فرهاد سیف‌پناهی بیان کرد: پرجمعیت‌ترین روستای در مجاورت زیستگاه شاهو روستای پالنگان با 200 خانوار و کم جمعیت ترین روستاها، اسپریز با 5 خانوار است.

رئیس اداره محیط زیست کامیاران گفت: زیستگاه شاهو به دلیل محدوده ارتفاعی زیادش از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است.

به گفته سیف‌پناهی، تغیرات اقلیمی شدید، تحت تأثیر وضعیت توپوگرافی منطقه، قدرت مانور جانوران را افزایش داده است.

وی در خصوص گونه‌های شاخص پستاندارن موجود در منطقه، اظهار داشت: این منطقه دارای 7 راسته جانواران پستاندار است که شامل گوشتخواران، زوج سمان، خرگوش ها، جوندگان، حشره خواران، خفاش‌ها و خزندگان است.

سیف‌پناهی در خصوص تیره‌های راسته گوشتخواران، گفت: تیره سگ‌سانان شامل گرگ، شغال و روباه؛ تیره راسوها شامل راسو، زرده بر، سگ آبی، سمور جنگلی و رودک؛ تیره خرس‌ها شامل خرس قهوه‌ای؛ تیره گربه‌سانان شامل گربه، سیاه گوش و تیره کفتارها شامل کفتار از  سری تیره‌های موجود در راسته گوشتخواران است.

رئیس اداره محیط زیست ادامه داد: تیره گاوسانان شامل کل و بزوحشی و تیره خوک‌ها شامل گراز از سری تیره های موجود در راسته زوج سمان است.

به گفته وی، خرگوش، سنجاب، ول آبزی، تشی، خارپشت، خفاش، از دیگر گونه راسته‌های حیوانی موجود در این زیستگاه است.

سیف‌پناهی با اشاره به تیره خارپشت ها از راسته حشره خواران و تیره خفاش‌ها از راسته خفاش‌ها، افزود: خزندگان ثبت شده در این زیستگاه شامل لاک پشت مهیمزدار، آگامای چابک و مارمولک چشم ماری است.

پوشش پرندگان شاهو

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کامیاران در خصوص گونه‌های پرندگان نیز اظهار داشت: در مجموع جامعه پرندگان زیستگاه شاهو تعداد 46 گونه متنوع پرنده بومی و مهاجر تشخیص داده شده که شامل 23 خانواده و 8 راسته است.

سیف‌پناهی خانواده عقاب‌سانان یا شاهین‌سانان با نام علمی accipteridae  را با 7 گونه، متنوع‌ترین گروه از خانواده پرندگان منطقه شاهو عنوان کرد و افزود: این خانواده شامل بیش از 15 درصد کل گونه‌های پرندگان موجود در زیستگاه شاهو است.

وی با اشاره به خانواده‌های پرندگان تک‌گونه‌ای که کمترین تنوع را در منطقه شاهو دارند، اظهار داشت: در زیستگاه بکر شاهو بیش از 10 خانواده از پرندگان وجود دارند که فقط شامل یک گونه با کمترین تنوع هستند.

سیف‌پناهی گفت: با در نظر گرفتن راسته‌های مختلف پرندگان موجود در منطقه شاهو، بیشترین گونه مربوط به  راسته گنجشک‌سانان یا سبک‌بالان با نام علمی  Passeriformesاست که شامل 20 گونه است.

وی تصریح کرد: گونه‌های این راسته شامل بیش از 43 درصد کل گونه‌های موجو در زیستگاه شاهو است.

سیف‌پناهی بیان کرد: حداقل تنوع موجود در راسته‌ها، متعلق به راسته دارکوب‌سانان با نام علمی Picifomes است که شامل فقط یک گونه است.

---------------------------

گزارش از: آوات یوسفی

---------------------------

انتهای پیام/79018/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول