اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی مازندران:

قانون ساماندهی متکدیان به استان‌ها ابلاغ شد

مدیرکل بهزیستی مازندران از جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان خبر داد و گفت: قانون ساماندهی متکدیان به استان‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است.

قانون ساماندهی متکدیان به استان‌ها ابلاغ شد

به‌گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، روح‌الله ردایی امشب در جلسه ساماندهی متکدیان شهرستان چالوس که در فرمانداری این شهر برگزار شد اظهار داشت: همه انسان‌ها در زمان تولد پاک هستند و این خود  ماییم که مسیر انحراف را ایجاد می‌کنیم.

وی ندانستن مهارت‌های زندگی و معضلات اجتماعی را از دلایل انحراف و گمراهی دانست و افزود: ناکار آمدی سازمان‌ها منجر به ایجاد مراکز حمایتی می‌شود.

وی با بیان اینکه مسایل اجتماعی حساس است گفت: باید در زمینه مسایل اجتماعی فرهنگ‌سازی درست و شایسته صورت گیرد.

ردایی با اعلام این‌که مازندران پس از استان البرز دومین استان مصرف کننده شیشه کشور است عنوان داشت: میانگین سن اعتیاد از 50 سال در سال 55 به زیر 20 سال در زمان حال رسیده است و این یعنی اینکه در مسایل اجتماعی غریبانه رفتار می‌شود.

وی به‌ساماندهی متکدیان در شهرها اشاره کرد و اذعان داشت: برای حفظ کرامت انسانی ساماندهی تکدی‌گران ضرورت دارد و همه مسئولان در تحقق این امر باید هماهنگ عمل کنند.

مدیر کل بهزیستی مازندران تصریح کرد: برای بالا بردن کرامت انسانی باید ساماندهی متکدیان را به عنوان یک هنجار اجتماعی اجرایی کنیم.

وی از جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان خبر داد و بیان داشت: قانون ساماندهی متکدیان به استان‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است و با تشکیل ستادی در هر استان با مسئولیت معاون سیاسی و امنیتی باید متکدیان از خیابان‌ها جمع‌آوری شوند.

ردایی افزود: مشمولان طرح ساماندهی متکدیان را افراد ناتوان، معلولان جسمی و ذهنی، افراد بی‌سرپرست، مجهول‌الهویه، متکدیان حرفه‌ای، غیرحرفه‌ای و ولگردهای خیابان می‌باشند.

این مسئول با بیان این‌که همه متکدیان نیازمند به کمک مالی می‌توانند زیرپوشش بهزیستی قرار گیرند ابراز داشت: تعداد متکدیان حرفه‌ای در شهرستان چالوس از شمار انگشتان دست بیشتر نیست و این کم کاری ما است که هنوز در سطح برخی از شهرها شاهد حضور این افراد در حرفه گدایی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تأمین مکان ساماندهی متکدیان به همراه امکانات و تجهیزات اردوگاه بر عهده شهرداری است و اگر چنانچه شهری در استان برای ساماندهی نیاز به مکان داشته باشد اداره کل بهزیستی مازندران آمادگی خود را اعلام می‌کند.

ردایی با اعلام این مطلب که شهرداری‌ها موظف هستند متکدیان را شناسایی، جمع‌آوری و تحویل مجتمع اردوگاه دهند گفت: دستگاه هایی چون دادگستری، نیروی انتظامی، اداره کل بهزیستی، کمیته امداد، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری‌ها در کمیته ساماندهی باید به صورت مستمر حضور فعل داشته باشند.

وی به ماده شش بخشنامه ساماندهی اشاره کرد و بیان داشت: در این ماده وظایف بهزیستی مشخص شده به طوری که متکدیان بی‌سرپرست، افراد ناتوان و معلول و سالمند نیازمند کمک را تحویل گرفته و زیرپوشش قرار داده یا نگهداری می‌کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران تحویل افراد سالمند، افراد معلول، معتاد مشمول کمک و زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست را منوط به طی مراحل اداری آن دانست و تاکید کرد: متکدیان بعد از دستگیری توسط نیروی انتظامی و صدور حکم دادستان مبنی بر ساماندهی و تشکیل پرونده می‌توانند بعد از دستور دادستانی بدون هیچ محدودیتی برای نگهداری به بهزیستی معرفی شود.

ردائی، نگهداری از افراد  متکدی معلول را نیز منوط به دستور دادستان دانست و گفت: اگر این دسته از معلولان بدون صاحب باشند به خاطر اینکه در سطح استان ظرفیت‌‎های مناسبی جهت نگهداری معلولان داریم بدون هیچ محدودیتی  به دستور دادستان می‌توانند در این مراکز نگهداری شوند.

وی افراد معتاد را شامل دو دسته بی‌خطر و مشمول ماده 15 بخشنامه ساماندهی و معتادان پرخطر مشمول ماده 16 عنوان کرد و اظهار کرد: به دستور دادستان برای معتادان بی‌خطر بدون صاحب مراحل درمانی در بهزیستی به صورت رایگان طی شده و اگر پرخطر ( مبتلا به هپاتیت و ایدز باشند) بعد از طی نمودن سیکل قانونی به مرکز قاجارخیل ساری ارجاع داده می‌شوند.

این مسئول درباره متکدیان زن بی‌سرپرست، بدسرپرست، زنان در معرض آسیب و زنان آسیب‌دیده خاطرنشان کرد: در این موارد نیز مانند موارد دیگر به دستور دادستان می‌توانیم آنها را در مرکز نگهداری خانه سلامت یا مرکز نگهداری مداخله در بحران براساس روند مددکاری به مدت 6 ماه نگهداری کنیم.

مدیرکل بهزیستی مازندران به دختران فراری و کودکان کار و کودکان خیابانی متکی اشاره کرد گفت: این افراد نیز بعد از دستور دادستان مبنی لزوم ساماندهی بهزیستی می‌تواند  آنها را در مرکز نگهداری اطفال بدسرپرست یا بی‌سرپرست یا در مرکز نگهداری مداخله بحران نگهداری کند.

انتهای پیام/2296‌/ش40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول