اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از احوال این روزهای زیباترین فرش‌های جهان

گره‌های قالی کرمان با سرپنجه‌های مسئولانه گشوده می‌شود

قالی کرمان زیباترین و خوش نقش و نگارترین دستباف‌های داری جهان است، تجلی هنر انگشتان زرین هنرمندان ساده‌دل و زحمتکشی که از عمق دل گره بر تار و پود فرش می‌زنند و سرپنجه‌های مسئولانه می‌تواند گره‌های این هنر شاخص را بگشاید.

گره‌های قالی کرمان با سرپنجه‌های مسئولانه گشوده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، رنگ‌آمیزی و طرح و نقش قالی کرمان چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، به قالی پر نقش و نگار کرمان که می‌نگری، باغ گلی را می‌بینی با گل‌های رنگ و وارنگ و زیبا که به دست مردمان کویری خلق شده است.

خلق باغ‌های رنگارنگ نخی توسط مردم کویری

کرمان؛ دیار مردان و زنان هنرمندی است که گرچه در دل کویر زندگی می‌کنند، اما از صدها سال قبل با ذوق و هنر خود باغ‌های گلی را بر روی دارهای قالی خلق می‌کنند که از جنس ریس‌های رنگارنگ است و بی‌خود نیست که قالی کرمان شهره جهانی پیدا کرده است.

قالی کرمان با توجه پشم مرغوبی که در مناطق سردسیر این خطه تولید می‌شود و همچنین ذوق و سلیقه منحصربه‌فرد طراح و بافندگان کرمانی حرف نخست را از دیرباز تاکنون در جهان زده است و می‌زند.

پای قالی کرمان به کجاها که باز نشده است، از خانه‌های مردم گرفته تا موزه‌ها و مراکز سیاسی جهان، فرش کرمان طی سال‌های نه چندان دور به علل مختلف از جمله عدم تمایل قالیبافان به بافت فرش، نبود مواد اولیه مرغوب، جولان فرش‌های ماشینی ارزان‌قیمت و البته بی‌کیفیت و همچنین واریز یارانه‌های نقدی رونق گذشته خود را از دست داد، اما قالی کرمان با توجه به در نظر گرفتن مزایایی مانند بیمه قالیبافان و افزایش دستمزدها بار دیگر جان تازه‌ای گرفته و امیدها برای احیای این هنر اصیل ایرانی و کرمانی افزایش یافته است، اما برای رونق فرش کرمان گره‌هایی وجود دارد که باید با سرپنجه مسئولان گشوده شود.

نگاه‌های متفاوتی به فرش دستباف در بین اهالی قالی کرمان وجود دارند، بعضی از فعالان حوزه فرش معتقدند که قالی کرمان فقط باید برای طبقه ثروتمند جامعه باشد و برخی هم تاکید دارند که قالی کرمان باید به خانه همه مردم راه یابد و راهکارهایی هم برای تحقق این ایده خود دارند.

یک تخته قالی کرمان به اندازه 100 قالیچه می‌ارزد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان کرمان از جمله افرادی است که عقیده دارد قالی کرمان در حال زنده شدن است.

محمدرضا وزیری‌نسب که از پیشکسوتان صنعت فرش کرمان به شمار می‌رود، اظهار داشت: در حال حاضر قالی‌هایی در کرمان تولید می‌کنیم که به اندازه 100 قالیچه‌ای می‌ارزد که از کرمان صادر می‌شد و آبروی قالی کرمان را می‌برد.

وی ابراز داشت: کرمان مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه ندارد، اما ما نمایشگاه فرش دستباف ایران را در حسینیه ثارالله برگزار کردیم که در این نمایشگاه سرافراز بودیم و تولیداتی که از کرمان ارائه کردیم از خیلی از استان‌ها بهتر بود.

حال قالی کرمان در حال خوب شدن است

این تولیدکننده فرش با اشاره به اینکه وضع و حال قالی کرمان در حال خوب شدن است، عنوان کرد: امروز فرشی در کرمان بافته شده که طی 10 سال گذشته نمونه آن را نداشتیم.

وزیری‌نسب اذعان داشت: اسم قالی کرمان از راور آغاز شد، اما حالا بدترین قالی را راور می‌بافد و هر چند قالی‌های راوری گره زیادی دارد، اما 50 تخته فرش می‌آورند همه با یک نقش در حالی که سلیقه‌ها تغییر کرده است و بافت نقشه‌های اصیل راور به راهنما نیاز دارد.

وی ادامه داد: زرند که بدترین قالی را می‌بافت، حالا بهترین قالی استان کرمان را تولید می‌کند و در شهداد و گلبافت هم قالی‌های خوبی می‌بافند.

صرف نمی‌کند، قالی نامرغوب ببافیم

وزیری‌نسب بیان داشت: قالی‌های امروز حداقل متری 200 هزار تومان برای مصالح و نقش هزینه دارند که مقرون به صرفه نیست، فرش نامرغوب تولید کنیم.

وی اذعان داشت: اگر 50 تخته قالی تولید کنیم، بهتر از این است که 5 هزار تخته فرش نامرغوب بافته شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان کرمان ارائه وام به خریداران قالی دستباف توسط بانک‌ها را یکی از مهمترین راهکارها برای افزایش سطح خرید مردم ذکر کرد.

وزیری‌نسب بیان داشت: پنج کارگاه پشم‌ریسی در کرمان داشتیم که فقط یکی مانده است، ما بهترین پشم را در شهرستان‌های سیرجان، بافت و بردسیر داریم.

دستمزدها که بالا رفت، قالیبافان برگشتند

وی با تایید نقشه‌هایی که قالیبافان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی استان کرمان می‌بافند، ابراز داشت: نخ‌های قالی‌های کمیته امداد از مشهد وارد می‌شود و رنگ نخ مشهد با رنگ نخ کرمان تطابق نمی‌کند و قالی کرمان باید با رنگ‌آمیزی کرمان باشد.

وزیری‌نسب خاطر نشان کرد: دستمزد قالیبافی خوب شده است و قالیباف پشت دار قالی می‌رود.

وی اذعان داشت: دو صادرکننده فرش در کرمان داریم که همیشه برای تهرانی‌ها خرید می‌کنند و قالی کرمان را تجار تهران صادر می‌کنند.

این فعال حوزه فرش دستباف عنوان کرد: در هیچ دوره‌ای به غیر از یکی، دو نفر صادرکننده کرمانی قالی نداشتیم و تجار کرمانی رابط بین فروشنده کرمانی و تاجر تهرانی بوده‌اند.

چینی‌ها برای پشم‌های کرمان دندان تیز کردند

وزیری‌نسب با تاکید مجدد بر اینکه بهترین پشم در کرمان تولید می‌شود، گفت: مدتی قبل چینی‌ها به کرمان آمده بودند و پشم‌ها را خریداری می‌کردند که باید جلوی این کار گرفته شود، زیرا چینی‌ها نقشه‌های قالی کرمان را برده‌اند و تنها تفاوت قالی کرمان با قالی چینی نوع پشم بود و آنهایی که با چینی‌ها در تهیه پشم کرمان همکاری کنند، خیانت کرده‌اند.

بلاتکلیفی 70 درصد قالیبافان کرمان

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف استان کرمان اما بر خلاف رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان کرمان اوضاع قالی کرمان را چندان مطلوب نمی‌داند.

عطاالله شفیعی با اشاره به اینکه 70 درصد بافندگان قالی کرمان هنوز بلاتکلیف هستند، اظهار داشت: 30 درصد بافندگانی که کارفرما دارند یکسری فرش‌هایی را تولید می‌کنند که به موقع به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: 70 درصد قالیبافان کرمان، تک‌باف هستند و به صورت سنتی کار می‌کنند و مشکل آنها این است که نمی‌دانند چه باید تولید کنند و مواد اولیه را از کجا تهیه کنند.

بیمه قالیبافی «ترمز» فرشبافان شده است

شفیعی با اشاره به اینکه بسیاری از قالیبافان کرمانی بافت فرش را کنار گذاشته‌اند، بیان کرد: بسیاری از قالیبافان هم برای کناره‌گیری از دار قالی آماده‌اند و بیمه قالیبافان تنها ترمز این افراد است.

وی افزود: 70 هزار بافنده کرمانی انگیزه ندارند و برای رونق بازار قالی کرمان پیشنهادم این است که صندوق ضمانت خرید فرش دستباف راه‌اندازی شود.

فرش باید با زندگی مردم هماهنگ باشد

استاد دانشکده فرش دانشگاه باهنر کرمان هم معتقد است، در بحث فرش نگاه تجاری به نگاه هنری چربیده و نگاه فرهنگی به قالی باید تقویت شود.

مجتبی یزدانپناه ابراز داشت: موضوع فرش دستباف را باید در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بررسی کرد.

وی بیان داشت: در حوزه سخت‌افزاری فرش باید به این نکته توجه داشت که نوع زندگی مردم عوض شده و تولید فرش باید هماهنگ با نوع زندگی مردم باشد.

یزدانپناه عنوان کرد: معماری ما به سمت معماری مدرن و آپارتمانی پیش می‌رود و نباید انتظار داشت که مردم همچنان فرش دستباف سنتی بخرند و باید برای اندازه و طرح‌های فرش دستباف برنامه‌ریزی جدیدی شود.

بازار قالی کرمان احداث شود

وی افزود: ما طرح‌های تکراری زیادی در قالی کرمان داریم، اما برخی از شهرها با ایجاد تنوع در طرح، فرش خود را نجات دادند.

استاد دانشکده فرش دانشگاه باهنر کرمان بیان داشت: بازار متمرکز فرش در کرمان نداریم و مانند تبریز و کاشان بازاری که مشهور به فروش فرش باشد، در کرمان وجود ندارد.

یزدانپناه ابراز داشت: برای فرش کرمان چشم‌انداز ویژه‌ای تعریف نشده است در حالی که شهرهایی مانند اصفهان، تبریز و نایین با ایجاد بازار فرش‌فروشان افول فرش خود را نجات داده‌اند، اما کرمان کاری در این زمینه انجام نداده است.

معاملات فرش شفاف شود

وی ناراستی در معاملات قالی کرمان را یکی از معضلات این هنر خواند و تصریح کرد: معاملات فرش در کرمان شفاف نیست و موجب عدم اعتماد خریدار در استان کرمان شده است.

یزدانپناه به توضیح در مورد معضلات قالی کرمان پرداخت و ادامه داد:  تجارت در کرمان سنتی است و کرمان در عرصه تجارت خارجی حضور ندارد و این امر به فرش ضربه می‌زند.

وی بیان کرد: عدم ثبت طرح و نقشه قالی کرمان یکی از مشکلات مهم فرش کرمان است و همین مسئله سبب بافت فرش‎‌های قم بر مبنای طرح‌های فرش اصیل کرمان شده است.

قالی کرمان دغدغه استاندار دیار کریمان

اما استاندار جدید کرمان که از آغازین روزهای حضورش در این خطه به عنوان یک کرمانی دغدغه زیادی برای احیای قالی کرمان دارد تا امروز سه جلسه تخصصی را با اهالی فن برگزار کرده است.

علیرضا رزم‌حسینی ابراز داشت: اشتغال در حوزه فرش بسیار بالا و هزینه ایجاد شغل در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها پایین‌تر است.

وی عنوان کرد: ما برای یک پروژه مانند کارخانه پتروشیمی کرمان باید میلیاردها دلار هزینه کنیم و حدود 5 هزار شغل ایجاد می‌شود در حالی که در حال حاضر 70 هزار نفر در کرمان در صنعت قالیبافی مشغول به کار هستند.

استاندار کرمان عنوان کرد: کارگروه‌های زیرمجموعه ستاد توسعه فرش دستباف کرمان تشکیل شده‌اند تا موانع موجود بر سر راه توسعه فرش برداشته شود.

رزم‌حسینی ادامه داد: سند توسعه فرش استان کرمان تا پایان اردیبهشت ماه 93 تدوین می‌شود و بحث اشتغالزایی صنعت فرش برای ما حائز اهمیت است.

وی با برند خواندن فرش کرمان خاطر نشان کرد: برند جهانی فرش کرمان در تعرفه‌های گمرکی برخی از کشورها وجود دارد.

استاندار کرمان ابراز داشت: با توجه به ظرفیت‌های استان کرمان شاهد رونق دوباره در صنعت فرش کرمان هستیم و باید از این هنر 500 ساله به بهترین نحو ممکن مراقبت کنیم.

طنین خوش دار قالی در کوچه، پس‌کوچه‌های کرمان

به نظر می‌رسد با پای کار آمدن بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی گره‌های قالی کرمان در حال گشوده شدن است و امیدواریم صدای زیبای دار قالی همچون گذشته در کوچه، پس‌کوچه‌های شهر کرمان به گوش رسد.

--------------------------

گزارش از مهسا حقانیت

--------------------------

انتهای پیام/80019/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول