اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط گروه اعزامی سامرا صورت گرفت

بازدید از پروژه ملی فرش‌بافی عتبات در کاشان

گروه اعزامی سامرا از شش کارگاه پروژه ملی مذهبی فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان بازدید کردند.

بازدید از پروژه ملی فرش‌بافی عتبات در کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، عضو ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور ظهر امروز در حاشیه بازدید از کارگاه ولیعصر(عج) فرشبافی عتبات عالیات در این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گروه اعزامی از سامراء، از کارگاه‌های فرشبافی عسگریین در روستای محمدآباد مرکزی، حسینیه سجاد (ع) راوند، فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری، حسینیه شهر مشکات و خانه فرش ترنج و محراب کاشان بازدید کردند.

هادی انصاری با اشاره به بازدید این گروه اعزامی از مراحل اتمام بافت چهار تخته فرش حرم مطهر امامین همامین (ع) در کارگاه فرشبافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی افزود: حضور در کارگاه حسینیه سجاد(ع) راوند برای پائین آوردن فرش حرم مطهر امام حسین(ع) از دار قالی و آغاز بافت فرش‌های حرم امیرالمؤمنین(ع) در کارگاه ولیعصر(عج) شهر کاشان از دیگر برنامه‌های این گروه اعزامی از سامرا به کاشان است.

وی، هدف از اعزام گروه اعزامی از سامرا به کاشان را کنترل و نظارت بر اجرای پروژه ملی مذهبی فرشبافی عتبات عالیات در کاشان توسط نماینده آیت‌الله شهرستانی به نمایندگی از آیت‌الله سیستانی ذکر و عنوان کرد: بازدید از میزان پیشرفت این پروژه ملی مذهبی برای مفروش کردن حرم‌های مطهر آستان مقدس علوی، حسینی و ابوالفضل العباس(ع) از دیگر اهداف اعزام این گروه است.

به گفته وی،این گروه اعزامی شامل تولیت حرم امامین عسگریین(ع) حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ حیدر یعقوبی و هیئت همراه، شیخ محمد شمسه و هیئت همراه به نمایندگی از آستان مقدس حرم امیرالمؤمنین(ع) در نجف اشرف، تعدادی از فضلای شهر مقدس قم به همراه نماینده آیت‌الله داماد و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمجتبی نخعی فقیه ایمان هستند.

مسئول پروژه ملی مذهبی فرشبافی عتبات عالیات در منطقه کاشان نیز در این نشست افزود: این پروژه ملی مذهبی در شش کارگاه بافت فرش‌های حرم‌های مطهر و مقدس امیرالمؤمنین(ع) در نجف، حضرت امام حسین(ع)، قمر بنی‌هاشم ابوالفضل العباس(ع)، خیمه‌گاه و تل زینبیه در کربلا در حال اجرا است.

سید محسن واجدی با اشاره به حضور یک‌هزار و 400 بانوی بافنده کاشانی در کارگاه‌های فرشبافی عتبات عالیات در شش کارگاه، یادآور شد: این فرش‌های نفیس دستبافت برای مفروش کردن زیر پای زائران حرم‌های مطهر حضرت علی(ع)، حضرت امام حسین(ع)، حضرت ابواالفضل العباس(ع)، عسگریین(ع)، تله زینبیه و خیمه‌گاه بافته می‌شود.

وی تصریح کرد: در پروژه ملی مذهبی فرشبافی عتبات عالیات در منطقه کاشان بافت 6 هزار مترمربع فرش نفیس دستباف در قالب 240 تخته فرش تعهد شده است.

به گفته وی، نقشه این فرش‌ها توسط استادکار برجسته و باسابقه کاشانی امیرحسین کریم‌پور با استفاده از عصاره و جوهره‌ای از طرح‌های 500 ساله فرش دستباف در کاشان طراحی شده است.

مسئول خانه فرش ترنج و محراب کاشان با اشاره به بافت این فرش‌ها از چله‌ای از جنس ابریشم و نخی از بهترین پشم با 15 نوع رنگ گیاهی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه از زمان تأسیس کارگاه در این خانه طی شهریور ماه 90 آغاز شده است.

واجدی بیشترین بافندگان کارگاه‌های پروژه ملی مذهبی فرشبافی عتبات عالیات در منطقه کاشان را از  گروه سنی 40 تا 50 سال دانست و گفت: این بانوان هنرمند با روحیه مذهبی و اعتقاد قلبی دلسوزانه و خالصانه در این کارگاه‌ها و با بهترین کنترل کیفیت، افتخار گره‌زنی بر تار و پود فرش‌های عتبات عالیات را دارند.

به گفته وی، تاکنون 650 نفر از بافندگان کارگاه‌های فرشبافی عتبات عالیات در کاشان به صورت رایگان به سفر کربلای معلی مشرف شده‌اند.

وی با اشاره به پرداخت هزینه 100 میلیارد ریالی برای تهیه دار قالی، رنگ و خامه، تجهیز کارگاه‌ها و اجرت بافندگان در این پروژه ملی مذهبی تا پایان کار توسط توسط خیرّ بزرگوار و فرهیخته عباس مصلی‌نژاد بیان داشت: این خیز ارجمند با اقدام اجتماعی، اقتصادی و مذهبی خود عامل کارآفرینی و اشتغال در صنعت فرش دستباف و احیای این هنر صنعت ارزنده در منطقه کاشان شده است.

واجدی در پایان از بافت 2 هزار و 500 متر مربع در قالب 70 تخته فرش از مجموع متراژ تعهد شده فرش‌های عتبات عالیات در حرم‌های مقدس امیرالمؤمنین(ع)، حضرت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و خیمه‌گاه تاکنون در کارگاه‌های فرشبافی عتبات عالیات در کاشان خبر داد.

به گفته وی، اولین محموله فرش‌ها پس از رونمایی با حضور مسئولان کشوری، لشکری و استانی همزمان با فصل گل و گلاب در اردیبهشت 93 در عروس باغ‌های ایرانی، باغ تاریخی فین کاشان در خردادماه 93 به کشور عراق ارسال می‌شود.

انتهای پیام/2406/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول