اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت بنیاد برکت

بزرگ‌ترین مجتمع گاوداری صنعتی کردستان در قروه احداث می‌شود

فرماندار قروه از آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین مجتمع گاوداری صنعتی استان کردستان، توسط بنیاد برکت از سال آینده در این شهرستان خبر داد.

بزرگ‌ترین مجتمع گاوداری صنعتی کردستان در قروه احداث می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، محمدرسول شیخی‌زاده ظهر امروز در حاشیه نشست شورای اداری که در بخش دلبران برگزار شد، اظهار داشت: این مجتمع به ظرفیت 2 هزار و 500 رأس برای 450 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

وی افزود: از این تعداد 150 نفر نیروی کار متخصص و ماهر است که در دوره‌های آموزش تخصصی شرکت خواهند کرد و 45 نفر از آنان را فارغ‌التحصیلان دامپزشکی و کارشناسان دامپروری تشکیل می‌دهند.

به گفته شیخی‌زاده، 300 نفر هم به صورت غیرمستقیم، با بهره‌برداری از این طرح صاحب شغل می‌شوند.

فرماندار قروه افزود: با بهره‌برداری از این طرح که در زمینه پرورش گاوهای مولد شیری فعالیت خواهد کرد، ظرفیت تولید شیرخام در شهرستان 100 برابر و گوشت قرمز 35 درصد افزایش می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این مجتمع 29 هزار و 200 تن شیر و هزار تن گوشت قرمز در سال خواهد بود.

شیخی‌زاده زمان بهره‌برداری از این طرح بزرگ را اواخر سال آینده بنا بر اعلام مسئولان اجرایی طرح اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر کار تملک زمین، آسفالت راه دسترسی و عملیات زیربنایی در مرحله اتمام است.

فرماندار قروه با بیان اینکه این مجتمع در زمینی به مساحت 56 هکتار احداث می‌شود، اظهار داشت: پیش‌بینی احداث صنایع تبدیلی و کشتارگاهی جانبی در حاشیه این مجتمع، زمینه‌ساز تحولی عظیم در اقتصاد شهرستان خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی قروه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قروه با اشاره به وضعیت فعلی تولید بخش دامپروری در این شهرستان گفت: 30 واحد پرورش گاو شیری صنعتی با هزار و 70 رأس گاو اصیل و تولید 3 هزار و 718 تن شیرو 45 واحد نیمه صنعتی با 385 رأس گاو مولد و تولید 3 هزار و 465 تن شیر در سال، در حال حاضر در بخش دامپروری این شهرستان فعال است.

خسرو کریمی‌پناه افزود: با احتساب تولیدات بخش سنتی و صنعتی گاو شیری در این شهرستان، سالانه بیش از 13 هزار تن شیر در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر 182 هزار رأس بره و گوسفند و 40 هزار رأس بز و بزغاله در این شهرستان وجود دارد که سالانه هزار و 583 تن گوشت و 250 تن پشم و کرک از آن تولدی و در بخش نیازهای غذایی و صنعتی قرار مورد استفاده می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به وجود 312 هزار واحد دامی در این شهرستان، افزود: این تعداد دام سالانه 4 هزار و 700 کیلوگرم گوشت روانه بازار مصرف می‌کنند که 4 هزار تن آن مازاد بر مصرف شهروندان بوده و به خارج از شهرستان صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قروه اضافه کرد: با توجه به کاهش مراتع و تغییر کاربری آن به کشاورزی، دامپروران این شهرستان با کمبود چراگاه مواجه هستند که راه‌اندازی واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی پرورش دام از راهکارهای کاهش جمعیت دام در قروه است.

کریمی‌پناه در ادامه گفت:در همین راستا تاکنون 300 واحد صنعتی و نیمه‌صنعتی پرورش دام در این شهرستان دایر شده است که 100 واحد آن در زمینه پرواربندی گوساله فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این مجتمع بزرگترین واحد دامپروری صنعتی در سطح استان خواهد بود که نوید بخش تحولی بزرگ در راستای رونق دامپروری صنعتی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/79009/ط30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول