به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، املاک شهرداری از مدیریتهای مهم معاونت اداری مالی است که حجم گستردهای از ارباب رجوع شهرداری را به خود اختصاص داده است.
این مدیریت رسیدگی به املاک و مستغلات شهرداری و آزادسازی املاک و اراضی طرحها و پروژههای شهری را به انجام میرساند.
در این راستا و به منظور آگاهی از پیشبرد امور در این حوزه شهری با امید رحمانی مدیر املاک شهرداری قزوین گفتوگویی ترتیب دادیم که در پی میآید.
فارس: در سازمان املاک شهرداری چه اقداماتی صورت میگیرد؟
دامنه فعالیت این شورا وسیع و نوع فعالیتهای آن بسیار حائز اهمیت است. از جمله این اقدامات بررسی فروش زمینهای آماده به فروش، رسیدگی به چگونگی مالکان متقاضیان پلاکهای واقع در مسیر طرح و حفظ حقوق دیگر مالکین و حقوق عمومی، و هماهنگی با اداراتی از قبیل اوقاف، دارایی، مسکن و شهرسازی، ثبت اسناد دادگستری و دفاتر اسناد است.
همچنین رسیدگی به پروندههای املاک منطقه، بررسی املاک واقع در طرح و تعیین اولویت و ارجاع به شهرسازی، نقشهبرداری و اخذ صورت مجلس تفکیکی بررسی زمینهای شهرداری، پیگیری پروندههای ارجاعی به نقشهبرداری و املاک و حقوقی، تنظیم توافقنامه جهت املاک تملکی واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها از دیگر اقدامات است.
از دیگر وظایف انجام شده، میتوان به تنظیم لایحه و ارسال به شورای اسلامی شهر جهت اخذ مجوز، انجام مراحل قانونی برای فروش انهار و شوارع متروکه و اراضی، اخذ اسناد برای املاک شهرداری در اداره ثبت اسناد و املاک و اخذ صورت مجلس تفکیکی برای زمینهای شهرداری که باید تفکیک شود اشاره کرد.
فارس: اداره املاک شهرداری قزوین در چه سالی آغاز به کار کرد؟
این اداره از سال 1388 با نظر شهردار و انتخاب مسئول آن به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری املاک فعالیت خود را آغاز کرد و در اواخر سال 1390 نیز طی ابلاغ صادره با دستور شهردار به عنوان مدیریت اداره املاک به کار خود ادامه داد و طی این سالها وظایف محوله و تعریف شده را در قالب فعالیتهای درون سازمان و برون سازمای پیش برده است.
فارس: چه اقداماتی در فعالیتهای درون سازمانی این اداره صورت گرفته است؟
از جمله اقداماتی که در این سازمان صورت گرفته است، میتوان به تشکیل جلسات شورای سیاستگذاری املاک در دفتر شهرداری، شرکت در جلسات توافقات املاکی متشکل در مناطق سه گانه شهرداری به عنوان نماینده شهردار، تهیه نقشههای تفکیکی از طریق حوزه معاونت شهر سازی و مناطق سه گانه شهرداری و سایر نقشههای مورد نیاز جهت ارائه به اداره ثبت در راستای اخذ اسناد مالکیتی تفکیکی اشاره کرد.
همچنین ثبت و ضبط و نگهداری اسناد مالکیتی و انتقال یافته به شهرداری با درج اطلاعات آن در سیستم رایانهای، تشکیل پروندههای مربوط به توافقات انجام شده با اداره کل راه و شهرسازی در راستای تحویل زمین و توافقات فی مابین و نیز با سایر سازمانها و ارگانهای دولتی و بایگانی در اداره املاک از دیگر اقدامات درون سازمانی اداره املاک شهرداری است.
فارس: چه ارتباطی میان سازمان املاک و اداره کل راه و شهرسازی وجود دارد؟
ارتباط این سازمان با اداره کل راه و شهرسازی در راستای توافقات فی مابین به منظور تحویل زمین از محل 10 درصد واگذاری مصوبه هیات وزیران جهت بازسازی بافتهای فرسوده شهری و نیز سایر توافقات به صورت انجام معوض در قبال تحویل زمین صورت میگیرد و همه مراحل اخذ قراردادهای واگذاری و تهیه نقشههای مربوط به اخذ صورت مجلس تفکیکی از ثبت تا انتقال قطعی اسناد مالکیتی نزد دفاتر رسمی توسط اداره املاک انجام میشود.
فارس: اداره ثبت و اسناد و املاک چه نوع همکاریهایی باهم دارند؟
اداره ثبت اسناد و املاک در راستای اخذ صورت مجلس تفکیکی، اخذ اسناد مالکیتی دفترچهای و تک برگی صادره به نام شهرداری، پیگیری اخذ جوابیه استعلامهای دفاتر رسمی در خصوص انجام امورات ذیربط و نیز کلیه اموراتی که مربوط به انجام این موارد میباشد با هم همکاری دارند.
فارس: نوع ارتباط این سازمان با دفاتر رسمی به چه صورت است؟
نوع ارتباط با دفاتر رسمی در راستای نقل و انتقال اسناد مالکیتی به نام شهرداری و یا افراد غیر حسب اعلام شهرداری است، همچنین همه استعلامهای دفاتر رسمی از اداره دارایی و ثبت و اسناد و نیز انجام مکاتبات لازم با دفتر همگی توسط اداره املاک صورت میپذیرد.
فارس: در سالهای اخیر چه اقداماتی در اداره املاک شهرداری قزوین صورت گرفته است؟
از اقدامات صورت گرفته در سالهای اخیر میتوان به مکاتبه، دریافت و بایگانی تعداد یک هزار و 954 جلد اسناد مالکیت شهرداری از مناطق سه گانه شهرداری و مکاتبه با همه سازمانهای تابعه شهرداری نسبت به ارسال اسناد تحت اختیار به مرکز اشاره کرد.
فارس: چه اقداماتی در اداره ثبت اسناد و املاک صورت گرفته است؟
از اقدامات انجام شده در اداره ثبت اسناد و املاک میتوان به اخذ اسناد بخش پنج «کوره ملی» به تعداد 71 جلد سند، اخذ اسناد بخش پنج «محله نسیم» به تعداد 60 جلد، اخذ اسناد «لوازم خانگی پارس فاز 3» به تعداد 112 جلد و اخذ اسناد بخش پنج «طلائیه مینودر» به تعداد 87 قطعه اشاره کرد.
همچنین اخذ اسناد بخش پنج «زدخ» به تعداد 52 قطعه، اخذ اسناد بخش پنج «تعاونی صدا و سیما» به تعداد 9 جلد، اخذ سند عرصه واعیان بخش چهار «معاونت شهرسازی چهارراه فلسطین» با مساحت 80.420 متر مربع عرصه بنام بانک شهر به تعداد دو جلد سند از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
فارس: چه همکاریهایی در اداره کل مسکن و شهر سازی و اداره املاک صورت گرفته است؟
از جمله اقدامات صورت گرفته میتوان به انتقال اسناد به نام شهرداری قطعات نوسازی و بهسازی «پایین تپه باستانی» به تعداد شش جلد، انتقال اسناد به نام شهرداری بخش پنج زمین گردشگری هتل به تعداد 21 جلد، اخذ اسناد به نام شهرداری بخش پنج زمین 12 هزار متری به تعداد 31 قطعه، اخذ اسناد به نام شهرداری بخش پنج زمین 1.4 هکتاری به تعداد شش قطعه اشاره کرد.
از دیگر اقدامات انجام شده میتوان اخذ اسناد به نام شهرداری بخش پنج زمین 1.7 هکتاری به تعداد چهار قطعه، اخذ اسناد به نام شهرداری بخش پنج قطعات مافی محله به تعداد 10 قطعه، اخذ قرارداد واگذاری قسمتی از بخش پنج به مساحت 83.4014 مترمربع با کاربری گردشگری «مینودر» به عنوان معوض قطعات اقاله و انتقال یافته به سازمان مسکن و شهرسازی به مساحت 84.4019 متر مربع از بخش پنج «پونک شمال صداو سیما»به تعداد یک قطعه اشاره کرد.
انتهای پیام/77014/ب40/پو3002