اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار منطقه یک قزوین عنوان کرد

بهره‌مندی شهرداری منطقه یک قزوین از 150 هکتار منطقه گردشگری

شهردار منطقه یک قزوین گفت: مساحت کاربری‌های گردشگر‌ی، مذهبی و فرهنگی شهرداری منطقه یک شهر قزوین 150 هکتار است.

بهره‌مندی شهرداری منطقه یک قزوین از 150 هکتار منطقه گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، منطقه‌بندی به ویژه در مقیاس‌ عمل برنامه‌ریزی، ضمن انطباق بیشتر و همپوشی سیاست‌ها با واحدهای برنامه‌ریزی خواهد توانست زمینه‌های اجرایی و علمی دقیق‌تری را پی‌ریزی کرده و راهبردهای مشخص‌تری را ارائه کند.

با این تفکر، منطقه‌بندی ‌در مجموع یک نظام برنامه‌ریزی‌ به صورت تفکیک و طبقه‌بندی سرزمین به واحدهای مکانی و فضایی و واحدهای جغرافیایی در سطح ملی یا ناحیه‌ای که عرصه‌های مشخص و قابل کنترلی را مطرح می‌سازد، تعریف می‌شود.

در منطقه‌بندی می‌توان برنامه‌های بخش را در سطح ناحیه بهتر هماهنگ کرد و علاوه بر این می‌توان یکپارچگی اهداف و برنامه‌های ملی را با قابلیت‌ها و انگیزه‌های ابداعی در این سطح درک کرد.

هدف از حوزه‌بندی و یا منطقه‌بندی را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد که انعطاف در سطح منطقه و امکان استفاده و بهره‌وری از تمامی امکانات، پهنه‌سازی نظام اسکان، فعالیت، خدمات‌رسانی و تنظیم راهبرد بلند مدت توسعه فضایی و اقتصادی سرزمین از این جمله است.

همچنین بسترسازی مدیریت خردمندانه فضا، پیش‌گیری از آثار سوء کالبدی سوانح طبیعی، حفاظت از محیط زیست و حریم آثار باستانی، بهینه‌سازی نظام اسکان شهری و روستایی، تشخیص و بهره‌ور‌سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای، تشخیص اراضی مناسب برای توسعه شهری و نظام شبکه شهری و روستایی کشور و تدوین راهبردها و راهکارهای توسعه و عمران را از جمله وظایف شهری است.

در این راستا و به منظور آگاهی از پیشبرد امور در این حوزه شهری با کیومرث فدایی‌فر شهردار منطقه یک قزوین گفت‌‌و‌گویی ترتیب دادیم.

فارس: مهمترین مسئله در منطقه‌ای کردن و برنامه‌ریزی منطقه‌ای چیست؟

استفاده از مشارکت‌های محلی مردم که از مهم‌ترین آرمان پیشرفت‌ است، یکی از مهمترین مسئله در منطقه‌ای کردن و برنامه‌ریزی منطقه‌ای است.

منطقه‌بندی در شهرها با بهره‌گیری از روش‌های متعددی تعیین و مرزهای آن مشخص می‌شود که از جمله روش عددی وزن‌بندی، روش تحلیل جریان‌ها، روش تحلیل جاذبه‌ای و غیره یکی از ضرورت‌های منطقه‌بندی، شناخت ناحیه‌ها با توان و قابلیت برای برنامه‌ریزی است.

توان منطقه با توجه به ویژگی‌های زیست محیطی و مدل‌های اکولوژیکی توسعه شهری، روستایی، صنعتی و توریسم است که شناخت ویژگی‌های زیست محیطی به منظور منطقه‌بندی صورت می‌گیرد و متناسب با توان اکولوژیکی هر منطقه می‌توان برنامه‌ای متناسب با آن پیشنهاد کرد.

فارس: محدوده فعالیت‌های شهرداری منطقه یک قزوین در چه قسمت‌هایی از شهر قزوین است و چه جمعیتی را زیر پوشش دارد؟

منطقه یک شهرداری قزوین از شمال به خیابان‌های بوعلی، طالقانی،  ولی‌عصر، آیت‌الله خامنه‌ای و از جنوب به راه آهن سراسری، از شرق به بلوار خرمشهر و از غرب به خیابان اسدآبادی و دروازه رشت منتهی می‌شود.

همچنین منطقه یک شهرداری قزوین شامل بافت اصلی و مرکزی شهر است که اغلب آثار تاریخی و بافت‌های سنتی شهر در آن قرار گرفته است و با جمعیتی بالغ بر 103 هزار و 611 نفر مدیریت این منطقه از شهر را دشوار و با پیچیدگی‌های خاص خود همراه کرده است.

سه ناحیه شهری شامل ناحیه امامزاده علی (ع) با جمعیت 51 هزار و 475 نفر و ناحیه امامزاده حسین (ع) با جمعیت 57 هزار و 224 نفر و ناحیه چوبیندر با جمعیت 15 هزار نفر در این منطقه قرار دارند.

فارس: از ویژگی‌های قابل توجه منطقه یک شهرداری قزوین چیست؟

بیشتر آثار تاریخی و اماکن مذهبی شهر قزوین در محدوده این منطقه قرار گرفته است و مساحت کاربری‌های گردشگری، مذهبی و فرهنگی این منطقه معادل 150 هکتار است.

فارس: برخی از آثار تاریخی منطقه یک شهرداری قزوین را بیان کنید.

مسجد جامع، حسینیه امینی‌ها، عمارت عالی قاپو (شهربانی)، عمارت کلاه فرنگی (چهلستون)، مقبره امامزاده حسین(ع)، آب انبار سردار بزرگ و کوچک، مسجد و مدرسه سردار، دروازه تهران قدیم، امامزاده اسماعیل، بقعه سلطان سید محمد، میمون قلعه، مسجد و مدرسه صالحیه از جمله آثار این منطقه از شهرداری قزوین است.

فارس: چه اقداماتی در طرح عوارض سالانه خودرو به صورت الکترونیکی صورت گرفته است و اهداف آن را بیان کنید.

این طرح از اسفند 86 آغاز شد و از اهداف اجرای این طرح اصلاح روش گذشته است که در آن مراحل پرداخت عوارض خودرو به شکل سنتی و دستی انجام می‌شد که این روند مشکلاتی را در پی‌ داشت.

از این رو طرح الکترونیکی کردن پرداخت عوارض سالیانه خودرو با هدف جلوگیری از اتلاف وقت مراجعان، افزایش دقت محاسبات، دسترسی سریع به سوابق خودرو، آزادسازی فضای مورد استفاده برای بایگانی فیزیکی، دسترسی آسان به محل ارایه خدمت و جلوگیری از حضور مراجعان توسط واحد رایانه منطقه یک شهرداری قزوین به مورد اجرا گذاشته شد.

بالغ بر 60 هزار پرونده خودرو در سطح شهر قزوین تشکیل و ثبت این اطلاعات در بانک اطلاعاتی به صورت الکترونیکی و طراحی نرم افزاری به منظور محاسبه و صدور فیش عوارض صورت پذیرفته است.

فارس: شهروندان چگونه می‌توانند از این سامانه استفاده کنند؟

شهروندان می‌توانند برای استفاده از این سامانه به نشانی اینترنتی www.qazvin.ir مراجعه و یا با ارسال پیامکی حاوی شماره موتور و شماره شاسی خودروی مورد نظر به شماره 3000470800، از میزان عوارض مربوطه آگاه شوند.

فارس: تعدادی از پروژه‌های عمرانی منطقه یک شهرداری که در سال‌های اخیر در قزوین افتتاح شده است را نام ببرید.

پوشش نهر تهران قدیم، پیاده‌روسازی خیابان منتظری، بوستان چوبیندر، زیرگذر باغ نشاط، آماده‌سازی ناحیه چوبیندر، مجتمع بازیافت (محمدآباد)، بهسازی خیابان شهدا، بهبود روکش آسفالت سطح منطقه، اصلاح هندسی تقاطع‌ها، اجرای سرویس‌های بهداشتی کیوسکی در سطح شهر، تملک زمین جهت پایانه مسافربری غرب برای رفاه حال همشهریان و بهبود وضعیت سفرهای برون‌مرزی از جمله این پروژه‌هاست.

همچنین احداث بوستان شهرک دانش، سرویس بهداشتی میدان 22 بهمن، جمع‌آوری آب‌های سطحی و جلوگیری از آلودگی و سیلاب‌ها و آب گرفتگی معابر را می‌توان از دیگر اقدامات شهرداری منطقه یک نام برد.

فارس: چه اقداماتی در واحد شهرسازی شهرداری منطقه یک صورت گرفته است؟

از جمله اقداماتی که در این واحد انجام شده می‌توان به صدور 447 مورد پروانه ساختمانی، 377 مورد صدور پایان کار ساختمانی، 38 مورد تمدید پروانه ساختمانی و دیگر اقدامات انجام شده اشاره کرد.

فارس: در سه سال اخیر چه تلاش‌هایی در واحد اجراییات این اداره انجام شده است؟

یک هزار و 453 مورد ممانعت از ساخت و ساز و تعمیرات غیرمجاز، دریافت حکم قضایی جهت ممانعت از ساخت و ساز، جلوگیری سد معبر و اجرای احکام، رفع خلاف به هنگام ساخت و ساز غیر مجاز، ارائه اخطار کتبی برای تعطیلی کار و دیگر اقدامات از جمله فعالیت‌های انجام شده در این حوزه است.

انتهای پیام/770014/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول