اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای بهبود وضعیت تولید صورت می‌گیرد

اجرای طرح کنترل فرسایش گالی در اراضی «دره شور» دهدشت

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای طرح کنترل فرسایش خندقی در منطقه «دره شور» کهگیلویه گفت: در راستای بهبود وضعیت و زراعت تولید این طرح در 614 هزار هکتار از مراتع استان اجرا خواهد شد.

اجرای طرح کنترل فرسایش گالی در اراضی «دره شور» دهدشت

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه پیش از ظهر امروز معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد و آویزش رئیس اداره منابع طبیعی کهگیلویه از روند اجرای طرح کنترل فرسایش گالی در منطقه «دره شور» کهگیلویه بازدید کردند.

سعید جاوید بخت در حاشیه این بازدید به خبرنگار فارس گفت: پروژه کنترل فرسایش خندقی در اراضی منطقه «دره شور» در دست اجرا است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هدف از اجرای این طرح را توسعه فضای سبز، بهبود وضعیت تولید و تثبیت عرضی و عمقی آبراه‌ها عنوان و با بیان اینکه طرح کنترلی از سال 75 در استان اجرایی شده است، افزود: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی از سال 75 تاکنون اقدامات مؤثری در حوزه آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است.

این مسئول عمده طرح را در حوزه آبخیزداری سدهای مارون و کوثر و نیز حوزه چم‌شیر دانست و اظهار داشت: در سطح استان و عمدتاً در حوزه‌های سد مارون و کوثر تاکنون 22 کیلومتر کنترل فرسایش خندق از طریق نهال‌کاری در حوزه آبراه‌ها صورت گرفته است.

جاویدبخت فرسایش بالای خاک و رانش توده‌ای خاک منطقه را از دلایل انتخاب این حوزه‌ها برای اجرای طرح کنترل فرسایش گال خواند و ابراز داشت: مناسب‌ترین شیوه برای تثبیت آبراهه‌های هدف، درختان اکالیپتوس بود.

به گفته جاویدبخت زراعت چوب و درآمدزایی از دیگر اهداف مهم اجرای این طرح به شمار می‌آید و در فرآیند قانونی هزینه بهره‌برداری به خزانه‌داری دولت واریز و جهت توسعه فضای سبز و ایجاد پروژه مشابه هزینه خواهد شد.

جاویدبخت با بیان اینکه 100 میلیون تومان برای اجرای طرح تثبیت و کنترل فرسایش گالی منطقه دره شور در نظر گرفته شده است، افزود: شکل اصلاحی و فرآیند تولید چوب در حال انجام است.

این مسئول فرآیند احیای درختان قطع شده را از مراحل بعدی اجرای طرح برشمرد و این اطمینان را به مردم داد که بعد از هفت سال درختان مجدداً احیاء و رشد و شکوفایی بهتر خواهد شد.

جاویدبخت از شناسایی 614 هزار هکتار دارای پتانسیل مشابه در سطح استان خبر داد و با اشاره به انجام مطالعات آبخیزداری در 35 درصد این مناطق گفت: در صورت تخصیص اعتبار در 37 درصد از مراتع استان که شامل 40 درصد از مناطق حساس است، فرآیند اصلاح صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/82016/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول