اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل منابع طبیعی زنجان عنوان کرد

فرسایش سالانه 12 تن در هکتار از خاک‌های زنجان

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی زنجان گفت: سالانه 12 تن در هکتار از خاک‌های این استان از طریق فرسایش از دسترس خارج می‌شود.

فرسایش سالانه 12 تن در هکتار از خاک‌های زنجان

سید جمال موسوی امروز در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: مساحت استان زنجان 2 میلیون و 216 هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه هشت درصد از خاک‌ها‌‌‌ی استان زنجان را خاک‌ها‌ی «مارنی» تشکیل می‌د‌هد، تصریح کرد: این خاک جزو خاک‌هایی است که بسیار مستعد برای فرسایش هستند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان خاطرنشان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته حدود 70 درصد رسوبات خارج شده از استان که وارد سد سفیدرود می‌شوند از خاک‌های مارنی‌ نشات می‌گیرد.

این مسئول عنوان کرد: سایر خاک‌های استان مناسب بوده و کمتر در معرض فرسایش قرار دارند.

موسوی میزان فرسایش خاک‌های استان زنجان را یادآور شد و گفت: این میزان سالانه 12 تن در هکتار است.

وی به فعالیت‌های آبخیزداری صورت گرفته از سال 1348 تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: از سال 1348 تاکنون معاونت آبخیزداری عملیات آبخیزداری متعددی برای مقابله با فرسایش خاک انجام داده است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان به عملیات آبخیزداری صورت گرفته در خاک‌های مارنی اشاره و تصریح کرد: عملیات بیولوژیکی، احداث بندهای خاکی، سنگ و ملات از جمله این عملیات به شمار می‌رود.

این مسئول به اهداف انجام عملیات آبخیزداری اشاره و اضافه کرد: از طریق این عملیات میزان رسوباتی خاک مارنی کاهش یافته و همچنین فرسایش خاک کنترل می‌شود.

موسوی یادآور شد: احداث بندهای خاکی، عملیات پخش سیلاب، ایجاد پارک‌های آبخیز شهری به منظور کنترل میزان رسوبات و سیل وارد شده به شهرها عملیات آبخیزداری دیگری است که در سایر مناطق استان انجام شده است.

وی به هدف اجرای عملیات پخش سیلاب اشاره و اضافه کرد: در سال‌های اخیر با اجرای عملیات پخش سیلاب سعی شده تا حدودی روند افت شدید آب‌های زیر زمینی کاهش پیدا کند.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع ط‌بیعی استان زنجان ابراز داشت: فعالیت‌های آبخیزداری بیشتر شامل عملیات بیولوژیکی و سازه‌ای می‌شود که جزو اقدامات اساسی برای کنترل فرسایش، رسوب و جلوگیری از وقوع سیل و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی به شمار می‌رود.

این مسئول به عدم تخصیص اعتبارات کافی برای عملیات آبخیزداری به دلیل زمانبر بودن آنها اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه عملیات آبخیزداری به ویژه عملیات بیولوژیکی زمان‌بر است و در دراز مدت نتیجه می‌دهد اعتبارات کافی در این زمینه اختصاص پیدا نمی‌کند.

موسوی نقش فعالیت‌های آبخیزداری به‌ویژه عملیات بیولوژیکی در حفظ محیط زیست و کاهش ریزگردها را یادآور شد و تصریح کرد: در صورت گسترش امور زیربنایی در حوزه آبخیزداری در سطح استان علاوه بر کنترل سیل و فرسایش خاک می‌تواند نقش مفید و موثری در حفظ محیط زیست داشته باشد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته اعتبارات تخصیص یافته به حوزه آبخیزداری استان زنجان بسیار کم شده، خاطرنشان کرد: این روند امسال نیز ادامه داشته است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان زنجان ابراز امیدواری کرد تا با تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری برای رفع معضلات سیل و فرسایش خاک اقدامات موثری صورت گیرد.

انتهای پیام/73010/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول