اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و ترویج سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مطرح کرد

بهره‌مندی از نظرات مردم بهترین راهکار برای حل چالش‌ها در حوزه منابع طبیعی

مدیرکل آموزش و ترویج سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بهره‌مندی از نظرات مردم بهترین راهکار برای حل چالش‌ها در حوزه منابع طبیعی به شمار می‌رود، که این موضوع در شعار امسال هفته منابع طبیعی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بهره‌مندی از نظرات مردم بهترین راهکار برای حل چالش‌ها در حوزه منابع طبیعی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اکرم توفیقی امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدیریت منابع طبیعی مقوله پیچیده‌ای است که در این زمینه ترکیب سه سیستم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به سستم حاکم بر طبیعت که باید در مدیریت منابع طبیعی مورد توجه قرار گیرد، اشاره و تصریح کرد: این سیستم آب، باد، خاک، نور خورشید و موجودات زنده گیاهی و جانوری را شامل میشود.

مدیرکل آموزش و ترویج سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نقش مدیریت منابع طبیعی را در چرخه اکوسیستم از جمله چرخه آب، اکسیژن و کربن بسیار تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: در زمینه چرخه اکوسیستم که حیات انسان وابسته به آن است، مدیریت منابع طبیعی نقش تعیین کننده‌ای دارد.

این مسئول بیان کرد: ذخیره سازی و پالایش آب، توسعه و حفاظت از جنگل‌ها که اکسیژن خروجی اصلی آنها به حساب می‌آید از جمله وظایف مدیران منابع طبیعی درباره سه چرخه فوق است.

توفیقی با بیان اینکه معیشت و رفاه انسان همواره هدف تمامی ادیان، مکاتب و اندیشمندان بوده است، افزود: انسان به عنوان عنصر اصلی در مباحث اکوسیستمی مطرح است که اعمال مدیریت‌ها نباید مانع از تامین معیشت، بهبود رفاه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای شود.

وی با تاکید بر توجه به مباحث اجتماعی در مدیریت منابع طبیعی تصریح کرد: نقش تشکل‌های اجتماعی در حوزه منابع طبیعی غیر قابل انکار است و در هر زمان که تشکل‌های اجتماعی به درستی شکل گرفته‌اند بسیاری از کارهای نشدنی را عملی کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و ترویج سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به شعار هفته منابع طبیعی امسال با عنوان «منابع طبیعی، با مردم و برای مردم» اشاره و تاکید کرد: برای مقابله با زیاده خواهی‌ها و حل چالش‌ها در حوزه منابع طبیعی بهترین راه حل استفاده از نظرات مردم و همراهی آنها است.

این مسئول ادامه داد: فرهنگسازی در راستای حفظ منابع طبیعی و همراه کردن مردم در این زمینه در حال حاضر از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حوزه ترویج است.

توفیقی با اشاره به اینکه مساحت جنگلهای کشور 14.2 میلیون هکتار است، عنوان کرد: در تلاش هستیم  با تکیه بر دانش بومی و توانمند سازی جوامع محلی و بهره‌برداران در زمینه مدیریت عرصه‌های جنگلی گام‌های موثری برداریم.

وی اظهار کرد: براساس ماده 18 قانون افزایش بهره‌وری صدا و سیما موظف است در زمینه حفظ منابع طبیعی برنامههایی را تهیه و پخش کند که در این زمینه هیچ گونه اقدامی توسط سازمان صدا و سیما صوت نگرفته است.

مدیرکل آموزش و ترویج سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به بودجه اختصاص داده شده برای فرهنگ‌سازی در حوزه منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: در سال جاری این میزان حدود 2 میلیارد و 450 میلیون تومان بوده است.

انتهای پیام/73010/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول