اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جهاد کشاورزی طبس با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرد

لزوم تخلیه فوری برف باقیمانده روی درختان خرما و مرکبات طبس

معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس با انتشار اطلاعیه‌ای از باغداران خواسته تا هر چه سریع‌تر نسبت به تخلیه برف باقیمانده بر روی شاخه‌ها و برگ‌های درختان خرما و مرکبات اقدام کنند تا از سرمازدگی درختان جلوگیری شود.

لزوم تخلیه فوری برف باقیمانده روی درختان خرما و مرکبات طبس

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس با توجه به بارش کم‌سابقه برف در طبس با انتشار اطلاعیه‌ای از باغداران شهرستان طبس خواسته است تا هرچه سریع‌تر نسبت به تخلیه برف باقیمانده بر روی شاخه‌ها و برگ‌های درختان خرما و مرکبات اقدام کنند تا از سرمازدگی، شکستن شاخه‌ها، یخ‌زدگی و بروز خسارت جلوگیری شود.

در این اطلاعیه همچنین سه روش کوتاه مدت برای حفاظت درختان از سرمازدگی به این شرح ارائه شده است:

1- استفاده از بخاری باغی و سوزاندن کاه و کلش و تنه درخت خرما

اساس این روش تأمین انرژی حرارتی به‌وسیله روشن کردن بخاری باغی در طول یک شب سرد است و بر اساس مطالعات انجام شده باید بین 0٫3 تا 0٫5 کالری انرژی گرمایی در هر سانتی‌متر مربع در هر دقیقه در سطح باغ تأمین شود. در این روش هرچه تعداد بخاری بیشتر و با شعله کمتر بسوزد نتیجه کار بهتر خواهد بود تا اینکه تعداد بخاری کمتر با شعله بیشتر بسوزد چون هر چه شدت سوختن بیشتر باشد هوای سبک گرم به ارتفاع بالاتری می‌رود و از دسترس محیط اطراف خارج می‌شود.

عمل روشن کردن بخاری باید قبل از وارد شدن سرما به باغ صورت گیرد. در هر هکتار نیاز به حدود 100 بخاری باغی است. ضمناً در صورت در دسترس نبودن بخاری باغی می‌توان از سوزاندن کاه و کلش، تنه درخت به‌ویژه تنه نخل خرما و لاستیک‌های مستعمل استفاده کرد.

2- غرقاب کردن کف باغ

این عمل شامل غرقاب کردن تمام اراضی مزرعه یا باغ است. آب درجه حرارت بالاتری نسبت به سطح سرد مزرعه و باغ داشته و پس از وارد شدن به مزرعه حرارت خود را به محیط داده و از کاهش درجه حرارت زمین هم جلوگیری می‌کند. آزمایشات نشان داده زمانی که درجه حرارت آب از سه درجه سانتی‌گراد به 2 درجه می‌رسد حدود هزار کالری انرژی گرمایی آزاد می‌کند استفاده از آب چاه و قنات که گرم‌تر است برای این عمل مناسب‌تر است.

باید توجه کرد استفاده از این روش مستلزم وجود آب کافی است، زیرا در صورت تداوم سرما به روزهای دوم و سوم یا بیشتر اگر آبیاری بعدی صورت نگیرد سرمازدگی زراعت یا باغ را بیشتر تهدید می‌کند.

3- روش حفاظت به‌وسیله پوشش

این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های حفاظت در برابر خسارت ناشی از یخبندان است. در بعضی مناطق درختچه‌ها را توسط پوششی از شاخ و برگ درختان نخل می‌پوشانند و در بعضی مناطق دیگر تنه درختچه‌های حساس را با خاک متراکم می‌پوشانند و بعد از برطرف شدن سرما در اولین فرصت خاک‌ها را کنار می‌زنند. در مورد گیاهان یک ساله و نهال‌های جوان در شب‌های سرد که احتمال یخبندان زیاد است از کلاهک‌های مخروطی شکل پلاستیکی می‌توان استفاده کرد.

استفاده از لایه ضخیمی از مالچ (کاه و کلش) در زیر سایه‌انداز درخت روی ریشه‌ها باعث حفظ رطوبت و کاهش خسارت سرما می‌شود، همچنین بستن و جمع کردن تاج درخت (به‌ویژه خرما) که باعث حفظ جوانه مرکزی از خطر سرما می‌شود پوشش تنه خرما و درختان جوان و مرکبات با چتایی و لیف خرما، از خسارت سرما و یخبندان جلوگیری می‌کند. در مورد مرکبات رنگ کردن تنه درخت با رنگ پلاستیک که منشأ مواد نفتی نداشته باشد باعث کاهش خسارت می‌شود.

انتهای پیام/90001/ن/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول