اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مرور مطبوعات امروز چاپ کابل

از انتقاد روزنامه‌های افغانستان به دولت کرزی تا امیدواری به انتخابات آینده

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‌های خود ضمن انتقاد از برخی مواضع کرزی، نسبت به آینده اوضاع افغانستان ابراز امیدواری کردند.

از انتقاد روزنامه‌های افغانستان به دولت کرزی تا امیدواری به انتخابات آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، در واپسین روزهای کاری دولت «حامد کرزی» برخی از روزنامه‎های امروز (چهارشنبه) چاپ کابل دولت وی را مورد انتقاد قرار دادند.

روزنامه «سخن جدید»، در دیدگاه رسمی خود فقدان سیستم آمار را در 12 سال گذشته نظام سیاسی افغانستان مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که نظامی سیاسی در 12 سال گذشته که داعیه حکومت‎داری و ایجاد نظامی اداری را در کشور دارد تاکنون آمار و اطلاع حساب شده‌ای حتی از میزان جمعیت افغانستان ندارد.

این روزنامه افزوده است که در این سال‎ها نه برنامه‎ای برای کنترل جمعیت وضع شده و نه برای بهبود سرنوشت جمعیت فقیر افغانستان طرح‎های ارائه شده است.

این روزنامه همچنین با انتقاد از نهادهای بین‌المللی موازی با اداره آمار افغانستان فعالیت آنان را فرمایشی عنوان کرد.

روزنامه «انصاف»، در دیدگاه رسمی خود سخنان روز گذشته «آندرس فوگ راسموسن»، دبیر کل ناتو مبنی بر این که در صورت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، این کشور توان پرداخت حقوق نظامیان خود را ندارد مورد انتقاد قرار داد.

این روزنامه در مورد علت بیان سخنان راسموسن نگاشته است که این سخنان وی نیز یکی از فشارهای ناتو و آمریکا برای امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن از سوی دولت افغانستان است.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، آمریکا تاکنون به صورت درست مشخص نکرده که با چه هدفی در این کشور حضور دارد با این وجود در تلاش برای تداوم حضور خود است.

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه رسمی خود از نیروهای امنیتی افغان به منظور دستگیری افراد مسلحی که می‎خواستند دفاتر مبارزات انتخاباتی را مورد حملات انتحاری خود قرار دهند، تقدیر کرد.

روزنامه ماندگار همچنین نوشته است که در صورت ورود این افراد مسلح به شهر کابل، شهروندان کابل یکبار دیگر شاهد انفجارهای مهیبی در شهر خود می‌شدند که نتیجه‎ای جز از قتل مردم بی‎گناه حاضر در دفاتر مبارزات انتخاباتی نداشت.

روزنامه «آسیا تایمز»، در دیدگاه رسمی خود از شیوه مبارزات انتخاباتی توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و هواداران آن‎ها را به انتقاد گرفته و نوشته است که فرهنگ سیاسی ما در مجموع متأثر از فرهنگ عمومی جامعه و همراه با ویژگی‎های مانند خشونت، عقده، بی‎اعتمادی، توهین، تحقیر، طعنه، کینه و اتهام است.

روزنامه آسیا تایمز، مبارزات انتخاباتی در 3 روز گذشته را نیز مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: چه در 3 روز گذشته و چه در فرایند تبلیغات غیر رسمی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آن‎ها در طول روزهای پس از ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، فرهنگ متعالی رقابت، کمتر به نمایش گذاشته شده است.

روزنامه «جامعه باز»، در سرمقاله خود مبارزات انتخاباتی را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: محافل مجلل و با شکوه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با ترتیب و آرایش‎های تزئینی و مصنوعی، اغلب فاقد قدرت جاذبه واقعی هستند.

سرمقاله نویس روزنامه جامعه باز حضور زنان را در محافل مبارزات انتخاباتی کمرنگ دانسته و آن را به گذشته، تاریخ و ضعف دموکراسی در روحیه نامزدها و تیم آنان نسبت است.

روزنامه «هشت صبح»، در دیدگاه رسمی خود از مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری استقبال کرده و آن را یکی از شاخصه‎های دولت‎داری و دموکراسی در هر کشوری عنوان کرده است.

این روزنامه در این مورد افزوده است که مناظره تلویزیونی میان نامزدها می‎تواند دیدگاه آن‎ها را به مردم انتقال دهد و همچنین مردم می‌توانند از این طریق از دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری اطلاع حاصل کنند که به این صورت می‎توان گفت مناظره تلویزیونی برای هر 2 طرف سود دارد.

این روزنامه، رسانه‎ای که در آن مناظره صورت می‎گیرد را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که باید مجری برنامه مناظره بی‎طرفی خود را حفظ کرده و در قسمت مطرح کردن پرسش‎ها از کاندیداها به طور یکسان پرسش‌های آسان و یا مشکل را بپرسد؛ در غیر آن صورت اعتبار آن رسانه از بین رفته و حمایت مردم از یک نامزد کم می‎شود.

انتهای پیام/خ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول