اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مشاور نخست‌وزیر پاکستان:

خلأ قدرت در افغانستان نباید توسط خارجی‌ها پر شود

«سرتاج عزیز»، مشاور نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به نزدیک شدن زمان خروج نیروهای ائتلافی از افغانستان، تصریح کرد که خلأ قدرت در این کشور نباید توسط خارجی‌ها پر شود.

خلأ قدرت در افغانستان نباید توسط خارجی‌ها پر شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به نزدیک شدن زمان خروج نیروهای ائتلافی از افغانستان، تصریح کرد که خلا قدرت در این کشور نباید توسط خارجی‌ها پر شود.

طبق گزارشی که امروز در روزنامه «نیشن» پاکستان منتشر شده است، وی این اظهارات را شب گذشته و پس از پایان مذاکرات استراتژیک واشنگتن- اسلام‌آباد در جمع خبرنگاران پاکستانی مستقر در واشنگتن ایراد کرد.

سرتاج عزیز گفت: پاکستان خواستار آن است که خلا قدرت به‌وجود آمده در افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو از این کشور در سال 2014 توسط خود افغان‌ها پر شود

وی تصریح کرد که درصورت ادامه دخالت کشورهای منطقه در افغانستان، این کشور به صلح و ثبات دست پیدا نخواهد کرد.

این مقام پاکستانی افزود: خلا قدرتی که پس از خروج نیروهای ائتلافی از افغانستان به‌وجود می‌آید نباید توسط نیروهای خارجی پر شود.

به گفته مشاور نخست‌وزیر پاکستان، پس از اینکه خود افغان‌ها [درباره آینده خود] تصمیم‌گیری کردند پس از آن ما می توانیم وارد کارهای توسعه‌ای و بازسازی در این کشور شویم.

وی درباره تأخیر افغانستان در امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیز گفت که این موضوع به خود این کشورها مربوط می‌شود و پاکستان نیز تمایلی ندارد تا افغانستان را وادار به امضای این پیمان کند.

سرتاج عزیز با اشاره به اینکه پاکستان نگران نفوذ درگیری‌ها و ناآرامی‌های افغانستان و نیز روانه شدن سیل مهاجران افغان به داخل این کشور است، خواهان بهبود وضعیت مدیریت مرزی در مرز 2 کشور شد.

وی همچنین خواستار تنظیم چارچوبی برای پرداخت هزینه انتقال تدارکات ناتو به افغانستان از طریق خاک پاکستان شد و گفت: در حال حاضر، این هزینه‌ها از طریق «صندوق حمایت از نیروهای ائتلافی آمریکا» تأمین می‌شود.

سرتاج عزیز پس از این اظهارات در ضیافت شامی که در سفارت پاکستان در آمریکا برگزار شده بود شرکت کرد. در این مراسم شماری از مقامات پاکستانی و آمریکایی حضور داشتند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا که در این ضیافت حضور داشت، با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات مقامات آمریکایی و پاکستانی در جریان سفر سرتاج عزیز به واشنگتن، تصریح کرد که آمریکا متعهد به همکاری با پاکستان برای رفع بحران انرژی در این کشور است.

وی همچنین پاکستان را بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا دانست و خواهان تعمیق همکاری‌های اقتصادی 2 کشور شد.

سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل از اوایل هفته جاری برای از سرگیری مذاکرات استراتژیک اسلام‌آباد- واشنگتن که از حدود 3 سال پیش متوقف شده بود به آمریکا رفت.

بحث آینده افغانستان و نیز مناسبات اقتصادی پاکستان و آمریکا از جمله محورهای این سفر بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول