اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مروری بر روزنامه‌های امروز چاپ کابل:

ابراز نگرانی‎ها نسبت به افزایش حملات تروریستی/ امید به بهبود اقتصاد افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎های اصلی خویش ضمن ابراز نگرانی جدی از افزایش حملات تروریستی و انتحاری در افغانستان، برای بهبود اقتصاد این کشور اظهار امیدواری کرده‌اند.

ابراز نگرانی‎ها نسبت به افزایش حملات تروریستی/ امید به بهبود اقتصاد افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، محورهای اصلی سرمقاله‎های روزنامه‎های امروز چاپ کابل را موضوعاتی مانند، کمک میلیون دلاری صندق بین‎المللی پول، برگزاری کنفرانس دولت و سرمایه‎گذاران در کابل، حملات انتحاری اخیر، هدف قرار گرفتن کامیون حامل سربازان ارتش از سوی یک حمله کننده انتحاری در کابل و کاهش کمک‎های توسعه‎ای آمریکا به افغانستان تشکیل می‎دهند که بخش‎هایی از آن‎ها در ذیل آمده است:

روزنامه «سخن جدید»، در سرمقاله خود نوشته است که کمک 58 میلیون دلاری «صندق بین‌‎المللی پول» به افغانستان و برگزاری گفتمان دولت و سرمایه‎‌گذاران در کابل تا اندازه‎‌ای از موج خبرهای منفی فروکاسته اما در آستانه‌ خروج نیروهای بین‎‌المللی، افزایش تنش‎‌ها بین کابل - واشنگتن بر سر امضای پیمان امنیتی، خودداری کنگره آمریکا از اجرای برنامه‌‎های زیربنایی و کاهش کمک‌‎های نظامی و توسعه‌‎ای در افغانستان و در نهایت موضع‌‎گیری اخیر کرزی درباره سیاست خارجی در واپسین روزهای ریاست جمهوری‎اش، چشم‎انداز آینده را برای شهروندان افغانستان تا اندازه‎‌ای تیره و تار نشان می‎‌دهد.

روزنامه افزوده است که 2 رویداد مهم اقتصادی دیروز، می‎‌تواند بیانگر این مسئله باشد که هنوز هم امیدهایی برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان وجود دارد و در صورت شناسایی ظرفیت‌‎های اقتصادی و تشویق سرمایه‌‎گذاران برای سرمایه‎گذاری در بخش‎‌های زیربنایی، معادن و نوسازی سیستم کشاورزی و آبیاری، می‎‌تواند افغانستان را به تدریج به استقلال و نفی وابستگی برساند.

روزنامه «آرمان ملی» در سرمقاله خود با اشاره به افزایش حملات انتحاری علیه خودروهای نظامیان افغان، نوشته است که اخذ تدابیری برای جلوگیری از بروز این رخدادها به کاهش تلفات کمک می‌کند و مسئولان بایستی به این موضوع توجه بیشتری کنند؛ تا خانواده‎های کمتری به ماتم و سوگ عزیزان خود نشینند.

نویسنده افزوده که معلوم نیست که نظامیان برای رفتن به محل کارشان چرا در ایستگاه‎های وسایل نقلیه شهری تجمع می‎کنند، در حالی که بایستی مکان مناسبی را برای توقف انتخاب کنند تا محافظان وسایل نقلیه نظامی بتوانند دشمن را از نزدیکی به نظامیان باز دارند.

روزنامه «اطلاعات روز»، در سرمقاله خود با اشاره به کاهش کمک‎های اخیر کنگره آمریکا به افغانستان نوشته که اگر این کاهش بودجه با انگیزه‌ سیاسی صورت گرفته باشد، پیامدهای منفی اقتصادی برای افغانستان دارد.

روزنامه افزوده که از دست دادن بیش‌ از یک میلیارد دلار برای کشوری مثل افغانستان، به همین سادگی نیست که وزیر دارایی عنوان کرده بلکه پیامدهای این کاهش می‎‌تواند فراتر از محدوده مسایل اقتصادی و مالی‌ در حوزه‌ سیاست، امنیت و جتماع، دولت افغانستان را به چالش بکشاند و مردم را در تنگنا قرار دهد.

به اعتقاد نویسنده، اگر تأثیر این کاهش‌ به قدری بی‎‌اهمیت باشد که وزیر دارایی آن را تهدید بزرگ عنوان نمی‎‌کند، اکنون سال‌‎ها است که برنامه‌‎های توسعه‎‌ای دولت در بیشتر ولایت‌ها بدلیل کمبود بودجه‌ نیمه‎‌کاره ‌یا درحد طرح باقی مانده است.

روزنامه «سروش ملت»،در سرمقاله خود نوشته که سردرگمی حاکم بر فضای سیاسی افغانستان نسبت به امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و افزایش حملات انتحاری در ماه اخیر، افکار عمومی را نسبت به سرنوشت کشور و روند انتخابات نگران کرده است.

به اعتقاد نویسنده، به نظر می‎رسد که دولت افغانستان اکنون در 2 جبهه مشغول نبرد است: در جبهه جنگ نرم، آمریکا به عنوان قدرت جهانی بدنبال دیکته کردن خواسته‎های خود بر این دولت است و برای تحمیل آن از هیچ فشاری روی گردان نیست و در جبهه نبرد مسلحانه نیز طالبان و در پشت سر آنان سازمان‌های جاسوسی، موجی از حملات انتحاری را در شهرهای افغانستان از جمله پایتخت به راه‎انداخته‌اند و اذهان مردم را مضطرب کرده‌اند.

نویسنده افزوده که دولت افغانستان نبرد نفس‌گیری را در 2 جبهه جنگ نرم و مسلحانه و آن هم در حساس‎ترین شرایط، تجربه می‎کند و اگر بتواند روند انتخابات را با کم‎ترین چالش و رعایت اصول شفافیت و عدالت برگزار کند، کارنامه نیکویی را از خود به یادگار خواهد گذاشت و مسئولیتش را به خوبی به پایان خواهد رساند.

روزنامه «جامعه باز»، در سرمقاله‎ خویش با اشاره به حملات اخیر تروریستی در افغانستان که به کشته و زخمی شدن ده‎ها نفر منجر شده، نوشته است: از دولت انتظار می‎‌رود که در مقام عمل قاطعانه برای تأمین امنیت، صلح و پایداری نظام سیاسی افغانستان عمل کند و کوچک شمردن واقعیت طالبان به عوامل بیرونی و نادیده ‌گرفتن، بسترها و زمینه‎‌های داخلی آن، نه ‌تنها در حل بحران طالبان کمک نمی‎‌کند، که با ایجاد سردرگمی ‌و ابهام به تعمیق و تشدید بیش‎تر بحران می‌‌انجامد.

نویسنده افزوده که کشتارهای زنجیره‌‎ای دیروز بایستی تلنگری باشد در یکسونگری ما نسبت به واقعیت‌‎های چندلایه و پیچیده؛ زیرا امریکا و پاکستان بخشی از قضیه‎‌اند، نه همه آن و بخشی از این خون‌‎ریزی‌‎ها به سیاست‌‎های ما و واقعیت‎‌های جاری در خود افغانستان نیز بر‌می‎‌گردد.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خود با اشاره به این که سخنان رئیس‎جمهور در مورد پیمان امنیتی و آزادی زندانیان بگرام بار دیگر موجب تشویش اذهان عمومی شده، نوشته است: موضوع امضای پیمان امنیتی و آزادی مشکوک و غیرشفاف زندانیان بگرام، نگرانی‎هایی را در کشور بوجود آورده، در حالی که تا هنوز نیروهای بین‎المللی در کشور حضور دارند و کمک‎های جامعه جهانی نیز به افغانستان دوام دارد؛ اما با آن هم آثار و نگرانی‎هایی ناشی از خروج کامل نیروهای خارجی و کاهش کمک‎ها به افغانستان پس از سال 2014 بر زندگی و کار روزمره مردم تاثیر منفی بجا گذاشته است.

روزنامه افزوده که تنش‎آلود ساختن روابط افغانستان با جامعه جهانی علاوه بر این که کشور را به سوی انزوا و فقر سوق خواهد داد، عرصه را برای جنگ‎های نیابتی برخی از کشورهای منطقه در افغانستان نیز فراهم خواهد کرد.

روزنامه «8صبح» در دیدگاه رسمی خویش با اشاره به حملات تروریستی اخیر، نوشته که طالبان و متحدان خارجی‌شان، همچنان در پی اخلال در روند انتخابات هستند و ارعاب مردم افغانستان نیز بخشی از برنامه‌های استراتژیک آن‌ها است.

به نوشته سردبیر 8صبح، بیرون بردن تمام تجهیزات نیروهای بین‌المللی از افغانستان ضروری نیست و این نیروها بایستی آن بخش از تجهیزاتی را که مورد نیاز نیروهای افغان است، به آن‌ها واگذار کنند؛ وسایل فنی کشف و نظارت، تکنولوژی کشف مین‌های کنار جاده‌ای و نفربرهای زرهی مقاوم در برابر انفجار از تجهیزاتی است که نیروهای داخلی به آن نیاز بسیار دارند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول