اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مرور سرمقاله‎های روزنامه‎های امروز چاپ کابل

نگرانی از توافقات پشت پرده پاکستان و آمریکا درباره آینده افغانستان

روزنامه‎های امروز چاپ کابل به موضوعات مختلف جاری در افغانستان پرداخته و از توافقات پاکستان و آمریکا درباره آینده این کشور ابراز نگرانی کرده‎اند.

نگرانی از توافقات پشت پرده پاکستان و آمریکا درباره آینده افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود پیرامون موضوعات مختلف جاری در افغانستان پرداخته‌اند که بخش‎هایی از آن در ذیل آمده است:

روزنامه «سخن جدید»، در دیدگاه رسمی خود با اشاره به انتشار گزارش کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری، مبنی براین که فساد اداری در پنج ارگان دولتی به صورت گسترده وجود دارد، نوشته است: طی کردن 60 مرحله برای گرفتن حقوق ناچیز بازنشستگان، فساد چشمگیر در روند توزیع زمین برای مهاجرین، نبود شفافیت در برنامه استخدام کارکنان توسط کمیسیون اصلاحات اداری، بروکراسی حاکم در توزیع بورسیه‎های تحصیلی وزارت آموزش عالی از جمله موارد فساد در این پنج اداره عنوان شده است.

سرمقاله‎نویس سخن جدید افزوده است که مسئله‌ فساد در افغانستان به یکی از چالش‎های اساسی و عامل کلیدی ناکارآمدی دولت و ارگان‎های دولتی به حساب می‎آید.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه رسمی خود با اشاره به جعلی بودن اسناد کمیسون حقیقت‎یاب برای رویداد حمله هوایی نظامیان خارجی در «غوربند»، نوشته است: درج مستندات جعلی در پرونده بررسی رویداد، نرفتن به محل، معرفی افراد مسلح به‌جای بازماندگان قربانیان اصلی به دفتر ریاست‌جمهوری و موضع‌گیری جانبدار در رسانه‌ها، نشان می‌دهد ،کمیسیونی که «عبدالستار خواصی» ریاست آن را بعهده داشته، رویداد را جانبدار گزارش کرده است.

روزنامه افزوده که چرا رئیس‌جمهور افغانستان در گام نخست حقیقت را از ریاست امنیت ملی «پروان» و مقام‌های پلیس آن ولایت نپرسید؟ حامد کرزی باید به والی، فرمانده پلیس و رئیس امنیتی که خودش تعیین کرده، بیشتر اعتماد داشته باشد.

روزنامه «آرمان ملی»، در سرمقاله خود نوشته است: چندروز متوای است که «حامد کرزی» ظاهراً قربانیان حادثه «غوربند» را ملاقات و نیروهای آمریکایی را ملامت می‎کند و اخبار مربوط به این ملاقات‎ها با آب و تاب از رسانه‎های دولتی بازتاب می‎یابد و حتی ایشان با قهر و غضب گفته که اگر آمریکا شرایط ما را نمی‎پذیرد، بهتر است که از افغانستان خارج شود.

به اعتقاد نویسنده، رئیس‎جمهور اگر خواهان خروج نیروهای بین‎المللی از افغانستان است باید جایگزینی را به مردم  نشان بدهد.

روزنامه «انصاف»، سرقت‎های اخیر در شهر کابل را مهم دانسته و در دیدگاه خود نوشته است: کابل به عنوان شهری که بیشترین هزینه‎های دفاعی و حفاظتی را به خود اختصاص داده و با توجه به نیروهای نظامی زبده اعم از خارجی و داخلی و ارتش و پلیس که در این شهر حضور دارند؛ ایجاب می‎کند که لااقل ساکنان محله‎های گوناگون کابل، شب‎ها سر آرام بر بالین گذارند و صبح‎ها با خاطری جمع و خیالی آسوده، کار و زندگی خویش را آغاز کنند.

به باور نویسنده، در طول 12 سال حضور پرسش‎برانگیز نیروهای خارجی در افغانستان، مردم با مشکلات و معضلات بسیاری دست به گریبان بوده‌اند؛ بدلیل تقلید کور، اقتصاد لرزان این کشور از سیستم سرمایه‎داری و بازار آزاد، علاوه بر وارد شدن ضربات جبران‎ناپیر به پیکره اقتصاد افغانستان، فقر، بیکاری و تنگدستی نیز سایه شوم خویش را بر نظام معیشتی، بخش گسترده‎ای از مردم تحمیل کرده است؛ لذا واضح است که سرقت و بزه‎کاری‎های شبیه آن، از نتایج ملموس و غیر قابل انکار نظام سرمایه‎داری در هر کشوری از جمله در افغانستان است.

روزنامه «جامعه باز»، در سرمقاله خود نوشته است: با نزدیک‌شدن پایان دوره ریاست‌جمهوری حامد کرزی، تلاش‌های او به عنوان فرد اول مملکت حیرت‌برانگیز است؛ وی که نشان می‌داد توان و تلاش واقعی برای پایان‌دادن به بحران افغانستان را در سر دارد؛ این‌روزها به نظر می‌رسد معکوس عمل می‌کند و تمامی‌دست‌آوردهایی را که در طی دوره ریاست‌جمهوری‌اش به ارمغان آورده را می‌خواهد به‌یکباره ویران کند و در تاریخ نقطه سیاه دیگر را ثبت کند.

سرمقاله‎نویس جامعه باز افزوده است: دوره ریاست‌جمهوری او با تمامی‌مشکلاتی که وجود داشت امیدوار‌کننده بود و رؤیای انسان این سرزمین برای زندگی آرام و بدون خشونت در این کشور را جان داده بود؛ علی‌رغم تمامی‌نابسامانی‌هایی که در اداره تحت امر او وجود داشت اما همگان به سیستمی‌که با او به کشور آورده بود امیدوار بودند و مهم‌ترین مزیت او نسبت به زمامداران گذشته همان ساختار سیاسی بود که در پندار عموم با مرور زمان بهبود می‌یافت و دولت واقعی شکل می‌گرفت.

روزنامه «ماندگار»، در دیدگاه رسمی خود با اشاره به این که مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر پاکستان گفته که پاکستان و آمریکا بر سر افغانستان به توافقاتی دست یافته‌اند و هر 2طرف بدنبال اعتمادسازی درباره آینده افغانستان هستند، نوشته است: به نظر می‌رسد که پاکستان راه‌های کوتاه و کم‌هزینه‌‌ای را برای دست یافتن به اهداف خود یافته و حامد کرزی نیز با سیاست‌های ناسنجیده‌ چیزی نمانده که کشور را تقدیم پاکستان کند؛ زیرا امضا نشدن سند امنیتی با آمریکایی‌ها اگر هیچ زیانی برای افغانستان نداشته باشد، دست‌کم این زیان را دارد که آمریکایی‌ها را مجبور می‌سازد که سیاست خود را در مورد افغانستان تغییر دهند و بار دیگر از زاویه پاکستان به افغانستان نگاه کنند و بر سر این کشور با پاکستان معامله کنند؛ همان چیزی که در گذشته نه‌چندان دور افغانستان را به ویرانه تبدیل کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول