اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تاکید روزنامه‌های امروز کابل بر اهمیت انتخابات و چالش‎های پیش رو

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎های رسمی خویش به اهمیت برگزاری انتخابات و مبارزات انتخاباتی پرداخته‌ و چالش‎های فراروی آن را مورد بررسی قرار داده‎اند.

تاکید روزنامه‌های امروز کابل بر اهمیت انتخابات و چالش‎های پیش رو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، در آغاز سومین روز مبارزات انتخاباتی افغانستان روزنامه‎های امروز (سه شنبه) چاپ کابل به اهمیت برگزاری انتخابات و مبارزات انتخاباتی پرداخته و چالش‎های فراروی آن را مورد بررسی قرار داده‌اند که بخش‌هایی از آن در ذیل آمده است:

روزنامه «انصاف»، در دیدگاه رسمی خود با اشاره به گفته‎های روز گذشته «قطب الدین هلال»، نامزد ریاست جمهوری و معاون حزب «اسلامی» افغانستان نوشته است، حزب اسلامی و انتخابات، تهدید یا مشارکت؟

انصاف گفته‎های روز گذشته هلال را مبنی بر این که او عضو حزب اسلامی است و همچنین معتقد است که هواداران آن حزب و مردم این کشور به او رای خواهند داد، را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که سخنان هلال ماهیت 2 گانه دارد؛ از یک سو تصریح کرده که هنوز عضو حزب اسلامی است، حزبی که دولت افغانستان را به رسمیت نمی‎شناسد، خواستار اصلاح و تعدیل قانونی اساسی است و تأکید می‎کند به آنچه «جهاد علیه اشغالگران خارجی» می‎‎خواهد ادامه خواهد داد و از سوی دیگر بر اساس همین قانون اساسی یکی از افراد این حزب نامزد ریاست جمهوری شده است.

روزنامه «ماندگار»، در سرمقاله خویش به اهمیت شرکت مردم در انتخابات و مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان پرداخته و نوشته است که هیچ چیز توان رویارویی با اراده مردم را ندارد.

سرمقاله نویس روزنامه ماندگار نوشته که مردم در 2 روز نخست آغاز مبارزات انتخاباتی، نشان دادند خودشان سرنوشت خود و دولت این کشور را تعیین می‌کنند.

این روزنامه در ادامه نوشته است که تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان، اعتماد مردم را به انتخابات کنونی کمرنگ کرده و به نظر آن‎هااین بار نیز کشورهای غربی هر نامزدی را که بخواهند به اریکه قدرت می‎رسانند و این مبارزات انتخاباتی نیز فریب و نشان دادن حق رای به مردم است.

روزنامه «افغانستان»، در سرمقاله خویش به موضوع تأمین امنیت مردم در جریان انتخابات و روزهای مبارزات انتخاباتی پرداخته و آن را در صدر تمام موضوعات انتخابات ریاست جمهوری این کشور دانسته است.

این روزنامه همچنین نوشته که مبارزات انتخاباتی، تمامیت انتخابات، فضای مبارزات انتخاباتی، همه در شرایط کنونی ممکن است از اهداف دشمنان مردم افغانستان به حساب آید، اما اگر مردم افغانستان با جدیت و قاطعیت بر علیه هر نوع ناامنی و هرج و مرج و تهاجم دشمن به مبارزه برخیزند، بطور یقین دشمنان افغانستان نخواهند توانست، کاری از پیش ببرند.

روزنامه «هشت صبح»، در دیدگاه رسمی خویش نیز تأمین امنیت را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که بایستی امنیت جدی گرفته شود و زمینه مبارزات انتخاباتی از شهرها به روستاها و ولایات دیگر افغاسنتان گسترش یابد.

در ادامه سرمقاله هشت صبح آمده که دولت در مورد تأمین امنیت مراکز رای‌گیری بایستی تجدید نظر کند و در عین حال بایستی با بزرگان روستاها و شوراهای ولایتی دیدار کند همچنین وضعیت در روز بررگزاری انتخابات و مبارزات انتخاباتی طوری باشد که گفته‎های مسئولان دولتی و مردم محلی یکسان باشند.

روزنامه «آرمان ملی»، در دیدگاه رسمی خویش از رفت و آمد برخی افراد متهم به فساد اداری در مراکز ستادهای انتخاباتی و مشاوره دهی آن‌هابه نامزدهای انتخابات را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که با موهای ژل زده بازهم به نامزدها مشاوره می‎دهند!

روزنامه آرمان همچنین نوشته که اگر نامزدهای انتخابات که طرف مشورت متهمان به فساد اداری هستند در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز شوند؛ باردیگر این متهمان به قدرت در وزارتخانه‎ها برخواهد گشت و افغانستان شاهد افزایش فساد اداری خواهد بود.

روزنامه «سخن جدید»، در سرمقاله خویش با بررسی نشست 3 جانبه افغانستان، ترکیه و پاکستان که قرار است هفته جاری (پنجشنبه) در «آنکارا»، نوشته است که چشم امیدی از این نشست برای باز شدن درب صلح در افغانستان وجود دارد.

سرمقاله نویس روزنامه سخن جدید معتقد است که این شاید آخرین شانس برای حامد کرزی در گفت‎وگوهای صلح با مخالفان مسلح و شبه‎نظامیان طالبان باشد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول