اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ورزش سوادکوه و شاخص‌های ارزیابی نقادانه

برای ارزیابی و تحلیل ورزش سوادکوه انتخاب شاخص‌ها و مقایسه آن با آمارهای استانی و توجه به بسترهای توسعه آن لازم به نظر می‌رسد.

ورزش سوادکوه و شاخص‌های ارزیابی نقادانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از سوادکوه، انتقاد حق هر شهروندی است تا در قالب قانونی و همه‌جانبه و با اطلاعات واقعی و به روز در این مسیر گام بر دارد.

نقاد باید همه‌جانبه و با کمک از وجدان خود از افتادن در گرداب تملق و چاپلوسی و یا خودبینی و بی‌انصافی پرهیز کند.

انتقاد از عملکرد اداره ورزش و جوانان شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی در برخی از رسانه‌های استانی و شهرستانی می‌تواند فرصتی برای کنکاش در اهداف رسانه‌ها و لزوم استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای کاهش موانع و تقویت توانمندی‌ها باشد.

انتقاد تخریبی و بدون توجه به شرح وظایف و امکانات و بسترهای موجود تاثیری اندک و احساسی دارد و البته مسئولیت اخلاقی آن نیز بر دوش نویسنده یا نویسندگان آن است.

از طرف دیگر دوری از افراط و تفریط هم باید در اولویت فعالیت‌ها قرار داشته باشد و از طرف ندیده گرفتن تاثیر عمیق نقد منصفانه و کارشناسی شده نیز مانعی بر روی دیدن واقعیت‌ها و دستیابی به اهداف است.

آرمان‌های فعالیت ورزشی

سالن‌های ورزشی مجهز و امکانات جانبی گسترده، عدم مانع در اعزام هر استعداد ورزشی به مسابقات و تامین معیشت قهرمانان و مربیان و مسئولان هیئت‌ها از آرزوهایی است که هر علاقه‌مند به ورزش در سر دارد ولی با نگاهی به محدودیت منابع و گستردگی تقاضاها رسیدن به این آرمان دور از دسترس است و باید با نگاهی بر توانمندی‌ها و تجهیزات و امکانات و استعدادها به اولویت‌بندی پرداخت و با استفاده از همه ظرفیت‌های گام برداشت.

با توجه به سابقه دو ساله ریاست بر هیئت تکواندو و یک سال بر هیئت شطرنج شهرستان سوادکوه، تا حدود زیادی با ساختارها و وظایف و مشکلات و توانمندی‌های فعالیت در هیئت‌های ورزشی  به‌ویژه در شهرستان سوادکوه آگاهی دارم و اعزام تیم به مسابقات لیگ استانی در زمانی که اسپانسر براساس قول خود هزینه‌ها را به موقع نمی‌رساند و یا برای اعزام تیم به مسابقات باید از هزینه شخصی استفاده کرد و یا از علاقه‌مندان به ورزش قرض گرفت چه وضعیتی است تا جایی که بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران و مربیان و داوران و روسای هئیت‌ها از ورزش و قهرمانی و پهلوانی و مدیریت ورزشی جدا شده‌اند.

در مسیر مسئولیت ورزشی ناملایماتی وجود دارد که تجربه آن را در فکس حکم برکناری مسئولیت هیئت شطرنج در اداره محل خدمت به دلیل انتقاد مکتوب و مستدل از رئیس تربیت‌بدنی سابق که به صورت نامه اداری به ایشان رسیده بود را لمس کرده‌ام، هزینه شخصی قابل توجه با توجه به مشکلات اقتصادی، زیر سئوال رفتن شخصیت ورزشکاران در تقاضای حمایت مالی و عدم بسترسازی مناسب برای استفاده از توانمندی‌های ادارات و نهادها و اصناف و شرکت‌ها و کارخانجات و تلف شدن استعدادهای ورزشی از جمله مشکلات فعالیت در عرصه ورزشی است

توان اقتصادی شهرستان سوادکوه کمتر از توانمندی ورزشکاران

اداره ورزش و جوانان به عنوان ناظر و هدایتگر و حامی ورزشکاران فعالیت می‌کند و هیئت‌های ورزشی هم به عنوان مراکز خودگردان باید برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از توانمندی‌های ورزشی و اقتصادی شهرستان را مدیریت کنند هر چند توان اقتصادی شهرستان بسیار کمتر از توانمندی ورزشکاران است.

انتقاد از ورزش با شاخص‌های واقعی

اگر بر عدم مدال‌آوری ورزشکاران منتقدیم باید نسبت مدال به ورزشکار کشوری و استانی و شهرستانی را برآورد کنیم و با احتساب جمعیت به عددی دست یابیم و درباره آن عدد به‌ دست آمده و یا تحلیل شرایط به تبیین بپردازیم.

نسبت جمعیت ورزشکاران و یا ورزشکاران سازمان ‌یافته که با بیمه‌شدگان ورزشی سنجیده می‌شوند با جمعیت مورد نظر و میزان بودجه‌گیری ورزشی در مقایسه با سرانه بودجه ورزشی و یا توانمندی‌های اقتصادی ادارات و نهادها و شرکت‌ها و کارخانجات شهرستانی هم از دیگر شاخص‌های لازم برای ارزیابی فعالیت‌های ورزشی است.

اعزام تیم‌ها و ورزشکاران به مسابقات بین‌المللی و ملی و استانی و برگزاری مسابقات شهرستانی از شاخص‌های دیگر برای نمره‌دهی به فعالیت‌های ورزشی شهرستان‌ها است.

کسب نزدیک به 200 مدال ورزشی توسط اداره ورزش و جوانان در سال جاری و کمک حدود 20 میلیون تومانی به هیئت‌های ورزشی و عضویت 15 سوادکوهی در تیم‌های ملی بخشی از عملکرد اداره ورزش و جوانان شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه شمالی است و معتقدم برای نقد عملکردها باید با روشی منطقی و مستدل گام برداشت.

6 درصد ملی‌پوشان مازندرانی سوادکوهی هستند

با نگاهی بر ورزشکاران سازمان ‌یافته مازندران که بیش از 126 هزار نفر برآورد می‌شوند و مقایسه آن با ورزشکاران سازمان‌یافته سوادکوه که بیش از 2 هزار و 300 نفر هستند به سهم سوادکوه در تعداد ورزشکاران سازمان‌ یافته مازندران دست پیدا می‌کنیم که نزدیک به دو درصد است و با در نظر گرفتن اینکه حدود 1.5 درصد جمعیت مازندران در سوادکوه زندگی می‌کنند می‌توان به مناسب بودن ورزشکاران سازمان ‌یافته پی برد هر چند توانمندی‌های سوادکوه برای افزایش این آمار وجود دارد.

حدود شش درصد ملی‌پوشان مازندرانی از سوادکوه بوده‌اند که آمار قابل توجهی است.

هرچند تلاش ورزشکاران و یا تیم‌ها را نباید در کسب موفقیت‌های ورزشی ندیده گرفت ولی مدیریت ورزشی را هم باید در این موفقیت‌ها لحاظ کرد.

*نقد فرصتی برای اعتلا

نقد از ادارات و نهادها را فرصتی برای اعتلا و استفاده از توانمندی‌های مغفول آن حوزه بدانیم و از کسانی که در حوزه نقد کارشناسی و منصفانه با نام و نشان وارد شده‌اند حمایت کنیم هر چند دیدگاه‌های آنان در ادبیاتی تند با رگه‌هایی از تخریب هم باشد که با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از دیدگاه‌های انتقادی که به همراه تجربه و مطالعه و بستر کارشناسی انجام شود، برای توسعه کمی و کیفی ورزشی حمایت کرد.

---------------------------

گزارش از عمران اکبرنژاد

---------------------------

انتهای پیام/86015/ح30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول