اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دیدار کمیته دانشگاهیان با نماینده ولی‌فقیه در کردستان مطرح شد

نقش دانشگاهیان در مسائل فرهنگی کشور به چشم نمی‌آید

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان گفت: اگر چه آمار و ارقام از جهش علمی در زمینه‌های مختلف خبر می‌دهند اما نقش دانشگاهیان و دانشگاه‌ها در مسائل فرهنگی کشور به چشم نمی‌آید.

نقش دانشگاهیان در مسائل فرهنگی کشور به چشم نمی‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمود صفی‌زاده شامگاه سه‌شنبه در دیدار کمیته دانشگاهیان ستاد دهه فجر استان کردستان با نماینده ولی‌فقیه در استان اظهار داشت: مهم‌ترین فلسفه گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر، یادآوری نسبت به آرمان‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی است.

به گفته وی، مهم‌ترین تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های طول تاریخ، سمت و سوی فرهنگی بودن مبتنی بر دین آن است.

صفی‌زاده تصریح کرد: اگر اکنون عملکرد دانشگاه‌ها را نسبت به آرمان فرهنگی بودن انقلاب بسنجیم، نمره خوبی به خود نمی‌دهیم چراکه بعد از گذشت 35 سال از عمر انقلاب اسلامی، نقش دانشگاه و دانشگاهیان در مسائل فرهنگی زیاد به چشم نمی‌آید.

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان آموختن و یادگیری را زمینه‌ای برای عمل کردن خواند و گفت: از نظر آمار و ارقام دانشگاه‌ها در مباحث مختلف جهش خوبی داشته‌اند اما در آداب، فرهنگ و سبک زندگی تاثیرگذار نبوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت‌های دانشگاه آنچنان که شاید و باید استفاده نشده است و متولیان فرهنگی نسبت به این مقوله که مقوله‌ای علمی است، توجهی نمی‌کنند.

صفی‌زاده یادآور شد: رهبر معظم انقلاب به کردستان لقب فرهنگی دادند و بر اساس این فرمایشات رهبری از نظر مسائل فرهنگی ما باید در اوج باشیم اما در درون استان توجهی نمی‌شود.

آموزش قربانی پژوهش نشود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان نیز در ادامه این جلسه گفت: بر اساس سند چشم‌انداز علمی کشور، دانشگاه‌ها موظف به انجام پژوهش‌هایی شده‌اند.

محمدجعفر رضایی افزود: غافل شدن از بحث آموزش این نیست که دانشجو تربیت نمی‌شود بلکه جامعه از کفایت دانشجویان در آینده محروم خواهد شد.

وی افزود: پژوهش در دانشگاه‌ها باید هدفمند باشد و نباید آموزش قربانی پژوهش شود.

رضایی تاکید کرد: در صورتی که چنین شود در آینده دچار مشکل می‌شویم و برون‌رفت از این معضل مستلزم هدفمند شدن پژوهش‌هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: آموزش و پژوهش مکمل همدیگرند و باید انجام پژوهش‌ها به مبحث آموزش کمک کند.

وضعیت موجود در زمینه علمی رضایت‌بخش نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج هم در این دیدار گفت: در قانون توجه به پژوهش مشکلی ندارد و نقشه جامع علمی کشور راهگشای این مسئله است.

سیدصادق زمانی افزود: مشکل در بحث پژوهش در دانشگاه‌ها به اجرا برمی‌گردد که فکر می‌کنیم یک شرایط جدید اعمال می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس وعده قرآن، وضعیت موجود در زمینه علمی رضایت‌بخش نیست چراکه بر اساس وعده قرآن می‌توانیم فراتر از وضعیت موجود برویم.

زمانی گفت: جایگاه علم و قلم دانشمندان در دین اسلام بالاست و می‌توان مسیر پیشرفت را تسهیل کرد.

ارائه مقالات در دانشگاه‌ها برای کسب امتیاز است

سرپرست دانشگاه پیام نور کردستان هم گفت: متاسفانه رقابت در دانشگاه‌ها در زمینه انتشار مقالات موجب غفلت از بحث تعلیم و تربیت و آموزش به عنوان رسالت اصلی دانشگاه‌ها شده است.

ایوب مرادی تصریح کرد: اکنون تلاش برای ارائه مقالات بی‌ارزش و چاپ کتاب‌ها در دانشگاه‌ها صرف برای کسب امتیاز است و همین مسئله بحث آموزش و تربیت را زیرسوال برده است.

وی گفت: آموزش در دانشگاه‌های کردستان قربانی پژوهش شده است و بیشتر دانشجویان و اساتید بر روی بحث پژوهش و ارائه مقالات تمرکز می‌کنند.

سرپرست دانشگاه پیام‌نور کردستان در پایان گفت: زمانی که بحث پژوهش می‌شود می‌گویند باید به دنبال مواردی رفت که نادیده گرفته شده است اما این موارد در دانشگاه‌های کردستان چنین نیست.

انتهای پیام/79001/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول