اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خبر داد

کاهش مرگ و میر مادران باردار در قزوین

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین گفت: در سال جاری مرگ و میر مادران باردار در استان کمتر از 14 مورد در یک هزار نفر بوده است.

کاهش مرگ و میر مادران باردار در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدسعید صدقی اسکویی عصر امروز به مناسبت سی و پنجمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی ایران به منظور تبیین دستاوردهای سلامت در نظام مقدس جمهوری اسلامی در نشست با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: در سال جاری مرگ و میر مادران باردار در استان به ازای هر یک هزار زایمان 14 مورد بوده است.

وی افزود: این آمار در ابتدای پیروزی انقلاب 237 نفر در هر 100 هزار زایمان بوده که هم‌اکنون با کاهش چشم‌گیر به 14.1 درصد کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال از 129 در یک هزار به 14.67 در یک هزار در طول عمر 35 ساله انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: مرگ نوزادان در سال 57 در قزوین 111 در یک هزار تولد زنده بوده که در سال جاری به 8.07 در یک هزار رسید.

اسکویی با اشاره به افزایش تعداد بهورزان استان از 25 نفر به 286 نفر در همین مدت بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تنها هشت خانه بهداشت در استان قزوین وجود داشت که امروز این رقم به 280 مورد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: هرچند این وضعیت، سلامت جسم را تأمین می‌کند؛ اما نمی‌توان به آن بسنده کرد و دستیابی به سلامت اجتماعی، معنوی و روانی جامعه هم نیازمند فعالیت بیشتر است.

وی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و نیز سوانح و حوادث را سه عامل اصلی مرگ و میر در استان برشمرد و عنوان کرد: با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان مانع ابتلای سرطان یا کاهش احتمال آن شد و در صورت بروز این بیماری، با تشخیص زودهنگام، از پیشرفت سرطان جلوگیری کرد.

اسکویی، اصلاح عادات نامناسب غذایی، خودداری از مصرف سیگار و قلیان و انجام آزمایش‌های دوره‌ای را از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از رشد آن ذکر کرد.

انتهای پیام/77011/ذ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول