اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کمردرد؛ شایع‌ترین عارضه بعد از بارداری / ضرورت مشاوره با متخصص طب فیزیکی

طبق آمارهای منتشره، کمردرد یکی از مشکلاتی است که 80 درصد از افراد دست‌کم یک‌بار در طول عمر خود دچار این عارضه می‌شوند.

کمردرد؛ شایع‌ترین عارضه بعد از بارداری / ضرورت مشاوره با متخصص طب فیزیکی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با وجود اینکه بر اساس باور عموم مردم، کمردرد بر اثر انجام کارهای سخت و سنگین به وجود آمده و بیشتر آقایان را دچار دردهای شدید می‌کند، این عارضه در بین خانم‌ها شایع‌تر است.

بیشتر خانم‌ها در طول دوران بارداری و بعد از زایمان از درد کمر، گردن و عضلات این ناحیه شکایت داشته و اعتقاد دارند علت این امر آمپولی است که هنگام زایمان به آنها تزریق شده است.

اما یک متخصص طب فیزیکی این باور را اشتباه می‌داند و معتقد است هر نوع کمردرد علت خاصی دارد که اگر در مراحل اولیه درمان نشود، ممکن است فرد سال‌ها از عوارض آن رنج ببرد.

امیرحسین یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: علت کمردرد در خانم‌ها، هورمونی است که در دوران بارداری ترشح می‌شود؛ این هورمون مفاصل را شل کرده و آنها را برای زایمان آماده می‌کند، اما این پروسه فیزیولوژیکی بعد از دوران بارداری باید به حالت اولیه و طبیعی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه بازگشت بدن به حالت طبیعی فقط با کمک ورزش ممکن است، ادامه داد: علت دیگر کمردرد در خانم‌ها بعد از بارداری، شلی عضلات شکم است.

این متخصص دردهای عضلانی و مفاصل با بیان اینکه در دوران بارداری عضلات شکم باز شده و منجر به قوس کمر می‌شود، ادامه داد: این حالت بعد از زایمان باید به شکل اولیه برگردد؛ اما متأسفانه بسیاری از خانم‌ها بخصوص خانم‌های شاغل، نه تنها بعد از زایمان زمانی را به ورزش اختصاص نمی‌دهند، بلکه با انجام کارهای سنگین و حالت نامناسب هنگام خواب، باعث تشدید این عارضه می‌شوند.

وی تأکید کرد: با انجام ورزش‌های مناسب که شاه‌کلید آن تقویت عضلات شکم است، می‌توان قوس کمر را درمان کرد.

یزدانی مشکل دیگر بعد از زایمان را دردهای ناحیه گردن عنوان کرد و گفت: شلی مفاصل، ترشح هورمون ریلاکسین و کم‌تحرکی خانم‌ها در دوران بارداری از مهمترین علل آن است.

وی ادامه داد: افرادی که دچار این عارضه هستند، باید عضلات گردن خود را تقویت کنند و اگر بدی عملکرد در مهره‌های گردن و کمر ایجاد شده باشد، اصلاح آن باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

این متخصص طب فیزیکی با تأکید بر اینکه ستون فقرات برای بدن حکم پایه دارد و باید استحکام آن حفظ شود، خاطرنشان کرد: در دوران بارداری ستون فقرات شل شده و بستر مناسبی برای دست و پا محسوب نمی‌شود؛ بنابراین باید خانم‌ها پیش از بارداری همانطور که به پزشک متخصص زنان مراجعه می‌کنند، با متخصص طب فیزیکی هم مشورت کرده و ورزش‌های مناسب را انجام دهند.

وی تصریح کرد: استفاده از تکیه‌گاه مناسب زمان نشستن و بغل گرفتن نوزاد، استفاده از کوله‌پشتی و چرخ دستی هنگام خرید و استفاده از کالسکه برای بیرون بردن نوزاد از جمله روش‌هایی هستند که می‌تواند بعد از بارداری به پیشگیری از کمردرد و گردن درد خانم‌ها کمک کند.

وی یکی از علل دیگر کمردرد در خانم‌ها را کمبود کلسیم عنوان کرد و افزود: کمبود ویتامین D و کلسیم بخصوص در مناطق سردسیر از علل دیگر کمردرد است، مطالعات نشان داده سطح ویتامین D در ایرانیان کمتر از حد معمول است و این امر دردهای عضلانی و استخوانی را در پی دارد.

یزدانی استفاده از سبزیجات با برگ سبز، شیرسویا، مصرف روزانه سه نوبت لبنیات و قرار گرفتن روزانه نیم ساعت در معرض تابش نور خورشید را از راهکارهای جبران کمبود کلسیم دانست و گفت: افرادی که کمبود کلسیم شدید دارند باید با تجویز پزشک از مکمل‌های غذایی استفاده کنند.

------------

زهرا اکبرنیا

------------

انتهای پیام/89031/ی40
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول