اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری استان اردبیل:

ابهت انقلاب اسلامی به استقلال فرهنگی و هنری آن است

رئیس حوزه هنری استان اردبیل گفت: ابهت و عظمت انقلاب اسلامی در قرن معاصر به استقلال فرهنگی و هنری آن است که متمایز از غرب در این عرصه ایفاگر نقش ارزش‌مدار است.

ابهت انقلاب اسلامی به استقلال فرهنگی و هنری آن است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ساسان ناطق پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هنر انقلابی در حوزه هنری استان اردبیل اظهار داشت: دوری از تکرار و ساده‌پسندی سبب دیده شدن قد رسا و بلند هنر و ادبیات انقلاب اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه از انقلاب‌ها به عنوان یک شوک اجتماعی یاد می‌شود که به باز تعریف ارزش‌های اجتماعی می‌انجامند، خاطرنشان کرد: حرکت جمعی، اتحاد و یکصدایی در جهت ایجاد تغییر از ویژگی‌های بارز یک انقلاب است و انقلاب اسلامی ایران با برخورداری از این خصلت‌ها، با داعیه اصلاح فرهنگی، صبغه دینی قوانین و احیای ارزش‌هایی چون استقلال، آزادی و حمایت از ستمدیدگان در مقابل استکبار و گسترش عدالت سیاسی و اجتماعی به وقوع پیوست.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل با اشاره به اینکه ساقه نو رس انقلاب ایران در آغازین سال‌های رشد و بالندگی خود آماج طوفان‌ها و توطئه‌ها قرار گرفت، یادآور شد: بدون شک قیام 15 خرداد 1342 نقطه عطف و سرآغاز حرکت نهضت اسلامی و دگرگونی در اندیشه سیاسی جامعه و روحانیت به دست حضرت امام (ره) بود که همین قیام و حرکت 15 سال بعد منجر به فروپاشی نظام شاهنشاهی و برقراری حکومت اسلامی در ایران شد.

ناطق گفت: این انقلاب یکی از رویدادهای مهم قرن اخیر است که در همان اوان جوانی‌اش شمشیرهایی آبدیده برای ساقط کردن آن از آستین‌ها بیرون آمد تجزیه‌طلبی در خوزستان و کردستان، غائله حزب خلق مسلمان و رخنه سازمان مجاهدین خلق در بدنه کشور به واسطه اندیشه‌های عجیب بنی‌صدر و در ادامه آن، ترورهای این سازمان همان شمشیرهایی است که از نیام برآمد تا ساقه نو رس انقلاب را قطع کند.

این مسئول تصریح کرد: امروز ساقه نو رس انقلاب پس از گذر از طوفان‌ها و سنگلاخ‌ها قد کشیده و خود را در معرض دید جهان قرار داده اما حق این رخداد بزرگ به درستی و آنگونه که شایسته است ادا نشده و هنر و ادبیات ما در حیطه انقلاب می‌لنگد.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس بیان داشت: فاصله میان نسل‌ها پدیده‌ای اجتماعی است ولی این پدیده موضوعی نو نیست با گذر زمان رویدادهای بزرگ اجتماعی در اذهان جامعه کم‌رنگ‌تر شده و گاه گرد فراموشی می‌گیرند و در این میان آثار هنری و ادبی تولید شده می‌تواند به عنوان یک رسانه و یکی از شبکه‌های ارتباطی گسست بین نسل‌ها را ترمیم کند.

ناطق افزود: در حال حاضر نبض این انقلاب منظم و محکم می‌تپد و هنر و ادبیات می‌تواند لایه‌های پنهان این انقلاب را بیشتر و بهتر بکاود و در معرض دید و قضاوت عموم قرار دهد.

سینما ظرفیت جهانی معرفی اصالت انقلاب اسلامی را دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اعتبار این انقلاب به مشت‌های گره کرده‌ای است که از دریچه دوربین عکاسان و فیلم‌های کارگردان‌ها با اقتباس از داستان‌ها و رمان‌ها برای همیشه ثبت شده‌اند، عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند دانایی و دانش مخاطب را نسبت به پدیده اجتماعی بزرگی چون انقلاب، عمق و وسعت بخشد بهره‌گیری از قابلیت‌های ادبیات و سینماست چرا که سینما ظرفیتی جهانی است که می‌تواند چتر فهم و دانش را در آن سوی مرزها گسترش دهد.

این فعال حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس ادامه داد: کار کردن در این حوزه سخت است چرا که باید از پس این سال‌ها از شعار به شعور، از ظاهر به باطن و از تبلیغ به تعقل برسیم و بلوغ کارگزاران و ضریب هوش فرهنگی مدیران فرهنگی در مواجه با ازدحام روزمرگی و تکرارها می‌تواند کارگشا باشد.

ناطق گفت: مدیران یکی از اهرم‌های فرهنگی جامعه هستند و تصمیمات به موقع و آینده‌نگری‌های آنان می‌تواند چراغ هنر و ادبیات این انقلاب را برای آینده پرفروغ‌تر سازد شاید سئوالی که باید از بعضی از مدیران فرهنگی پرسید این باشد که برای استحکام و دیده شدن بنای هنر و ادبیات انقلاب چه کرده‌اند؟ و سئوال اساسی‌تر اینکه آستانه درد هنر و ادبیات مدیران فرهنگی در مواجه با برنامه‌های روتین و باری به هر جهت کجاست؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این مسئول در پایان سخنان خود ابراز داشت: برای دیده شدن قد رسا و بلند هنر و ادبیات انقلاب باید از کهنگی و تکرار، از ساده‌انگاری و ساده‌پسندی مسئولانه دوری کنیم و با عقلانیت و عمل بزرگی و عظمت انقلاب را کوچک نکنیم.

انتهای پیام/62005/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول