اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زیبا کلام در مدرسه معصومیه قم عنوان کرد

تلاش گسترده مارکسیست‌ها برای انگ زدن به انقلاب اسلامی ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تلاش گسترده مارکسیست‌ها برای انگ زدن به انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: حتی در دولت موقت بازرگان اعتقادی به قطع ارتباط با کشورهای غربی نبود.

تلاش گسترده مارکسیست‌ها برای انگ زدن به انقلاب اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، صادق زیباکلام در مناظره‌ای که یکشنبه شب در مدرسه علمیه معصومیه قم با اشاره به جریان شکل‌گیری حزب توده و جبهه ملی در دانشگاه‌ها بیان کرد: در دهه 30 شاهد بودیم که عقاید مارکسیستی به سرعت در جامعه نفوذ کرده و مارکسیست‌ها بر این عقیده بودند که کشورهای در حال توسعه باید توسط کشورهای جهان اول اداره شوند.

وی با اشاره به ریشه شکل‌گیری عقاید مارکسیستی در آن دوران اظهار کرد: حتی در بین نویسندگان ایرانی نیز شاهد هستیم که ادبیات مارکسیستی شکل گرفته و تا زمان انقلاب ادامه یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: در اواخر سال 55 تعداد زندانیان سیاسی به اوج خود رسید و شاه کسانی که دوران محکومیت آنها پایان یافته بود را آزاد نمی‌کرد و حقوق بشر در ایران از نظر سازمان‌های بین‌المللی در وضع بدی قرار داشت و 5 هزار نفر زندانی را چریک‌های فداییان خلق، طرفداران مجاهدین و حزب توده و روحانیون تشکیل می‌دانند. 

وی با اشاره به اینکه نگاه مارکسیستی در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد نیز رخنه کرده بود، بیان کرد: در این دوران شاهد بودیم که حتی قیام امام حسین(ع) را قیام علیه یک رژیم اعلام کرده و در چنین فضایی مارکسیست‌ها به صورت رسمی حضور خود در عرصه سیاسی را اعلام کردند.

زیباکلام با اشاره به اینکه ادبیات مارکسیستی نیز در آن دوران موج می‌زد، تصریح کرد: باید نسبت به بررسی روزنامه‌ها، کتاب‌ها و حتی بیانیه‌های دانشجویان اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از جریان کودتای 28 مرداد حتی یک روحانی هم بازداشت نشد، ادامه داد: نمی‌توان گفت مارکسیست‌ها علمدار انقلاب بودند ولی حضور فکری آنها در شکل‌گیری انقلاب را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یکی از نقاط موجود در تفکرات مارکسیست‌ها را ضدیت با آمریکا دانست و یادآور شد: بر همین اساس می‌توان گفت که در اندیشه مبارزین انقلابی نیز شاهد نفوذ اندیشه مبارزه با نظام سرمایه‌داری هستیم.

وی با اشاره به اینکه اندیشه‌های مارکسیستی در روزنامه‌هایی که در سال 58 منتشر می‌شد وجود داشت اضافه کرد: آنها معتقد بودند که باید ارتش مردمی شکل بگیرد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به تلاش گسترده مارکسیست‌ها برای انگ زدن به انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: در دولت موقت بازرگان اعتقادی به قطع ارتباط با کشورهای غربی نداشت و معتقد بود که باید با آمریکا، روسیه و انگلیس ارتباط برقرار کرد.

وی اشغال سفارت آمریکا را یک واکنش در برابر عملکرد مارکسیست‌ها دانست و یادآور شد: جریانات رادیکال اسلام‌گرا با تسخیر سفارت آمریکا می‌خواستند بگویند که در مبارزه با آمریکا از همه جلوتر هستند و از این زمان است که روحیه آمریکا‌ستیزی در مردم شکل گرفته و هیچ گروه اسلام‌گرایی نبود که تسخیر سفارت آمریکا را تایید نکند.

زیباکلام با اشاره به اینکه در این دوران آمریکاستیزی به یک گفتمان تبدیل شد، گفت: آمریکاستیزی نفعی برای ما نداشته و در طول زمان موجب از بین رفتن منافع ما شده است و سودی برای ما نداشته است.

انتهای پیام/2258/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول