اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نحوه خدمات شهری در زنجان گزارش می‌دهد

عدالت؛ حلقه مفقوده خدمات شهری در زنجان

ارائه خدمات شهری عادلانه همواره یک دغدغه مهم در شهر زنجان بوده اما گاهی خدماتی ناعادلانه در سطح شهر توزیع می‌شود که با یک نگاه ساده می‌توان تفاوت در ارائه خدمات در مناطق مختلف شهر را دید.

عدالت؛ حلقه مفقوده خدمات شهری در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مدیریت شهری زنجان طی سال‌های گذشته بر ضرورت توسعه بیش از پیش شهر در جهات مختلف تاکید کرده است و توسعه شهر زنجان به هر نحوی که بود صورت گرفت و شهر زنجان در حال حاضر از سمت شرق به عوارضی زنجان قزوین به نزدیک روستای زرنان رسیده است.

هر چند توسعه شهر زنجان با تاکید بر شرق بوده اما توسعه نسبی در غرب زنجان صورت گرفته است که هیچ تناسبی با شرق شهر ندارد! توسعه شمالی و شرقی زنجان بیشتر مورد توجه مدیران شهری بوده و توجه به خدمات در سایه سرعت این توسعه قرارگرفته است.

سرعت بالای توسعه در سایه سهم ضعیف خدمات شهری

با گسترش شهرک‌های مسکونی در شهر زنجان و توسعه در جهات مختلف مردم شهر برای ساکن شدن در مناطق جدید اقدام می‌کنند. گسترش شهر زنجان و توسعه شهرک‌های مسکونی به گونه‌ای صورت گرفته است که نیازمندی‌های شهروندان زنجانی همواره مورد غفلت واقع شده است.

سیاست توسعه شهر برای تبدیل شدن به کلان شهر در کنار سیاست‌های حفظ و افزایش جمعیت برای جذب اعتبارات بیشتر برروی کاغذ باقی ماند و اینک زنجان شهری گسترش یافته با کم‌ترین خدمات و زیبایی است البته سپردن سکان مدیریت شهر بر دستان افراد غیرمتخصص نتیجه‌ای جز این نیز نخواهد داشت.

توجه به درآمدزایی صرف بدون داشتن برنامه بلند مدت به کاری آسوده برای مدیران گذشته شهر زنجان تبدیل شده بود و در سایه همین بی‌تدبیری‌ها شهر زنجان را در حال حاضر با چالش‌های مهمی مواجه کرده است.

عدم توسعه نامتوازن شهر و سهم ضعیف خدمات شهری برای مردم یک شکاف عمیق در شهر زنجان ایجاد کرده است. کاهش شکاف‌ها در ارائه خدمات شهری برای مردم در زمان کنونی ضرورت بالایی دارد.

ضرورت تعیین تکلیف زمین‌های خالی داخل شهر زنجان

در حال حاضر شهر زنجان مطابق بررسی کارشناسان تا هشت سال آینده نیاز به واگذاری زمین و مسکن جدیدی ندارد! حال ببینید طی سال‌های گذشته چه مقدار زمین وارد محدوده شهر شده است که تا هشت سال آینده نیازی به اضافه شدن یک قطعه زمین هم به شهر زنجان نیست.

زمین‌ها و قطعات خالی زیادی در داخل شهر زنجان تعیین تکلیف نشده‌اند و ساخت و توسعه آن‌ها هم موجب افزایش کیفیت سیما و منظر شهر می‌شود و برخی نیازهای موجود را برطرف می‌کند.

گرفتار شدن مردم و مدیران در بخش خرید و فروش فیش و زمین‌های اطراف شهر تنها یک دستاورد برای شهر زنجان داشت و آن توسعه نامتوازن و ناهمگون و شکاف در خدمات شهری برای مردم بود.

تبعیض خدمات شهری در غرب زنجان

با نگاهی به وضعیت فعلی شهر زنجان متوجه می‌شویم جنوب و غرب زنجان از فضای سبز گرفته تا خدمات شهری دیگری همچون اتوبوس، تاکسی، پارک و سنگ فرش پیاده‌روها با شرق و شمال زنجان تفاوت زیادی دارد.

این توجه و سیاست توسعه به شرق موجب شکاف طبقاتی در شهر شد و ساکنان غرب زنجان همچون شهر آراء، نانوایان، الهیه، کوی فرهنگ و توسعه مسکن‌های اجتماعی همانند ثمین و مهر آراء نسبت به ساکنان شرق زنجان در تبعیض قرار گرفتند.

به این لیست باید شهرک‌های شهدا و فاطمیه و شهرک‌های اطراف آن‌ها را نیز اضافه کرد که به لحاظ شاخص‌های رفاهی کم‌تر مورد توجه هستند. با نگاهی به برخی شاخص‌ها همچون سرانه فضاهای درمانی و آموزشی و ورزشی در شهرک شهرآرا و شهدا و مقایسه آن به غرب زنجان متوجه می‌شویم اصلاً شاخصی به این نام در شهرکی همانند شهر آراء وجود ندارد! این شهرک حتی از تعریف یک ورودی استاندارد نیز محروم است. هر چند بارها زنگ خطر تصادف و تلفات انسانی در آن به صدا درآمده است.

اقدامات عملی ضرورت فعلی شهر زنجان

هر چند اعضای شورای شهر در دوره فعلی و شهردار زنجان برنامه‌هایی برای بازدید از مناطق کم‌تر توسعه‌یافته شهر داشته‌اند اما امید است این دیدارها جنبه تبلیغاتی نداشته باشد و در میدان عمل گام‌های موثری برای کاهش شکاف‌ها در شرق و غرب زنجان برداشته شود. حضور افراد متخصص در شورای شهر زنجان و سپردن سکان شهرداری به فردی با تجربه و متخصص در حوزه معماری و شهرسازی انتظارات مردم را نیز بالا برده است.

علی‌رغم اینکه شهر زنجان دارای مشکلات متعددی در حوزه مدیریت شهری است اما موضوعاتی که تاثیرگذاری بالایی بر روی مردم دارد توجه به آسایش و خدمات شهری در محل زندگی آن‌ها است به‌گونه‌ای که تبعیضی را شاهد نباشند.

==============

گزارش از احمد اسدی

==============

انتهای پیام/73007/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول