اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

پیشنهاد اخوان‌اقدم به مجریان مسابقات قرآن

استفاده از روانشناسان تربیتی در طراحی مسابقات قرآن شکوفه‌ها ضروری است

مدرس قرآن کریم با اشاره به ضرورت برگزاری مسابقات شکوفه‌ها در سه رده سنی گفت: استفاده از روانشناسان تربیتی در طراحی مسابقات قرآن شکوفه‌ها ضروری است.

استفاده از روانشناسان تربیتی در طراحی مسابقات قرآن شکوفه‌ها ضروری است

«حسین اخوان‌اقدم» مدرس قرآن و داور مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به تفاوت روحیات بچه‌ها با بزرگسالان اظهار داشت: مسابقات شرایط ویژه‌ای دارد که آن را با سایر جشنواره‌ها متمایز کرده است و آن موضوع رقابت است آن هم رقابت مخصوص بچه‌ها، زیرا این افراد آسیب پذیر‌ترند و باید شرایط به گونه‌ای باشد که کمترین آسیب را متحمل شوند، البته در سال‌های اخیر مسابقات شکوفه‌ها تحولات خوبی داشته اما با شرایط ایده‌ال فاصله زیاد است و باید این تحولات ادامه داشته باشد.

برای تحول در مسابقات شکوفه‌ها باید از روانشناسان کودک استفاده کرد

وی با اشاره به ضرورت بررسی کارشناسی برای اعمال تغییر در مسابقات شکوفه‌ها اظهار داشت: باید با کمک گرفتن از روانشناسان کودک و تربیت، فضایی در مسابقات ایجاد شود که بچه‌ها بدون استرس گام به رقابت‌ها بگذارند.

ایجاد روحیه تعاون و همکاری در مسابقات شکوفه‌ها

اخوان‌اقدم ایجاد روحیه تعاون و همکاری در بین شکوفه‌ها را امری برای رشد و تعالی آنان دانست و گفت: آنچه مهم است این است که بچه‌ها بدانند باید در عین رقابت، دوستی، رفاقت و روحیه همکاری داشته باشند و درک کنند هدف از شرکت در مسابقات رشد و تعالی آنان است.

باید مسابقات در سه رده سنی برگزار شود

این استاد قرآن کریم ایجاد تنها یک رده سنی برای بچه‌ها را ناعادلانه خواند و در این خصوص اظهار داشت: رده سنی زیر 16 سال رده‌ای است که در آن جثه و صدای بچه‌ها با هم بسیار متفاوت است، ممکن است عده‌ای به دلیل بلوغ اندام‌های تکلمشان تفاوت کرده باشد و برخی دیگر هم به دلیل کمی سن توانمندی کمتری داشته باشند زیرا طبیعی است که یک بچه سال چهارم دبستان از یک نوجوان سال اول دبیرستان توانایی کمتری داشته باشد، البته شاید استثنائاتی باشد اما آنچه مسلم است این است که باید این گروه سنی به سه رده سنی تفکیک شوند.

اصلاحات باید با یک شیب ملایم انجام شود

وی با اشاره به ضرورت این اصلاحات گفت: البته طی سال‌های اخیر اتفاقاتی در این خصوص افتاده و شاید سازمان اوقاف شرایط تغییر یکباره مسابقات را نداشته باشد اما باید با یک شیب ملایم و طی چند سال این تغییرات رخ دهد.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای بچه‌ها

اخوان‌اقدم با اشاره به ضرورت آموزش در کنار مسابقات شکوفه‌ها گفت: درست است بچه‌ها نیاز به رقابت دارند، اما بیش از رقابت، این افراد خصوصاً ساکنان مناطق محروم نیاز به آموزش دارند و بهتر است با استفاده از فضای مسابقات و حضور اساتید، دوره‌های آموزشی هم برای این بچه‌ها برگزار شود و شاید با همین دوره‌ها شکوفه‌های قرآنی، بار یک سال خود را ببندند.

باید فضای مسابقات یک فضای اردویی باشد

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه باید فضای مسابقات یک فضای اردویی باشد اظهار داشت: باید بچه‌ها در ایام مسابقات کارهای مختلفی از قبیل حضور در کلاس‌های آموزشی، برنامه‌های تفریحی و ورزشی انجام دهند تا بتوانند از فضای مسابقات لذت ببرند. این کار در مسابقات شکوفه‌ها مغفول مانده و مسئولان اگر بخواهند این اتفاق را عملی کنند، در زمستان و در فصل مدارس ممکن نیست، پس باید مسابقات در تابستان برگزار شود، آموزش و پرورش پیش از این، این کار را انجام داده و در این زمینه بسیار موفق بوده است.

رتبه‌بندی کنونی سبب تخریب روحیه بچه‌ها می‌شود

این استاد قرآن کریم عنوان دادن با شرایط کنونی مسابقات را امری سبب تخریب روحیه بچه‌ها دانست و گفت: نباید در سطح شکوفه‌ها اعطای عناوین مانند بزرگسالان باشد و بهتر است حدنصاب‌هایی برای نفرات برتر تعیین شود به عنوان مثال کسانی که امتیازشان از 100، 85 می‌شود اول، 75 دوم و 70 سوم. ممکن است 5 نفر به این حدنصاب برسند و ممکن است بیشتر. از این رو، فقط سه نفر اول به عنوان نفرات برتر انتخاب نمی‌شوند و به جز آن سه نفر، گروه‌های دیگری هم رتبه‌های ممتاز، عالی و خیلی خوب دریافت می‌کنند.

برگزاری مسابقه تلاوت از حفظ سبب تربیت قاریان حافظ می‌شود

این استاد قرآن کریم، برگزاری مسابقات تلاوت تحقیق از حفظ را سبب تربیت قاریان حافظ دانست و گفت: برگزاری رشته جدیدی به عنوان تلاوت تحقیق از حفظ می‌تواند سبب تربیت قاریان حافظ شود، البته این کار پیش از این در سازمان دارالقرآن انجام شده و این سازمان چنین مسابقاتی را برگزار کرده است.

وی در پایان با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات کارشناسی برای اعمال تغییر در مسابقات شکوفه‌ها گفت: مواردی که بیان شد نیاز به بررسی دقیق‌تر و کارشناسانه دارد و ضروری است جلساتی با حضور کارشناسان و روانشناسان تربیتی برگزار و به مرور این تغییرات اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری فارس سی‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مقطع شکوفه‌ها از صبح فردا چهارشنبه 9 بهمن‌ماه 1392 در تالار فرهنگ تهران آغاز می‌شود و استاد «حسین اخوان‌اقدم» به همراه «سید‌مهدی سیف» در رشته وقف و ابتدا داوری می‌کنند.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول