اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

پیشنهاد سیف به مسابقات شکوفه‌ها

تلاوت از حفظ قرآن را نهادینه کنید/ از سرخوردگی قاریان نوجوان جلوگیری کنید

استاد قرآن کریم با اشاره به ضرورت برگزاری مسابقات تلاوت تحقیق از حفظ برای قاریان نوجوان به برگزارکنندگان مسابقات شکوفه‌ها پیشنهاد داد تا با طیف‌بندی این قاریان از سرخوردگی ناشی از رتبه‌بندی جلوگیری کنند.

تلاوت از حفظ قرآن را نهادینه کنید/ از سرخوردگی قاریان نوجوان جلوگیری کنید

«سید‌مهدی سیف» داور سی‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری شکوفه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس برگزاری مسابقات تلاوت تحقیق از حفظ را سبب گسترش حفظ در نسل‌های آینده قاریان قرآن دانست و گفت: یکی از کار‌های که در برگزاری مسابقات سبب تربیت قاریان حافظ می‌شود برگزاری مسابقات تلاوت تحقیق از حفظ است، این مسابقه سبب می‌شود بچه‌ها از هم‌اکنون که در سن یادگیری هستند حافظ قرآن شوند و در نسل‌های بعدی شاهد ظهور قاریان حافظ قرآن باشیم، همچنین می‌توان مسابقاتی با عنوان حفظ اجمالی برگزار کرد به این صورت که قاریان نوجوان با دیدن هر جمله و یا قطعه تلاوت آن را از حفظ بخوانند.

وی با اشاره به لزوم باز‌نگری در آیین‌نامه مسابقات شکوفه‌ها گفت: به نظر من آیین‌نامه این مسابقات بسیار قدیمی است و دچار نوعی روزمرگی شده است، از این رو ضروری است این آیین‌نامه بازنگری شود.

سیف رتبه‌بندی بچه‌ها بر اساس نمره را کار خوبی ندانست و گفت: در برگزاری چنین مسابقاتی ممکن است رتبه افراد با نیم و یا یک نمره جابجا شود و این امر سبب نوعی سرخوردگی در بچه‌ها می‌شود، از این رو بهتر است رتبه‌بندی بچه‌ها انفرادی نباشد و با در نظر گرفتن یک سقف معین در امتیازدهی طیفی از بچه‌ها به‌ عنوان نفر اول، برخی دوم و گروهی هم سوم اعلام شوند و جوایز هم به همین ترتیب توزیع شود.

این استاد قرآن کریم انتخاب قطعاتی که تلاوت آن نیاز به درک معنی دارد را امری آموزنده دانست و گفت: قطعات انتخابی برای تلاوت در این مسابقات باید به‌ گونه‌ای باشد که نیاز به درک معنی از سوی قاری داشته باشد، در این صورت اگر قاری معنی آیات را بفهمد تلاوت بهتری ارائه می‌کند و نمره بیشتری هم می‌گیرد، البته این کار ممکن است کمی سخت باشد اما در دارز مدت اثر تربیتی و آموزشی دارد.

سیف اعلام قطعات تلاوت پیش از مسابقات را سبب آمادگی بیشتر و کاهش اضطراب بچه‌ها دانست و در این خصوص اظهار داشت: بهتر است پیش از مسابقات قطعات تلاوت در اختیار بچه‌ها قرار گیرد تا هم با آمادگی بهتر و هم با اضطراب کمتر در مسابقه حاضر شوند.

این داور مسابقات قرآن کریم با اشاره به ضرورت تفکیک بچه‌های بالغ و نابالغ در مسابقات شکوفه‌ها اظهار داشت: رده سنی مسابقات قرآن شکوفه‌ها زیر 16 سال است و این سن درست سن بلوغ پسر است، از این رو عده‌ای از بچه‌ها دچار ضخامت صدا می‌شوند و یا برخی از آنان از نظر جسمی رشد چشمگیری می‌کنند، از این رو بهتر است مسابقات در بین بچه‌ها جدا‌گانه برگزار شود.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول