اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

سد طالقان بیش از 110 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: سد طالقان نسبت به سال گذشته بیش از 110 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد.

سد طالقان بیش از 110 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یدالله ملکی ظهر امروز در همایش توجیهی نظام انتخاب نمایندگان کشاورزان آب‌بر شبکه آبیاری دشت قزوین که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به کمبود بارندگی در سال جاری سد طالقان نسبت به سال گذشته 110 میلیون مترمکعب کمبود آب دارد.

وی با بیان اینکه سهمیه اختصاص یافته به استان قزوین یک سوم آب ذخیره شده در سد و معادل 100 میلیون مترمکعب است، افزود: در صورت افزایش بارندگی تا پایان سال این سهمیه افزایش می‌یابد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین از کشاورزان خواست به دلیل کمبود آب از کشت اضافه خودداری کنند تا سهمیه اختصاص یافته بر آنان کفایت کند و بتوان کارها را طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اجرایی کرد.

ملکی با تأکید بر لزوم استفاده بهینه آب برای جلوگیری از بروز مشکلات ادامه داد: برای این منظور می‌توان ضمن استفاده از استخرهای آب، به جای افزایش سطح زیر کشت، تولید و راندمان را در هکتار افزایش داد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین دفاتر فروش آب را واسط میان این شرکت، سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان خواند و تصریح کرد: سال گذشته به دلیل کشت اضافه از سوی برخی کشاورزان و نیاز آنان به آب بیش از مقدار سهمیه، این افراد پس از ناتوانی در دریافت سهمیه بیشتر گاه به دریچه‌ها صدمه می‌زدند که با وساطت مراجع انتظامی و قضایی مشکلات برطرف شد؛ اما امسال دفاتر فروش به زیاده خواهی برخی افراد توجهی نمی‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تجهیز دفاتر فروش به سیستم الکترونیکی برای کنترل و نظارت بیشتر بر آن، عنوان کرد: همچنین سال گذشته اعتراضاتی از سوی کشاورزان نسبت به توزیع آب صورت گرفت که طی بازدیدهای به عمل آمده مشکلات موجود در حوزه سرقت آب در کانال‌ها، دفاتر فروش آن و مواردی دیگر شناسایی شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شبکه آب منطقه‌ای استان قزوین اذعان کرد: در صورتی که نمایندگان انتخابی در این جلسه قابل اعتماد باشند، می‌توانند به راحتی آب را تهیه و به صورت منصفانه در بین کشاورزان توزیع کنند.

ملکی یادآور شد: در جلسات متعدد با سازمان جهاد کشاورزی، تشکل آب بران و مجموعه‌های مرتبط، بر اصلاح و بازنگری طرح‌های کشت که چند دهه پیش تهیه شده است، تأکید شد که هم‌اکنون 60 تا 70 درصد آن در حال به‌روزرسانی است.

همچنین مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این برنامه بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ استفاده از شبکه آبیاری دشت قزوین باید در بین کشاورزان تأکید کرد.

محمدحسین عطایی گفت: با تعامل و مشارکت بیشتر کشاورزان در نگهداری، لایروبی کانال‌های زیرپوشش (کانال درجه سه و چهار) و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و تخریب تأسیسات می‌توان در راستای افزایش بهره‌وری آب و استفاده بهینه از آن گام‌های اساسی‌تری برداشت.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب بران دشت قزوین نیز طی سخنانی در این نشست بر ضرورت کمک به رفع نواقص موجود در توزیع آب و تلاش برای بهبود این وضعیت تأکید و اظهار کرد: این امر نیازمند داشتن نمایندگان اصلح است.

وی اذعان کرد: سال‌های گذشته میراب‌هایی در این حوزه فعالیت می‌کردند و تضییع حقوق کشاورزان کمتر اتفاق می‌افتاد؛ اما برای پیشگیری از وقوع همین میزان اندک نیز برنامه‌ریزی شده است.

در این جلسه نمایندگان استانداری، بخشداران، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها و کشاورزان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/77011/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول