اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایری شهرستان هیرمند:

کمبود آب زندگی عشایر هیرمند را تهدید می‌کند

رییس اداره امور عشایری شهرستان هیرمند گفت: خشکسالی‌های اخیر و به دنبال آن فقر مراتع و شرایط آب و هوایی بد و وزش توفان‌های مکرر، زندگی عشایر هیرمند را تهدید می‌کند.

کمبود آب زندگی عشایر هیرمند را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی اداره امور عشایری سیستان و بلوچستان، ماشاالله زاهدی با بیان اینکه خشکسالی تالاب هامون و تاثیر نامطلوب بر مراتع و تامین علوفه به منظور تغذیه دام‌های عشایر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: عشایری که تنها منبع درآمد آنها متکی به دام است، به دلیل کمبود علوفه با مشکلات و چالش‌های بزرگی روبرو شده و اقتصاد معیشتی آنها مختل می‌شود.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان هیرمند افزود: در حالی که بسیاری از شهرهای سیستان از طریق چاه نیمه‌ها آبرسانی می‌شود، اما شهرستان هیرمند از این نعمت محروم است و لذا هیچ علوفه‌ای در این منطقه به منظور تامین تغذیه دام‌ها در اختیار عشایر نیست.

وی با اشاره به جاری نشدن آب در منطقه و مشکلات دامداران شمالی هیرمند گفت: توفان شن تمامی چاهک‌ها و چاه‌های برداشت آب در منطقه را از بین برده است.

زاهدی ابراز داشت: با وجود اینکه اداره امور عشایری در سال گذشته نسبت به توزیع تعداد هشت دستگاه تانکر چهارچرخ با ظرفیت هر کدام چهار هزار لیتر اقدام کرده است، اما کمبود آب در منطقه همچنان به قوت خود باقی است و عشایر منطقه برای رفع این معضل مجبور به طی مسافت‌های طولانی به روستاهای همجوار برای حمل آب به وسیله تراکتور هستند.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان هیرمند افزود: در خرداد و همچنین شهریور ماه سال‌جاری تعداد 40 حلقه چاهک در این منطقه به منظور تامین آب مورد نیاز دامداران حفر شد که تنها دو ماه جوابگوی نیاز آنها بود.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط بد جوی و وزش باد شدید و توفان شن تمامی این چاه‌ها انباشته از خاک شده است.

عشایر شهرستان هیرمند تعداد یک هزار و 870 خانوار با جمعیتی بالغ بر 7 هزار و 350 نفر است. 

انتهای پیام/75009/ب/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول