اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام کرد

بحران کمبود آب دریاچه ارومیه تهدیدی برای کشاورزی آذربایجان غربی

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بحران کمبود آب دریاچه ارومیه تهدیدی برای بخش کشاورزی آذربایجان غربی است.

بحران کمبود آب دریاچه ارومیه تهدیدی برای کشاورزی آذربایجان غربی

سید علی مختاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از 87 درصد منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، مهم‌ترین خطر بحران کمبود آب دریاچه ارومیه متوجه بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: با تاکید ویژه ریاست جمهور، احیای دریاچه ارومیه یکی از برنامه‌‌های مهم و ضروری دولت تدبیر و امید قرار گرفت و با بازدید میدانی اعضای مرتبط هیئت دولت از پارک ملی دریاچه ارومیه اقدامات اساسی در این راستا آغاز شد.

مختاری ضمن اشاره به اهداف وزارت جهاد کشاورزی، افزود: پایداری تولید، صیانت از تولید، مدیریت مصرف آب، تغییر الگوی کشت با توجه به وضعیت کمبود سفره‌های آب زیرزمینی و سطحی در اراضی زیر حوضه دریاچه ارومیه از جمله سیاست‌ها و اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی در راستای احیای دوباره دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به تجهیز 45 هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان به شیوه نوین آبیاری، خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع 260 هکتار از اراضی زیر کشت حوضه دریاچه ارومیه، تنها33 هزار هکتار از این اراضی که 25 هزار هکتار آن به صورت خرده مالکی و مابقی در پایاب سدها است مجهز به شیوه نوین آبیاری هستند که آگاه سازی هرچه بیشتر کشاورزان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی با توجه به بحران کمبود آب دریاچه ارومیه ضرورت دارد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی در صیانت از تولید و تامین امنیت غذایی کشور، اظهار داشت: صرفا بخش کشاورزی عامل خشک شدن دریاچه ارومیه نیست و در صورت تجهیز تمام اراضی زیر کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سامانه آبیاری نوین که در حال حاضر در این حوضه یک میلیارد و 650 میلیون متر مکعب مصرف می‌شود، میزان مصرف آب نزدیک به 400 میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: در راستای برون رفت از بحران کمبود آب دریاچه ارومیه و به دلیل بالا بودن نیاز آبی این محصول، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در واحد سطح و افزایش راندمان تولید در اراضی زیر حوضه دریاچه ارومیه، یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات سازمان برای ساماندهی کشت محصول چغندر قند است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای کشت چغندر قند برای سال زراعی93-92 در سطحی نزدیک به 34 هزار هکتار از اراضی زیر حوضه دریاچه ارومیه انجام شده، خاطرنشان کرد: با توجه به رعایت تناوب زراعی، ظرفیت اسمی کارخانجات موجود و مشکل کمبود در اراضی زیر حوضه دریاچه ارومیه، این محصول بر اساس برنامه کشت تدوین شده در سال جاری در سطح 26 هزار هکتار از اراضی زراعی استان کشت شد و میزان یک‌میلیون و 350 هزار تن چغندر قند از این مزارع برداشت شد.

انتهای پیام/61001/صا30/ث3001
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول