اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عدم ارتباط، مهم‌ترین ضعف میان بخش کشاورزی و مراکز علمی

در شرایط کنونی که کشاورزی در سراسر کشور با مشکلاتی روبه‌رو است و نیاز به استفاده از علم روز در کشاورزی کشور به خوبی احساس می‌شود ارتباط میان کشاورزی و مراکز علمی بسیار ضعیف است و باید فکری به حال این مشکل شود.

عدم ارتباط، مهم‌ترین ضعف میان بخش کشاورزی و مراکز علمی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی کشاورزی (اگروت 2014) در بخش‌های کود، سم، بذر و نهاده‌ها با حضور 130 مشارکت کننده از دوم تا پنجم بهمن ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌الملل استان اصفهان برگزار شد.

امسال اگروت 2014 با حضور نمایندگانی از استان‌های اصفهان، تهران، یزد، کرمان، البرز، همدان، فارس، خوزستان و خراسان رضوی و همچنین بازدیدکنندگانی از کشورهای ایتالیا، نیوزلند، انگلستان، بحرین، یونان، هلند و ترکیه برگزار شد.

به گفته مسئولان برگزاری اگروت 2014 حدود 40 درصد از مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه جدید بوده و در دوره‌های گذشته در این نمایشگاه حضور نداشته‌اند و این در حالی است که حجم متقاضیان نمایشگاه 20 درصد بیشتر از ظرفیت ثبت نام بوده است.

در هر صورت امسال نیز نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی کشاورزی به همت مسئولان مربوط به این حوزه برگزار شد، اما موضوعی که در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد این است که آیا برپایی این نمایشگاه‌ها می‌تواند به کشاورزی استان و در دیدی وسیع‌تر به کشاورزی و اقتصاد کشور کمکی کند یا فقط محفلی است برای عده‌ای تا چند روز در فضایی دوستانه روزگار بگذرانند.

چندسالی است با توجه به مشکلات حاصل از کمبود آب، کمبود خاک مناسب و افزایش تکنولوژی‌های پیشرفته کشاورزی در سطح جهان نیاز به ارتباط بیشتر میان کشاورزی با صنعت و مراکز علمی به خوبی احساس می‌شود، موضوعی که متاسفانه در کشور ما به آن اهمیت چندانی داده نمی‌شود و باعث کاهش بهره‌وری در کشاورزی کشور شده است.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی می‌طلبد مراکز علمی و دانشگاهی تعامل و ارتباط بیشتری با کشاورزان داشته باشند اما با توجه به این‌که رشته کشاورزی و مشتقات مربوط به آن از رشته های تحصیلی هستند که در اکثر دانشگاه‌های استان اصفهان تدریس می‌شوند جای شگفتی و تاسف زیادی دارد که در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی کشاورزی اصفهان فقط معاون پژوهشی یکی از دانشگاه‌های استان اصفهان حضور داشت و خبری از نمایندگان دیگر دانشگاه‌ها برای معرفی مراکز علمی خود به کشاورزان و مسئولان مربوط نبود.

یکی از مباحثی که در ارتباط با تعامل کشاورزی سنتی با علم مدرن و به روز مراکز علمی مطرح است، نبود تجربه علمی و عملی کافی در دانش آموختگان رشته‌های کشاورزی است، به طوری که بسیاری از کشاورزان و روستاییان به دلیل نبود اطلاعات و دانش عملی کافی از دانش آموختگان کشاورزی استقبال چندانی نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند به فعالیت خود بدون مشاوره گرفتن و کمک خواستن از این دانش آموختگان ادامه دهند.

در همین ارتباط معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی کشاورزی گفت: در وضع کنونی که جهان به سمت استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای افزایش بهره‌وری در زمین‌های کشاورزی می‌رود لازم است کشاورزان ما نیز با این تکنولوژی‌ها آشنا شده و به سمت افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات بروند که لازمه آن ارتباط مراکز علمی با کشاورزان است.

وی ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به خوبی می‌تواند ارتباط میان کشاورزان، دانش آموختگان و شرکت‌های فعال در بخش کشاورزی را شکل دهد.

حبیب‌الله امیرخانی مدیر عامل سازمان خدمات حمایتی کشاورزی ایران نیز در حاشیه برگزاری همین نمایشگاه نظری مشابه معاون وزیر جهاد کشاورزی داشت و بیان کرد: امیدواریم برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوعات کشاورزی در سطح کشور بتواند حلقه مفقوده میان مراکز علمی و کشاورزان را شکل دهد تا مشکلات کشاورزی و کشاورزان به خاطر مشکلاتی همچون کم آبی و افت کیفیت محصولات کاهش یابد تا شاهد شکوفایی کشاورزی کشور باشیم.

بحث استفاده از بذر و نهاده‌های اصلاح شده مناسب یکی دیگر از مباحث مهمی است که در کشاورزی امروز دنیا به آن توجه بسیاری می‌شود.

در شرایط کنونی به دلیل کمبود فضا، کمبود آب و افزایش روز افزون جمعیت نیاز به بذرهایی است که هم از لحاظ کمی و کیفی بسیار مناسب و مرغوب باشند و هم قدرت رشد سریع، خلوص بالا و درصد جوانه زنی زیادی داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

متاسفانه باید گفت آمار تولید بذرهای اصلاح شده در کشور ما بسیار پایین است و این در حالی است که کشاورزی در سراسر کشور با مشکلاتی روبرو است و اگر توجه بیشتری به تولید بذرهای اصلاح شده و مناسب شود به طور قطع می‌تواند اثرات مفیدی بر روی کشاورزی و اقتصاد کشور داشته باشد که برگزاری نمایشگا‌ه‌ها می‌تواند علاوه بر آشنایی کشاورزان با تکنولوژی‌های جدید و این گونه بذرها، انگیزه تولید کنندگان برای تولید این محصولات را افزایش دهد.

در هر صورت با تمام این اوصاف و با توجه به اظهارات غرفه داران این نمایشگاه مبنی بر استقبال خوب از اگروت 2014 امید است برپایی چنین نمایشگاه‌هایی بتواند به توانمندتر شدن کشاورزان و ایجاد ارتباط میان مراکز علمی با کشاورزان کمک کرده و در نهایت باعث کمک به اقتصاد استان و کشور و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی شود.

-------------------------

گزارش از: احمدرضا منزه

-------------------------

انتهای پیام/63028/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول