اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اقلیم‌شناس برجسته کشور:

نباید بهانه توسعه پایدار سبب تخریب دریاچه ارومیه شود

اقلیم‌شناس برجسته کشور گفت: ما نباید به بهانه توسعه پایدار سبب تخریب دریاچه ارومیه و نابودی طبیعت در کشور شویم.

نباید بهانه توسعه پایدار سبب تخریب دریاچه ارومیه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، پروفسور بهلول علیجانی پنجشنبه شب در کانون فرهنگی جوانه‌های کاشان اظهار داشت: در اوایل دهه 40 و اواخر دهه 50 تمام مقالات در ارتباط با سرد شدن کره زمین نوشته می‌شد، اما تمام مقالاتی که امروز نوشته می‌شود در رابطه با گرم شدن کره زمین است.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز کره زمین به طرف گرم شدن رفته است نتیجه خوش گذرانی‌های بشر است افزود: گرمایش زمین که به نام تغییر اقلیم است عامل اصلی همه تهدیدات ریز و درشت امروز جامعه بشری است.

به گفته علیجانی، دلیل اصلی 95 درصد گرمایش زمین، انسان‌ها هستند و این بحرانی است که امروز برای رفع آن ابتدا مدیران باید از خود شروع کنند و به جای تدوین کردن آیین‌نامه، اقدامات خود را بیان کنند و سپس از مردم توضیح بخواهند.

این اقلیم شناس‌ برجسته کشور، قرن 21 را قرن بحران‌های آب و خاک و آلودگی هوا دانست و افزود: بزرگترین مشکل امروز بشر علاوه بر گرم شدن زمین، بحران بی‌آبی و خشکسالی است.

وی، وضعیت بحران آب درکشورهای منطقه از جمله کشورهای عربستان و عراق و... را حادتر از ایران و ترکیه دانست و یادآور شد: کشورهای ایران و ترکیه در منطقه نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه از وضعیت نسبتاً بهتری برخوردار هستند.

به گفته علیجانی اگر چه ایران با بحران بی‌آبی و خشکسالی روبه‌رو است، اما از همین مقدار منابع آب در دسترس خود اگر به درستی استفاده کند و آن مدیریت شود مشکل بی‌آبی نیز قابل حل خواهد بود.

این اقلیم شناس‌ برجسته کشور، تغییر اقلیم را عامل اصلی تغییر هوا اعلام کرد و گفت: انسان از این همه آلودگی هوا خسته شده و به دنبال هوای پاکی است که مدعی است چنین هوایی پیدا نمی‌شود.

وی ادامه داد: در هفته هوای پاک، مردم تهران نتواستند هوایی پاک داشته باشند چون هیچکس حاضر نیست حتی برای خودش یک قدم بردارد.

به گفته علیجانی هوای پاک، هوایی است که 20 درصد اکسیژن و 80 درصد ازت و گازهای کربنیک و متان و اوزون داشته باشد و هوایی آلوده است که این ترکیبات آن به هم خورده باشد.

این اقلیم شناس‌ برجسته کشور، در ادامه از گاز کربنیک نیز به عنوان یکی از آلاینده‌های هوا نام برد و ابراز داشت: اگر گاز کربنیک هوا از 260 پی‌.پی.‌ا‌م به 392 و یا 400 پی‌.پی‌.ام افزایش یابد خیلی از گیاهان نابود می‌شوند.

وی از گاز کربنیک به عنوان یکی از عوامل تغییر اقلیم کره زمین یاد و عنوان کرد: گاز کربنیک به عنوان شاخص تغییر اقلیم کره زمین شناخته شده است.

علیجانی از گاز مونو اکسید کربن به عنوان یکی دیگر از آلاینده‌های محیط زیست نام برد و اذعان داشت: گاز مونو اکسید کربن تا 9 پی.پی.م سالم است اما از این میزان بالاتر خطرناک است.

این اقلیم شناس‌ برجسته کشور، از گازهای ازت، اکسیدهای گوگرد، سرب و اوزون به عنوان دیگر آلاینده‌های صنعتی نام برد و گفت: آلودگی‌های هوا عوامل متعددی هستند که شایع‌ترین آن در فصل سرد سال به عنوان وارونگی هوا تحت سیستم پر فشار است.

وی پرهیز از عواملی که باعث آلودگی هوا می‌شود از جمله جلوگیری از اسراف در فعالیت‌ها را مؤثر دانست و عنوان کرد: انسان حاکم مطلق طبیعت نیست بلکه شریک طبیعت است که به اندازه دیگر جانداران از طبیعت سهم دارد و نمی‌تواند بیش از سهم خود استفاده کند.

علیجانی منابع و طبیعت را نزد انسان‌ها امانت دانست و تأکید کرد: ما نباید به بهانه توسعه پایدار باعث تخریب دریاچه ارومیه و موجب نابودی طبیعت در کشور شویم.

به گفته این اقلیم شناس‌ برجسته کشور، انسان اگر می‌خواهد در دهکده دنیا، سلامت بماند باید در استفاده از طبیعت و محیط زیست قناعت داشته باشد چون مجبور است با طبیعت هماهنگ زندگی کند در غیر این صورت به دست خود طبیعت را نابود می‌کند.

 انتهای پیام/2406/ن40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول