اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست:

چالش‌های زیست‌محیطی از آثار تحریم بیشتر است/ احیای دریاچه ارومیه 50 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چالش و خطری که امروزه در عرصه محیط زیست مشاهده می‌شود از آثار زیانبار تحریم نیز تهدیدکننده‌تر است.

چالش‌های زیست‌محیطی از آثار تحریم بیشتر است/ احیای دریاچه ارومیه 50 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

احمدعلی کیخا در حاشیه مراسم معارفه مدیرکل محیط زیست اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: نتیجه بی‌توجهی ما در سال‌های اخیر به خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان پارک ملی منجر شده که احیای آن 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به حالت اولیه برگردد.

وی تصریح کرد: ارزشی ندارد که به خاطر کسب منابع درآمدی در حدود 650 میلیون دلار از حوزه دریاچه ارومیه ما به تخریب این دریاچه رضایت دهیم و چالشی جدی برای استان‌های همجوار فراهم آوریم.

کیخا با بیان اینکه مسائل زیست‌محیطی و مشکلات پیش رو باید در اولویت نگاه متولیان و مسئولان امر باشد تا بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات برطرف شود، خاطر نشان کرد: ما تنها در دریاچه ارومیه با چنین مشکلی روبه‌رو نیستیم بلکه در هامون، نخجوان و زاینده رود نیز با چنین چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم.

این مسئول در مورد وضعیت تالاب‌های کشور اضافه کرد: به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع آب در کشور حدود 40 تالاب مهم بیش از 20 تا 100 درصد خشک شده که در میان برخی تالاب‌ها مانند هامون، نخجوان و ارومیه شرایط مطلوبی ندارند.

وی در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه بیان کرد: به دنبال بارندگی‌های اخیر هر چند دریاچه ارومیه حدود 30 سانتیمتری بالا آمد اما در مجموع نسبت به سال گذشته در همین زمان میزان آب آن کاهش یافته و دریاچه در شرایط نامطلوبی به سر می‌برد.

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: با عنایت دولت یازدهم کارگروهی در این زمینه تشکیل و طرح‌هایی نیز در این باب پیشنهاد شد که امیدواریم بهترین این طرح‌ها جنبه عملی و اجرایی به خود بگیرد و با شتاب بیشتر عملیاتی شود.

کیخا با یادآوری اینکه خطر محیط زیست کمتر از آسیب‌ها و خطر ناشی از تحریم‌ها نیست، ادامه داد: مردم این آسیب‌ها را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و نیازی نیست به آنها دروغ بگوییم و بیان واقعیت‌ها هر چند تلخ باشد اما باید با صداقت مطرح شود.

وی گفت: ما برای داشتن زندگی آرام، ساخت بزرگراه‌ها و خیابان‌ها به تخریب محیط زیست و آلوده کردن هوا به صورت خودسرانه پرداخته‌ایم که اگر در این زمینه اقدام به موقع و عاجلی انجام ندهیم قطعاً با مشکلات و نارسایی‌های جدی روبه‌رو می‌شویم.

کیخا در مورد افزایش حقوق کارکنان محیط زیست نیز افزود: مصوبه‌ای در این زمینه قرار بود عملیاتی شود که به دلیل منطبق نبودن با قانون برنامه پنجم این مصوبه لغو شد ولی تلاش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر این است تا نسبت به بهبود وضعیت کارکنان اقدام جدی انجام دهند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در برخی استان‌‌ها مصوبه افزایش حقوق اجرا می‌شود، تصریح کرد: این کار خلاف قانون است و اگر پرداختی نیز صورت گرفته بازگردانده می‌شود.

انتهای پیام/62001/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول