اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب ، آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اعلام کرد

برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی در حوضه دریاچه ارومیه

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: در آذربایجان غربی از 49 هزار و 566 حلقه چاه آب زیرزمینی برداشت می‌شود که این برداشت‌ها به صورت بی رویه و عمدتا از حوضه دریاچه ارومیه است.

برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی در حوضه دریاچه ارومیه

مهرنگ دوستی رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: دوره افت سطح آب دریاچه ارومیه و روند خشکی آن امری است که از سال‌های 76 و 77 شروع شده و تاکنون ادامه دارد.

وی افزود: سدسازی تاثیر زیادی در کاهش آب دریاچه ارومیه نداشت و آنچه در این میان تاثیرگذار است، مصارف پایین دست سدها است که حجم تنظیمی سدها نیز به خاطر عدم بهره‌برداری کامل از شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین دست با ظرفیت اسمی و طراحی شده بهره‌برداری نشده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است شرایط حادث شده بر دریاچه ارومیه، متاثر از مجموعه عوامل انسانی و اقلیمی است که در طول دوره 15 ساله باعث کاهش سطح آب دریاچه ارومیه شده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: شرایط حاضر به گونه‌ای است که احیای دریاچه ارومیه باید با مدیریت تمام عوامل تاثیرگذار که در قالب طرح‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه تعریف شده صورت پذیرد.

دوستی رضایی اظهار داشت: در کنار تمام موارد ذکر شده احیای دریاچه ارومیه باید به صورت فازبندی و مرحله به مرحله باشد چرا که در غیر این صورت حجم آب ورودی به دریاچه در بستر تشنه و خشک دریاچه بلعیده شده و برای سال بعد به خاطر بالا بودن سطح تبخیر و میزان تبخیر عقب گرد به وضعیت اولیه آن خواهد بود.

وی افزود: میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی در مجموع یک هزار و 585 متر مکعب است که مقدار 594 متر مکعب از چاه نیمه عمیق برداشت و 991 متر مکعب از آب‌های چاه عمیق برداشت می‌شود.

دوستی رضایی با اشاره به تعداد حلقه‌های چاه، خاطرنشان کرد: از تعداد 5 هزار و 44 حلقه چاه عمیق و از 44 هزار و 522 حلقه چاه نیمه عمیق در سطح استان برای مصارف گوناگون آب برداشت می‌شود.

انتهای پیام/61007/ک30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول