اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

90 درصد سرطان‌ها به دلیل مصرف سیگار است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این‌که 80 تا 90 درصد سرطان‌ها در کشورهای صنعتی به دلیل مصرف سیگار است، گفت: سرطان حفره دهان، کلیه، مری و معده از جمله این سرطان‌ها هستند.

90 درصد سرطان‌ها به دلیل مصرف سیگار است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، فاطمه حقیقی پیش از ظهر امروز در سمینار آموزشی سلامت زنان و خانواده اظهار داشت: در چند سال اخیر علاوه بر این‌که آمار ابتلا به سرطان بسیار بالا رفته است، سن شیوع آن نیز بسیار پایین آمده است.

وی تصریح کرد: همزمان با سرعت زیاد رشد این بیماری علم نیز پیشرفت زیادی داشته است، به طوریکه سبب شده است 70 درصد سرطان‌ها قابل درمان باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این‌که 80 تا 90 درصد سرطان‌ها در کشورهای صنعتی به دلیل مصرف سیگار است، اذعان داشت: سرطان حفره دهان، فرتکس، حنجره، لوزالمعده، کلیه، مری و معده از جمله این سرطان‌ها هستند.

حقیقی متذکر شد: برای مقابله با این سرطان‌ها باید اهدافی از جمله کاهش تعداد جوانانی که سیگار کشیدن را آغاز کردند، افزایش تعداد افرادی که سیگار را ترک کردند و آموزش تمامی افراد جامعه در این زمینه را در جامعه دنبال کرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 20 میلیون نفر در دنیا با سرطان دست به گریبان هستند، یادآور شد: سالانه 70 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در ایران مشاهده می‌شوند.

حقیقی سرطان سینه را شایع‌ترین و کشنده‌ترین سرطان در بین زنان دانست و گفت: سن ابتلا به این بیماری در ایران به زیر 40 سال رسیده است.

وی سن، ژنتیک، چاقی، محل جغرافیایی، سابقه نازایی، سابقه فامیلی، سن نخستین حاملگی بعد از 35 سالگی، تعداد فرزندان و شیردهی و مصرف دخانیات و الکل را از جمله عوامل مؤثر در این سرطان عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از سرطان به عنوان یک زنگ خطر خوب یاد کرد و افزود: بروز علائم هشداردهنده سرطان سبب می‌شود که عمل غربالگری زود انجام شود و تا حدود زیادی از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود.

حقیقی سرطان دهانه رحم را از جمله سرطان‌های شایع دیگر در بین زنان برشمرد و یادآور شد: انجام مرتب تست پاپ اسمیر می‌تواند تا درصد بسیار زیادی از این بیماری جلوگیری کند.

وی ادامه داد: تا چند سال گذشته 70 درصد سرطان‌های زنان، سرطان دهانه رحم بود که بعد از راه‌اندازی تست پاپ اسمیر در کشور این سرطان، به رتبه هشتم رسیده است.

متخصص پاتولوژی بیان کرد: زایمان در سنین پایین و مصرف دخانیات از جمله عوامل خطر برای بروز این سرطان هستند.

حقیقی خاطرنشان کرد: سرطان دهانه رحم از جمله سرطان‌هایی است که به طور کامل قابل پیشگیری است.

انتهای پیام/69022/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول