اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر برتر کوهبنانی:

کوهبنان پژوهش‌سرای فعال ندارد

پژوهشگر برتر کوهبنانی گفت: با توجه به وجود نوجوانان و جوانان فعال و نخبه و نیروهای فرهنگی مستعد و کارآمد در عرصه‌های علمی و پژوهشی، کمبود یک پژوهش‌سرای فعال در کوهبنان احساس می‌شود.

کوهبنان پژوهش‌سرای فعال ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، شهین مرتضی‌پور یکی از نفرات برتر طرح معلم پژوهنده در کشور است که چندین سال در راه تعلیم و تربیت جوانان کوهبنانی همت کرده و خود از جمله هنرمندان و هنردوستان کوهبنانی است.

وی کارشناس معارف اسلامی و مدیر دبیرستان متوسطه دوره اول شهدا در مرکز شهر کوهبنان با 24 سال سابقه کار است که در ارتباط با طرح پژوهشی وی و عوامل موفقیت در زمینه پژوهش با وی به گفت‌و‌گو پرداختیم.

فارس: عنوان طرح پژوهشی که مفتخر به کسب رتبه اول کشوری شدید، چه بود و آیا تاکنون سابقه پژوهشی داشتید؟

عنوان طرح ترویج اخلاق‌مداری در بین دانش‌آموزان متوسطه بود، بله من به دلیل علاقه وافری که به امر تحقیق و پژوهش داشته و دارم از دوره هفتم این طرح در جشنواره معلم پژوهنده شرکت کرده و حائز چهار رتبه برگزیده استانی و سه رتبه اول منطقه شده‌ام و امسال نیز به یاری خداوند رتبه اول کشوری در طرح معلم پژوهنده را به دست آوردم.

فارس: آیا فکر می‌کردید، حائز رتبه کشوری شوید؟

بر اساس تلاش‌هایی که در طول سال تحصیلی داشتم و نیز فعالیتی در حدود دو ماه  فقط برای تدوین گزارش اقدام پژوهی خود، امیدوار به کسب این رتبه بودم که البته لطف خداوند شامل حال من شد.

فارس: به عنوان یک پژوهشگر چه انتظاری از مسئولان دارید؟

بر اساس فرامین دین مبین اسلام که تاکید دارد، تحقیق و پژوهش در هر امری الزامی است و هیچ کاری را نباید بدون تحقیق انجام داد، ضرورت این امر محرز می‌شود و باید در تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها به ویژه مسائل آموزشی و پرورشی این مهم  در اولویت قرار گیرد.

همچنین به عقیده من تحقیق در زمینه مسائل دینی و ارزش‌های الهی بسیار اهمیت دارد، زیرا با استفاده از دستاوردهای این‌گونه پژوهش‌ها می‌توان بسیاری از چالش‌ها و معضلات جامعه کنونی را برطرف کرد، لذا برای هدایت و ترغیب صاحب‌نظران، دانشجویان، معلمان و تمام اندیشمندان به سوی تحقیق و پژوهش باید دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت این مقوله‌ها را در نظر داشته و بر اصول تاکید کنند.

ایجاد انگیزه در افراد با شیوه‌های نوین، ایجاد احساس نیاز و تغییر نگرش به امر پژوهش، دارا بودن روحیه پژوهشگری مسئولان، بها دادن و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های پژوهشی، تجلیل و تقدیر در شان پژوهشگران، قرار دادن پژوهشگران در جشنواره‌های مربوط به نخبگان، ارائه امتیازات نخبگی به پژوهشگران، استفاده از تجربیات پژوهشگران و بهره‌مندی از توانمندی‌های محققان از جمله انتظاراتی است که از مسئولان به عنوان یک پژوهشگر دارم.

فارس: نظرتان در مورد اقدام پژوهی چیست؟

یکی از رویکردهای خلاق در آموزش و پرورش تحقیق و پژوهش به شیوه اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل به معنی به‌کارگیری یافته‌های تحقیق برای حل مسائل عملی در موقعیت‌های اجتماعی با نگرش بهبود عمل در جریان اجرای آن عمل با همکاری و مشارکت محققان و افراد علاقه‌مند است. اقدام پژوهی، تحقیق درون مجموعه‌ای است و هر پژوهشگر در این عرصه، خود به نوع خاصی از رشد حرفه‌ای دست می‌یابد که در تحقق وصول به ارزش‌های والای تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد.

فارس: مراحل تحقیق خود را بیان کنید؟

با توجه به موضوع حس نوع‌دوستی، دغدغه و بهسازی رفتار دانش‌آموزان در نتیجه بهبود وضعیت محیط و جامعه موجب شد با استفاده از روش پژوهش در عمل با مراحل ذیل موضوع را دنبال کنم.

مرحله اول تشخیص مشکل، مرحله دوم ایجاد تغییر و اجرای طرح جدید و نظارت بر آن و مرحله سوم ارزیابی بود.

فارس: در طی پژوهش خود با چه محدودیت‌هایی مواجه بودید؟

در طی مراحل تحقیق با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود وقت و مشغله کاری، عدم دسترسی نزدیک و مداوم به متخصصان و مشاوران مجرب، کمبود فیلم‌های آموزشی و عدم همکاری بعضی از والدین روبه‌رو بودم.

فارس: توصیه آخر خود را بیان کنید؟

با توجه به وجود نوجوانان و جوانان فعال و نخبه همچنین نیروهای فرهنگی مستعد و کارآمد در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی کمبود یک پژوهش‌سرای فعال در کوهبنان احساس می‌شود، لذا از مسئولان شهرستان، استان و کشور تقاضا می‌شود نسبت به تجهیز و ارتقای پژوهش‌سرای شهرستان ضمن حمایت‌های همه‌جانبه در حیطه تحقیق و پژوهش به این امر بسیار مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

.......................................

گفت‌و‌گو از: علی‌اصغر نامجو

.......................................

انتهای پیام/80012/ر20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول