اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

آموزش و پژوهش در حوزه باید پیوندی عمیق داشته باشد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فضای آموزشی در حوزه باید با پژوهش پیوندی عمیق و چندلایه پیدا کند.

آموزش و پژوهش در حوزه باید پیوندی عمیق داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با گروهی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: باید مشخص کرد در فقه تمدن دنبال فقه جمعی هستیم یا فردی و فقه با نگاه اجتماعی به چه معنا است.

وی ادامه داد: فضای آموزشی در حوزه باید با پژوهش، پیوندی عمیق و چندلایه پیدا کند و تبعاً یکی از شاخصه‌های ارزیابی موسسات نوظهور و تازه تولد یافته در حوزه، ارائه مدلی توانمند برای جمع کردن بین آموزش و پژوهش در حوزه است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر حوزه‌های علمیه بخواهند در فضاهای پاسخگویی به نیازهای جهانی حضوری موثر پیدا کنند باید آموزش و پژوهشی آمیخته با هم را در پیش گیرند ولی طبیعی است که این درهم آمیختگی نیازمند به یک مدل فعال و کاملاً علمی است.

وی افزود: اگر حوزه‌های علمیه بخواهند به دور از هر گونه شعار در راستای مطالعات تمدن‌پردازانه گام‌های جدی بردارند باید دانش‌های خود را با نگاهی علمی و عصری متوجه به تمدن کنند و به صورت طبیعی چنین دانش‌هایی بدون توسعه کمی و کیفی قادر به ایفای چنین نقشی نیستند.

مبلغی خاطرنشان کرد: مطالعات حوزوی باید دارای پیوست تمدنی باشد و همواره و همیشه هر مطالعه فقهی را برخوردار از بعد تمدنی کرد؛ طبیعتاً ایجاد تراکم و انبوه نسبت به مطالعات فقهی با این رویکرد فقه را در راستای تقویت و توسعه تمدن، هوشمند خواهد ساخت.

انتهای پیام/2258/م/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول