اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی رودبار عنوان کرد

ضایعات 40 درصدی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان

رئیس جهاد کشاورزی رودبار گفت: سالانه بیش از 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان تولید، اما به دلایل مختلف حداقل 30 تا 40 درصد آن تبدیل به ضایعات می‌شود.

ضایعات 40 درصدی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، کرامت علیدادی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حداقل 80 درصد اقتصاد، تولید اشتغال و معیشت جنوب کرمان از طریق بخش کشاورزی تأمین می‌شود که این امر نشان‌دهنده اهمیت این بخش در اقتصاد و راه اجتماعی و در نهایت توسعه منطقه است.

وی افزود: سالانه بیش از 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در منطقه جنوب کرمان تولید می‌شود، اما به دلایل مختلف حداقل 30 تا 40 درصد این تولیدات تبدیل به ضایعات می‌شود که عدم برداشت مناسب و به‌موقع، عدم بسته‌بندی مناسب، نبود وسایل حمل و نقل و عدم بازاریابی مناسب و از طرفی عدم تعادل عرضه با تقاضا از مشکلات این بخش هستند.

علیدادی تصریح کرد: در شهرستان رودبار سالانه بیش از یک‌میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در بیش از 100 هزار هکتار سطح زیر کشت برداشت می‌شود که اگر متوسط ضایعات را 30 تا 40 درصد و ارزش متوسط هر کیلوگرم محصول را 10 هزار ریال حساب کنیم، 5 هزار میلیارد ریال سرمایه کشاورزی رودبار در سال از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل در بحث ضایعات کشاورزی عدم تعادل در عرضه و تقاضاست که دلیل آن نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در منطقه است تا مازاد تولید بیشتر از نیاز بازار را جذب و از کاهش قیمت جلوگیری کند.

رئیس جهاد کشاورزی رودبار گفت: امروزه یک بشکه رب گوجه‌فرنگی در بازارهای جهانی حدود 200 تا 300 دلار به فروش می‌رسد و این در حالی است که اکثر سال‌ها گوجه‌فرنگی کشاورزان منطقه خوراک دام‌ها می‌شود و با این موارد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در منطقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تنها راه هم جذب سرمایه‌گذار برای احداث این صنایع است.

علیدادی ابراز داشت: باید شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در این راستا فراهم باشد و زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار صورت گیرد و از طرف دیگر سیاست تشویق و ایجاد فرهنگ سرمایه‌گذاری، حمایت جدی و عملی از سرمایه‌گذاران، کاهش بروکراسی اداری و ... نیز انجام شود.

وی عنوان داشت: مسئولان جنوب کرمان باید رایزنی‌های جدی با اتاق‌ بازرگانی استان‌های پیشرو در صنعت صنایع تبدیلی داشته باشند و با معرف ظرفیت‌های موجود و دعوت از آنها برای بازدید از منطقه زمینه سرمایه‌گذاری در این راستا را سرعت بخشند تا عقب‌ماندگی منطقه در این صنعت جبران و از تلف شدن سرمایه ملی جلوگیری شود.

انتهای پیام/80002/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول