اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور گسترده مردم

یادواره شهدای کربلای 4 و 5 در اردبیل برگزار شد

با حضور آحاد مردم و مسئولان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران یادواره 253 شهید والامقام عملیات کربلای 4 و 5 استان اردبیل برگزار شد.

یادواره شهدای کربلای 4 و 5 در اردبیل برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که صبح امروز در حسینیه ثارالله سپاه اردبیل برگزار شد، مداحان و شعرای اهل بیت(ع) در مقام و منزلت شهدای مکتب اسلام اجرای برنامه داشته و گروه همخوانی تکاور تیپ 37 حضرت عباس (ع) استان اردبیل به اجرای برنامه پرداخته و یاد و خاطره هشت شهید والامقام تیپ حضرت عباس (ع) استان اردبیل و چهلمین روز شهادت مهدی مرادی پاسدار شهید این تیپ گرامی داشته شد.

پس از عملیات محدود کربلای 4 منطقه مهم شلمچه به عنوان نزدیکترین محور وصولی به شهر بصره برای عملیات کربلای 5 در نظر گرفته شد و عملیات با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» در 19 دی ماه سال 65 در منطقه‌ای به وسعت 150 کیلومتر در مدت 45 روز انجام شد که یکی از بزرگترین نبردهای تمام دوره جنگ تحمیلی محسوب می‌شود.

پیروزی رزمندگان در این عملیات عراقی‌ها را به تحریک و تحکیم خطوط پدافند واداشت چرا که شهر بصره به شدت تخریب می‌شد که در این عملیات رزمندگان اردبیلی در گردان‌های حضرت قاسم به صورت ویژه و حضرت علی اصغر و تیپ قائم از لشکر 31 عاشورا یکی از به یادماندنی‌‌ترین لحظه‌های ایثار و شهادت را رقم زده و بیش از 280 افسر عراقی را به اسارت گرفتند.

در این عملیات از سردار شهید استان اردبیل داور یسری، فرمانده سپاه استان اردبیل، عمران همرنگ فرمانده گردان حضرت قاسم (ع)، بنامعلی محمدزاده فرمانده گردان مقداد، مرتضی فخرزاده فرمانده گردان مهدی (ع) حمزه سلیم‌زاده فرمانده گردان مهندسی رزمی لشکر 31 عاشورا به درجه رفیع شهادت رسیدند.

اما به دنبال این عملیات غرورآفرین حماسه عاشوراییان اردبیل در کربلای 5 نیز اتفاق افتاد و تیپ 2 لشکر عاشورا سردار مصطفی اکبری و سردار رحیم نوعی اقدم از فرماندهان آن تیپ بودند در تسخیر دژهای دشمنان نقش بسزایی داشتند و شهدایی همچون ناصر علی صوفی، شهرام قریب و حسین حیدری شجاعانه جنگیدند و به شهادت رسیدند و گردان امام سجاد (ع) نیز به فرماندهی شهید بنامعلی محمدزاده جایگزین گردان حضرت قاسم شد.

این عملیات در شرایط بسیار سخت و دشوار انجام شد و رزمندگان اسلام به حق از جان و دل مایه گذاشته و وجب به وجب شلمچه آغشته به خون رزمندگان شد.

در گرامیداشت یاد و خاطره این شهدای والامقام، چهلمین روز شهادت شهید مهدی مرادی نیز به همراه هشت شهید تیپ حضرت عباس (ع) گرامی داشته شد که در دفاع از مرزهای شمال غرب به شهادت رسیده و جان در طبق اخلاص گذاشت.

شهید مهدی مرادی در آخرین روزهای جنگ تحمیلی در شهر اردبیل دیده به جهان گشود و پدرش که خود از رزمندگان با سابقه منطقه بود و در سپاه پاسداران خدمت می‌کرد به تربیت فرزند خود اهتمامی جدی داشت به طوری که مرادی در دوران تحصیل در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شرکت کرده و در بسیج دانش‌آموزی عضو بود. پس از پایان تحصیلات متوسطه و شرکت در کنکور در دانشگاه امام حسین (ع) پذیرفته شد و با توجه به روحیات و علایق خود ادامه تحصیل در این دانشگاه و خدمت به نظام را ترجیح داده و مسیر خود را انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مهدی مرادی 40 روز پیش در دفاع از مرزهای شمال غرب کشور به درجه رفیع شهادت رسید و همشهریان اردبیلی امروز در چهلمین روز شهادت او یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

انتهای پیام/62004/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول