اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/بخش اول/

نگاهی به روابط پاکستان و آمریکا با محوریت افغانستان

عضویت پاکستان در پیمان «سیتو» و «سنتو» که برای ایجاد توازن قوا در منطقه‎ و جلب حمایت آمریکا صورت گرفت، باعث شد پس از آن پاکستان همیشه قربانی اهداف آمریکا در منطقه شود.

نگاهی به روابط پاکستان و آمریکا با محوریت افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، پاکستان در سال 1956 برای توازن قوا در منطقه‌ای که کشورهایی مانند هند و افغانستان حضور داشتند روابط نزدیکی را با آمریکا برقرار کرد و با عضویت در پیمان‌های سیتو و سنتو تلاش کرد تا به موازنه قدرت در منطقه دست یابد اما پس از آن همواره قربانی اهداف آمریکا در منطقه شد.

با عقد پیمان سیتو که آمریکا عضویت آن را داشت پاکستان رسماً «خط دیورند» را مرز بین‌المللی اعلام کرد.

نقش پاکستان در جنگ افغانستان با ارتش سرخ شوروی

پس از جنگ جهانی دوم زمانی که آمریکا و شوروی در دوران جنگ در یک رقابت شدید به سر می‎بردند، شوروی به افغانستان حمله کرد؛ این حمله ماهیت کشوری یا منطقه‌ای نداشت بلکه هدف شوروی رسیدن به آب‌های گرم و غلبه بر بلوک غرب بود.

حامیان مردم افغانستان را در این نبرد خونین و جهاد 14 ساله می‎توان به 2 طیف تقسیم کرد؛ اول کشورهای اسلامی که از نگاه دینی و عقیدتی خود را با درد و رنج مردم افغانستان شریک می‎دانستند و از مردم افغانستان حمایت مالی و جانی کردند.

دوم بلوک غرب و آمریکا که در رقابت شدید با شوروی به سر می‎برد و در این بین شکست مردم افغانستان، در حقیقت شکست آمریکا در مقابل شوروی به شمار می‏رفت.

پاکستان در این دوره به عنوان میانجی بین آمریکا و مجاهدین داخلی و خارجی جنگ افغانستان عمل می‎کرد و حتی دستیابی مجاهدین به موشک‎های «استنگیر» از طریق پاکستان عملی شد.

جنگ افغانستان با ارتش سرخ را از یک زاویه دیگر در روابط قدرت بین‌المللی و با در نظر داشت جنگ سرد و تقسیم جهان به 2 بلوک شرق و غرب، می‎توان جنگ نیابتی آمریکا با ارتش سرخ خواند. 

با آنکه مردم افغانستان و کشورهای منطقه به طور رسمی توسط آمریکا برای شرکت در جنگ با شوروی موظف نشده بودند اما فرجام این جنگ شکست و فروپاشی ارتش سرخ و ایجاد یک نظام تک قطبی به رهبری آمریکا شد که نمی‌تواند نقش پاکستان را در این جنگ نادیده گرفت.

پاکستان در این جنگ نقش محوری را بین مجاهدین و آمریکا بازی کرد و حتی می‎توان گفت که «اسامه بن لادن» نیز از همین نسل بود.

به گفته «بی‌نظیر بوتو» طالبان با طرح انگلیس، مدیریت آمریکا، حمایت مالی عربستان در پاکستان بوجود آمد.

«احمد رشید» روزنامه‌نگار معروف پاکستانی معتقد است: افغانستان که در رقابت آمریکا و شوروی طی جنگ سرد بعد از 1979 به عنوان مهره مورد استفاده قرار گرفته بود علاوه بر اضمحلال اتحاد شوروی، هنوز خود را در میانه‎ این رقابت گرفتار می‎دید، اما پولی که آمریکا از طریق سرویس اطلاعاتی پاکستان به افراطی‌ترین مبارزان اسلامی ضد شوروی در جریان جنگ رسانده بود سر آغاز جنبشی را گذارد که قاعده بازی را به صورت کامل متحول کرد.

وی در کتاب «اسلام پیکار جو» نگاشته است: با تلاش پاکستان، گروهی جدیدی موسوم به طالبان، قدرت را به دست گرفتند و الگویی از بنیادگرایی اسلامی و افراط‌گرا که در جهان اسلام ناشناخته بود بر سرکار آوردند.

این قبیل اظهارات نشان‌دهنده آن است که پاکستان تاکنون دوست خوبی برای آمریکا بوده است اما آمریکا دوستی را مبتنی بر منافع پایه‌ریزی می‌کند و تا زمانی بر تعهد خود باقی است که منافع آن کشور تأمین شود.

چرخش 180 درجه‎ای از حمایت طالبان به حمایت آمریکا

مشکلات داخلی و ناامنی‎هایی که امروز پاکستان با آن درگیر است، پیامد حمایت پاکستان از آمریکا علیه گروه طالبان است که رابطه خوبی با پاکستان داشت.

پاکستان با تمامی مشترکات و روابط نزدیکی که با طالبان داشت، به خاطر رابطه با آمریکا و حمایت از روند جهانی مبارزه با تروریسم، علیه طالبان گام برداشت و اقداماتی را انجام داد.

حملات هوایی پهپادهای آمریکایی از این زمینه سوء استفاده کردند و بارها نه تنها حریم هوایی پاکستان را نقض، بلکه وزیرستان شمالی صدها بار مورد حملات موشکی قرار گرفت.

انجام عملیات نظامی، در «ابیت آباد» پاکستان و در چند کیلومتری پایتخت و مراکز نظامی پاکستان که منجر به کشته شدن «اسامه بن لادن» شد در حقیقت نقض آشکار حاکمیت ملی پاکستان بود.

مسیر تدارکاتی نظامیان آمریکایی و ناتو از طریق پاکستان به افغانستان، نشان از تساهل و مدارای پاکستان در مقابل عملکرد، آمریکا در این کشور است.

حملات تروریستی، ناامنی و انفجارهای موجود در افغانستان، بیشتر ناشی از روابط دولت پاکستان با آمریکا است و در صورتی که دولت پاکستان رابطه خود را با آمریکا قطع کند، تمام مشکلات و بحران‌های داخلی پاکستان به یک باره حل خواهد شد.

اکنون رابطه پاکستان با آمریکا باعث شده که پاکستان نزد کشورهای غربی به عنوان حامی تروریسم معرفی شده و نزد جنبش‎‎های اسلامی و بنیادگرا، حامی منافع آمریکا و کشورهای غربی به شمار ‎رود.

فرجام خودسری‌های آمریکا در پاکستان

سرانجام حوصله مردم پاکستان در مقابل آمریکا لبریز شد و مردم این کشور با راه‌اندازی تظاهرات توانست دولت خود را متقاعد کند تا مسیر تدارکاتی نظامیان آمریکایی و ناتو را از خاک پاکستان ببندد.

آمریکا تلاش کرد تا بتواند پاکستان را برای بازگشایی مسیر تدارکاتی متقاعد کند و حتی هشدار داد که اگر این مسیر بازگشایی نشود، آمریکا نیز کمک‌های مالی خود را به پاکستان قطع می‌کند، تهدیدی که هیچ تأثیری بر تصمیم پاکستان مبنی بر قطع مسیر تدارکاتی ناتو نداشت.

ادامه حملات پهپادهای آمریکایی در وزیرستان جنوبی و شمالی و هدف قرار دادن رهبران طالبان پاکستانی، قتل‎های زنجیره‎ای رهبران طالبان در کویته، شاید بیشتر به این هدف صورت گرفته باشد تا شکاف‌هایی میان طالبان و دولت پاکستان ایجاد شود و از این طریق بر دولت پاکستان فشار آورده شود.

ادامه دارد...

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول