اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‎وگو با فارس:

قتل رهبران طالبان در پاکستان برای ایجاد چالش در روند صلح افغانستان انجام شد

کارشناس سیاسی افغانستان با اشاره به قتل پنج نفر از رهبران طالبان در پاکستان اظهار داشت: قتل رهبران طالبان توسط سازمان اطلاعاتی پاکستان برای ایجاد چالش در روند صلح در افغانستان انجام شده است.

قتل رهبران طالبان در پاکستان برای ایجاد چالش در روند صلح افغانستان انجام شد

«جاوید کوهستانی» کارشناس سیاسی افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، گفت: سازمان اطلاعات پاکستان (آی.اس.آی) و طالبان می‎خواهند با روند صلح و انتخابات سال آینده ریاست جمهوری افغانستان مخالفت کنند، زیرا با برقراری صلح در افغانستان آنها هرگز به اهداف خود در این کشور نخواهند رسید.

کوهستانی افزود: به همین علت سازمان اطلاعات پاکستان تلاش دارد تا شورای طالبان پاکستان را در مقابل دولت افغانستان حساس کرده و حملات آن‎ها را در این کشور افزایش داده تا سبب افزایش خشونت‎ها شود.

به اعتقاد وی، سازمان اطلاعات پاکستان هرگز نمی‎خواهد تا صلح در افغانستان نهادینه شود و یا طالبان با مقامات این کشور وارد مذاکره شوند.

این کارشناس افغان تصریح کرد: طالبان نیز هیچ‎گاه علاقه‌ای برای گفت‎وگو و مذاکره با دولت افغانستان نداشته و تاکنون نیز هیچ نشانه‏‎ای وجود ندارد که بیانگر رضایت این گروه برای مذاکره با دولت افغانستان باشد.

به گفته وی، طالبان همواره خود را نسبت به دولت افغانستان قدرت برتر دانسته و می‎خواهد به تنهایی حکومت افغانستان را تصاحب کند.

کوهستانی معتقد است که به همین دلیل تاکنون هیچ فرد طالبان نخواسته با دولت افغانستان وارد مذاکره شود.

وی تأکید کرد: تنها «ملابرادر»، فرد شماره 2 طالبان چندی قبل می‎خواست با دولت افغانستان وارد مذاکره شود اما اطلاعات پاکستان به او اجازه نداد.

وی در مورد ملابرادر افزود: محبوبیت و نفوذ فرد شماره 2 طالبان پس از آن ‎که مشخص شد وی می‎خواهد با دولت افغانستان وارد مذاکره شود در بین طالبان از دست رفت.

به اعتقاد وی، گفت‎وگو با ملابرادر هم‎اکنون هیچ نفعی برای روند صلح افغانستان ندارد و رئیس جمهور کنونی افغانستان نیز آن ‎قدر زمان در اختیار ندارد تا با دیگر سران این گروه وارد مذاکره شود.

کوهستانی خاطرنشان کرد: دولت آینده افغانستان باید در مورد طالبان و تروریست‌ها در این کشور سیاست جدی دنبال کند تا بتواند این گروه را از افغانستان ریشه‎کن سازد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 16 فروردین سال آینده برگزار شود اما تاکنون نامزدهای این انتخابات در مورد چگونگی مبارزه با تروریسم برنامه خود را اعلام نکرده‎اند.

سازمان اطلاعات افغانستان در قتل پنج رهبر طالبان دست ندارد

کوهستانی در ادامه اظهار داشت: سازمان اطلاعات افغانستان با آنکه در سال‎های اخیر پیشرفت‎های قابل ملاحظه‌ای داشته اما در قتل پنج رهبر طالبان دست ندارد.

وی تأکید کرد: مسئول قتل پنج رهبر طالبان که چندی پیش کشته شدند سازمان اطلاعات پاکستان است و دولت‎های افغانستان و پاکستان در این زمینه هیچ نقشی نداشته‎اند.

کوهستانی در ادامه اظهار داشت که اطلاعات پاکستان پس از قتل رهبران طالبان، این بار همکاری خود را با سازمان اطلاعات دولت افغانستان به جای شورای کویته طالبان افزایش داد تا این شورا حساسیت بیشتری در قبال دولت و ملت افغانستان پیدا کند.

به اعتقاد این کارشناس افغان، هر اندازه که حساسیت شورای کویته طالبان نسبت به افغانستان افزایش یابد به همان اندازه حملات خود را در افغانستان افزایش می‎دهد که این خواست سازمان اطلاعات پاکستان است.

دولت پاکستان با اقدامات سازمان اطلاعات این کشور مخالف است

کوهستانی در ادامه افزود: دولت پاکستان در راستای فعالیت‎های تروریستی و حمایت تروریست‌ها با سازمان اطلاعات این کشور همگام نبود بلکه هر از گاهی به مخالفت با آن سازمان پرداخته است.

به اعتقاد وی، اطلاعات پاکستان همواره سیاست خود را با دولت این کشور هماهنگ نکرده و دولت پاکستان را در اکثر فعالیت‎های خود به انزوا کشانده است.

این کارشناس افغان معتقد است که دولت پاکستان نمی‎خواهد طالبان از آن کشور رشد کرده و در برابر دولت و ملت افغانستان ایستادگی کند.

وی تصریح کرد: حتی وزارت‎های کشور و دفاع پاکستان نمی‎توانند جلوی فعالیت‎های تروریستی طالبان و سازمان اطلاعات پاکستان را بگیرد و هیچ نوع هماهنگی نیز بین آن‎ها وجود ندارد.

سازمان اطلاعات پاکستان در پی دادن بخشی از خاک افغانستان به طالبان است

کوهستانی با اشاره به مداخله (آی.اس.آی) در امور افغانستان اظهار داشت: سازمان اطلاعات پاکستان می‎خواهد بخشی از خاک افغانستان را به طالبان بدهد تا این گروه را هر چه بیشتر تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی افزود: سازمان اطلاعات پاکستان می‎خواهد محوریت طالبان را در شهر «کویته» قرار دهد به همین منظور همواره با شورای طالبان در کویته هماهنگ بوده و آن ‎را تحت کنترل خود قرار می‎دهد.

به نظر این کارشناس افغان، از چند سال پیش تاکنون (آی.اس.آی) از شورای طالبان کویته حمایت کرده و به آن گروه دستور می‎دهد که کی و در کدام منطقه افغانستان فعالیت تروریستی انجام دهد.

وی تصریح کرد: شورای عالی کویته نیز همواره به دنبال حمایت اطلاعات پاکستان بوده و از فرمان سازمان (آی.اس.آی) پاکستان اطاعت می‎کند.

به اعتقاد وی، هرگاه شورای عالی کویته بخواهد حملات تروریستی انجام دهد، باید آن ‎را در هماهنگی با سازمان اطلاعات پاکستان انجام دهد، در غیر آن صورت پاکستان سران این شورا را از بین می‎برد.

این کارشناس افغان در ادامه تصریح کرد که سازمان اطلاعات پاکستان چندی پیش پنج عضو شورای عالی طالبان را از بین برد، زیرا آن‎ها می‎خواستند به شکل مستقل حملات تروریستی انجام دهند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول