اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 9 ماهه سال جاری

400 تن مواد مخدر در کشور کشف شد

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف 400 تن مواد مخدر در 9 ماهه سال جاری در کشور خبر داد.

400 تن مواد مخدر در کشور کشف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، بابک دین‌پرست ظهر امروز در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی اظهار داشت: در سال قبل 500 تن مواد مخدر در کشور کشف شد که در 9 ماهه سال جاری شاهد رشد 19 درصدی در کشفیات مواد مخدر بودیم.

وی افزود: در سال گذشته 263 هزار نفر از معتادین و خرده ‌فروشان دستگیر شدند که در سال جاری در این راستا 180 هزار نفر دستگیر شده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اقدامات زیادی در حوزه مبارزه با مواد در کشور صورت گرفته اما متاسفانه همچنان مواد مخدر با حجم بالا در دسترس مردم قرار دارد و بازار و ویترین توزیع مواد مخدر کاملا در اختیار قاچاقچیان است، اظهار داشت: در کشور ما متاسفانه کاهش سن اعتیاد، صنعتی شدن مواد مخدر و شیوع و تشدید مصرف در زنان شتاب گرفته است.

دین‌پرست خاطرنشان کرد: در کشور هنوز نتوانسته‌ایم هجمه واقعی اعتیاد را به مردم اعلام و مشارکت مردم را در این حوزه جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مقابله با مواد مخدر همچنان کشف مواد شاخص اصلی و دستگیری معتادین و خرده فروشان از بعد کمی شاخص ارزیابی محسوب می‌شود اظهار داشت: باید رویکرد در مبارزه با قاچاق مواد مخدر به سمت ضربه زدن به بنیان‌های اصلی و اقتصادی قاچاق باشد و این ضربه زدن شاخص اصلی قرار گیرد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر ضرورت بازنگری در شاخص‌ها و اقدامات در این حوزه بیان داشت: در کشفیات و اقدامات مبارزه‌ای باید به سر منشاء اصلی و عوامل مهم شبکه رسید و ضربه‌ای بنیادین وارد کرد.

دین‌پرست افزود: طبق آمار سازمان ملل سود قاچاق مواد مخدر قاچاقچیانی که در حوزه ایران فعال هستند 3 میلیارد دلار است و در طول سال گذشته در اقدامات مبارزه‌ای تنها 2 میلیون دلار به بنیان اقتصادی قاچاقچیان ضربه وارد شده که در استان مرکزی 266 میلیون تومان به اموال قاچاقچیان ضربه زده شده است.

وی ادامه داد: طبق آمار یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد و بیش از 46 درصد زندانیان ما به صورت مستقیم و 25 درصد به صورت غیر مستقیم با جرم مواد مخدر در زندان‌ها حبس هستند که تعداد کمی از آنها عاملان اصلی اعتیاد و سر شبکه‌های قاچاق هستند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر بازنگری در اقدامات اظهار داشت: در نگاه مبارزه با مواد مخدر باید به ظرفیت مبارزه با مواد مخدر توجه کرد و اولویت مبارزه با مواد سنتی، صنعتی، توزیع، ترانزیت یا ورود مواد مخدر مشخص شود.

دین‌پرست با اشاره به اینکه همه ما به وجود مواد مخدر و تخریب‌های آن و مقدم بودن پیشگیری بر درمان اعتقاد داریم اما اهتمامی در رسیدگی به این امور نداریم اظهار داشت: در دنیا سالانه 200 هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند که در سال گذشته در کشور 3 هزار و 56 نفر به این دلیل جان خود را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ایران بعد از عامل تصادفات ، مصرف مواد مخدر دومین عامل مرگ و میر است و در هشت ماهه سال جاری تعداد فوتی‌های مصرف مواد مخدر هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. 

به گفته وی در استان مرکزی نیز تعداد فوتی‌های مواد مخدر در سال گذشته 38 نفر و در هشت ماه سال جاری 22 نفر بوده که نسبت به مدت مشابه 29 درصد افزایش داشته است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حوزه کاهش تقاضا، مشکل عدم اطلاع رسانی و آگاهی مطرح نیست چرا که 75 درصد معتادان کشور دارای تحصیلات دیپلم به بالا و 21.5 درصد تحصیلات لیسانس به بالا هستند، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی عدم باور مردم نسبت به معضلات اعتیاد است.

دین‌پرست تعداد مراکز درمان داوطلبانه در کشور را 5 هزار و 300 مرکز عنوان کرد و گفت: در 18 استان کشور نیز مراکز درمان اجباری (مرکز ماده 16) فعال هستند که مرکز ابراهیم‌آباد اراک از منظم‌ترین و بهترین مراکز کشور است.

وی با بیان اینکه اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر توسعه مراکز ماده 15 است، اظهار داشت: برای افزایش ظرفیت مراکز اجباری مشکلی وجود ندارد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در تشریح اقدامات صورت گرفته در ستاد گفت: بررسی وجود ناخالصی‌ها در مواد مخدر در حوزه درمان و پروتکل درمان با داروهای آگونیست در حوزه درمان در دستور کار است و پروتکل مراکز اقامتی به زودی از سوی وزیر بهداشت ابلاغ خواهد شد.

دین‌پرست از تدوین سند پنج ساله جامع پیشگیری از اعتیاد خبر داد و اظهار داشت: هدف نهایی این سند کاهش بار اعتیاد و هدف کمی آن پوشش 40 درصدی افراد سالم کشور در برنامه‌های پیشگیرانه است.

به گفته وی طبق سیاست سند پنج ساله جامع پیشگیری از اعتیاد 20 دستگاه برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد فعال و تکالیف قانونی در نظر گرفته شده است که 20 درصد اعتبار مورد نیاز این بخش توسط این ستاد و 80 درصد آن نیز توسط دستگاه‌های متولی تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طی بخشنامه جدید وزیر کشور مقرر است تمامی استانداران 10 درصد از اعتبارات فرهنگی استان را به اجرای این سند اختصاص دهند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر جایگاه استان مرکزی را در بحث اعتیاد در ردیف بیست و دوم کشور عنوان کرد و افزود: استان مرکزی از میانگین کشوری پایین‌تر است اما قرار گرفتن در این ردیف به این معنا نیست که استان مرکزی استان پاکی است.

انتهای پیام/87002/ط40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول