اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ترور فرماندهان طالبان افغانستان در پاکستان و سناریوهای پشت پرده

کشته شدن چند فرمانده طالبان افغانستان در پاکستان در هفته‌های اخیر، گمانه‌‌زنی‌هایی را درباره اهداف این اقدامات و عاملان پشت ‌پرده آن مطرح کرده است.

ترور فرماندهان طالبان افغانستان در پاکستان و سناریوهای پشت پرده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کویته، در هفته‌های اخیر دست‌کم 2 تن از فرماندهان طالبان افغانستان در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان کشته شدند.

البته هنوز آمار دقیقی از تعداد افراد کشته شده و انگیزه‌های پشت پرده در ترور این افراد در دست نیست اما احتمالات مختلفی در این باره مطرح شده است.

برخی مقامات افغان عنوان کردند که افراد کشته شده، در حال انجام مذاکرات غیررسمی و محرمانه با مقامات دولتی افغانستان بودند.

با این حال، طالبان با رد وجود چنین ترورهای هدفمندی، اینگونه اظهارات را تبلیغات بی‌اساس دشمنان دانسته است.

در این بیانیه که روز جمعه منتشر شد آمده است: حال که دشمن با شکست مواجه شده است رو به تبلیغات بی‌اساس آورده و هرکسی که کشته می‌شود را عضو شورای طالبان یا از نزدیکان ملا عمر معرفی می‌کنند.

با این حال، چهار تن از اعضای طالبان افغانستان هفته گذشته در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کردند که شورشیان شماری از فرماندهان خود را به‌خاطر انجام مذاکرات محرمانه و بدون اجازه به قتل رسانده‌اند.

به گفته یکی از فرماندهان طالبان مستقر در کویته، از ابتدای سال گذشته میلادی تاکنون حدود 18 تن از اعضای ارشد طالبان به این شکل ترور شده‌اند.

طبق اعلام طالبان و پلیس کویته، افراد مسلح 2 هفته پیش فردی به نام «نورالله هوتک» را به قتل رساندند. گفته می‌شود که وی از اعضای شورای رهبری 12 نفره طالبان (موسوم به «شورای کویته») بوده است.

با این حال، طالبان در بیانیه رسمی با اذعان به مرگ هوتک، وی را از جنگ سالاران سابق دانست.

ماه گذشته نیز افراد مسلح یکی از اعضای طالبان به‌نام «ملا عبدالمالک» که گفته می‌شود از فرماندهان طالبان مستقر در کویته و از مقامات اطلاعاتی افغانستان بوده است را ترور کرد.

اما طالبان در بیانیه خود، مرگ مالک و 2 تن دیگر از فرماندهان این گروه را رد و اعلام کرد که این فرماندهان زنده و در حال انجام وظایف خود می‌باشند.

به گفته «رحمت‌الله نبی» رئیس سرویس اطلاعاتی افغانستان، در زمستان سال گذشته میلادی 12 تن از اعضای طالبان از رده‌های مختلف در شهر کویته کشته شدند.

نبی تصریح کرد که طبق تحقیقات انجام شده، همه افراد کشته شده به‌ نوعی در مذاکرات مخفیانه صلح حضور داشته‌اند.

وی گفت: همه این 12 نفر به‌ طور مستقیم و یا از طریق استانداران و بزرگان قبایل، گفت‌وگوهایی با مذاکره‌کنندگان رئیس‌جمهور داشته‌اند.

سناریوهای احتمالی ترورهای هدفمند

البته تاکنون احتمالات مختلفی درباره این ترورهای هدفمند در آستانه مذاکرات صلح مطرح شده است.

برخی پاکستان را پشت این ترورها دانسته و معتقدند که مقامات پاکستان از ترس اینکه نفوذ و کنترل خود را بر طالبان از دست ندهند، دست به ترور افرادی می‌زنند که بدون اجازه وارد روند مذاکرات می‌شوند.

گروهی دیگر نیز بر این باورند که هدف گرفتن اعضای ارشد طالبان کار سرویس اطلاعاتی افغانستان است.

«سیف‌الله محسود» از اعضای «مرکز تحقیق مناطق قبایلی» که از اتاق‌های فکر مستقر در اسلام‌آباد است نیز معتقد است: از آنجا که اعضای طالبان در قاچاق مواد مخدر و اسلحه دست دارند، اینگونه ترورها می‌تواند نوعی تسویه حساب داخلی باشد.

در همین حال، برخی کارشناسان نیز بر این باورند که این ترورها نتیجه دخالت سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس با هدف کنترل روند مذاکرات و نیز کنترل اعضای این گروه در منطقه و در جریان گفت‌وگوهای صلح می‌باشد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول