اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو پارلمان افغانستان:

زندانیان بگرام بدون محاکمه در بازداشت آمریکایی‌ها بودند

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به بازداشت زندانیان افغان در زندان «بگرام» این کشور اظهار داشت که آمریکا افغان‎های بی‎گناه را برای چندین سال در زندان بگرام بدون محاکمه و اثبات جرم نگه داشته است.

زندانیان بگرام بدون محاکمه در بازداشت آمریکایی‌ها بودند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در کابل، «الله گل مجاهد»، عضو پارلمان افغانستان در جلسه عمومی امروز (چهارشنبه) این مجلس گفت: زندانیان بگرام از میان مردم بی‎گناه افغانستان بوده و در حالی که بدون ارتکاب جرم، توسط نظامیان آمریکایی دستگیر و زندانی شده‌اند.

وی افزود: حامد کرزی با آزاد سازی این زندانیان توجه خوبی به افراد بی‌گناه افغان کرده است.

دولت افغانستان اداره زندان بگرام را در اوایل سال 2013 میلادی به طور رسمی از نظامیان آمریکایی بدست گرفت و پس از آن حامد کرزی برای بررسی پرونده این زندانیان کمیته‎ای را تشکیل داد که این کمیته چندی پیش 650 زندانی را از بگرام آزاد کردند. در عین حال قرار است تا چند روز آینده 88 زندانی دیگر نیز از این زندان آزاد شوند.

این در حالی است که دولت آمریکا چند روز پیش اعلام کرده بود که دولت افغانستان، 88 زندانی را از زندان بگرام آزاد نکند زیرا روابط کابل-واشنگتن متشنج خواهد شد.

مجاهد ادامه داد که دولت آمریکا بدنبال تضعیف فرهنگ مردم افغانستان است.

وی خاطر نشان کرد که زندانیان بگرام بر اساس فرهنگ مردم افغانستان زندگی کرده‌اند و به بهانه داشتن «ریش» و «دستار» توسط نظامیان آمریکایی دستگیر و زندانی شده‌اند.

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد که نظامیان آمریکایی تمام افغان‎هایی را که ریش و دستار داشته باشند به چشم عضو گرو طالبان می‌نگرند.

وی تاکید کرد که زندانیان بگرام از مردم بی‎گناه افغانستان هستند و ارتباطی با طالبان ندارند.

زندانیان بگرام بدون محاکمه در بازداشت آمریکایی‌ها بودند

عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت که زندانیان بگرام بدون محاکمه و با بیرحمی توسط نظامیان آمریکایی نگهداری می‌شدند.

به باور وی، دولت آمریکا این زندانیان را برای این که جرمی نداشتند در زندان نگهداری کرده است.

مجاهد تاکید کرد که اگر آمریکا ادعا دارد که این زندانیان مجرم‎اند، پس چرا آن‎ها تاکنون محاکمه نشده‎اند؟محاکمه نشدن این زندانیان، بزرگترین دلیل اثبات بی‎گناهی آن‎ها به شمار می‎رود.

بر اساس قانون جزای افغانستان، سرنوشت هر متهم بایستی بین 3 الی 9 ماه پس از دستگیری مشخص شود اما به گفته مجاهد، برخی از افرادی که در زندان بگرام بسر می‎بردند حتی 6 سال بدون محاکمه در آنجا زندانی بودند.

آزادشدگان زندان بگرام به طالبان نمی‎پیوندند

مجاهد در ادامه به آزادی زندانیان بگرام اشاره کرد و گفت که آن‎ها پس از آزادی از این زندان به گروه طالبان نمی‎پیوند، زیرا با طالبان ارتباطی ندارند.

به گفته وی، از 650 زندانی آزاد شده بگرام، حتی یک نفر نیز به طالبان نپیوسته و ادعای دولت آمریکا نیز در این مورد نادرست است.

چندی پیش «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی در سفر خود به کابل به دولت افغانستان هشدار داده بود که زندانیان بگرام اعضای گروه طالبان هستند و در صورت آزادی آن‌ها دوباره به گروه طالبان خواهند پیوست.

مجاهد همچنین بر آزادی 88 زندانی دیگر از زندان بگرام تاکید کرد و گفت که آن‎ها نیز به گروه طالبان نخواهند پیوست.

به باور این عضو پارلمان افغانستان، حامد کرزی بایستی هر چ زودتر فرمان آزادی این زندانیان را صادر کند.

با این حال، «بشیر احمد ته ینج»، عضو دیگر پارلمان افغانستان در جلسه امروزی این مجلس اظهار داشت: دولت افغانستان باید در مورد آزادی زندانیان محتاطانه عمل کند.

ته ینج افزود: امکان دارد که برخی از این زندانیان با طالبان ارتباط داشته و مجرم باشند و دولت افغانستان پس از رهایی آن‎ها به مشکل بزرگتر مواجه شود.

به باور وی، دولت افغانستان باید پرونده زندانیان را به طور دقیق بررسی کرده و کسانی که مجرم‎اند، مجازات و کسانی که بی‎گناه‎اند، آزاد سازد.

سرمای هوا مشکل جدی برای افغان‎ها

یکی دیگر از بحث‎های جلسه عمومی امروز پارلمان افغانستان، تاثیر سرمای هوا بر زندگی مردم این کشور بود که در روزهای اخیر دما بسیار کاهش یافته است.

به باور برخی از اعضای دیگر پارلمان افغانستان سرمای هوا برای مردم افغانستان به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

«علی اکبر قاسمی»، عضو پارلمان افغانستان نیز اظهار داشت: برخی از مردم افغانستان به دلیل سرمای هوا در مناطق سرد سیر این کشور با مشکلات جدی مواجه‌اند و حتی باعث مرگ آن‎ها شده است.

قاسمی افزود: سرمای هوا در کابل نیز بر شهروندان تاثیر گذاشته و آن‎ها بدلیل فقر توانایی خرید مواد سوختی را ندارند.

وی تصریح کرد: دولت افغانستان بایستی برای نجات مردم مناطق سردسیر این کشور تصمیم جدی اتخاذ کند.

به گفته قاسمی، چادر نشینان شهر کابل از دیگر شهروندان این شهر از ناحیه سردی هوا آسیب پذیر شده‎اند.

این عضو پارلمان افغانستان از تمام اعضای این مجلس خواست تا برای چادر نشینان شهر کابل کمک نقدی کنند.

این در حالی است که از آغاز کمک‎های جامعه جهانی و کشورهای غربی به افغانستان 12 سال می‎گذرد، اما این کمک‎ها نتوانسته مشکلات مردم این کشور را حل سازد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول