اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جنگ‌ نرم؛ مهمانان ناخوانده‌ای که تا عمق افکار نفوذ کرده‌ است

این روزها فقط اندکی دقت لازم است تا در هر خانه‌ای مهمانان بی‌هیاهو و کم‌هزینه را ببینیم، مهمانانی که با سکوت خود حتی تا عمق افکار نفوذ کرده‌اند و فکر و ذکر مردم به ویژه جوانان را بدون جنگ و خونریزی فتح کرده‌اند.

جنگ‌ نرم؛ مهمانان ناخوانده‌ای که تا عمق افکار نفوذ کرده‌ است

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، دشمن، جنگ نرم را نسبت به دیگر جنگ‌ها در اولویت خود برای هجمه به ایران اسلامی در دستور کار خود دارد و بصیرت تنها ابزار مقابله به این جنگ است.

جنگ نرم، امروزه به واژه‌ای فراگیر تبدیل شده است و بصیرت نیز به ویژه طی چند سال گذشته به صورتی کاربردی‌تر خود را نشان داده است.

همان‌گونه که برای جنگ نظامی نیاز به ابزارهای خاصی است، برای مقابله با جنگ نرم نیز نیاز به ابزاری متناسب داریم.

داشتن بصیرت نیاز امروز در جهان است

گستره جنگ نرم بر عکس جنگ نظامی بسیار فراگیرتر و هزینه‌های آن نیز با وجود این گسترش برای مهاجمان بسیار کمتر است.

یکی از ابزارهای مهم در مقابله با دشمنان که هوشمندانه این مسیر را انتخاب کرده‌اند، آگاهی و بصیرت به ابعاد این ماجرا است.

اهمیت این مسئله مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد را نیز بر آن داشت تا در جمع دانش‌آموزان با تأکید بیشتری به این موضوع بپردازد.

حجت‌الاسلام سید محمد شریف حسینی کوهستانی در جمع دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه صدرای ابرکوه اظهار داشت: آن چه امروز برا ی ما به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود، بصیرت است.

واژه بصیرت مولود اسلام است

وی افزود: از چند سال گذشته و از زمان فتنه 88 بسیار با این واژه به ویژه از زبان رهبر معظم انقلاب برخورد کرده‌اید و شاید فکر کنید که این واژه مولود انقلاب است در حالی که اسلام و روایات بر این واژه تأکید داشته و پیامبر مأمور ابلاغ آن شده است.

حسینی کوهستانی بیان کرد: بین بصر و بصیر تفاوت بسیار وجود دارد؛ بصر که به معنای بینایی است در همه وجود دارد و حتی برخی از حیوانات دارای بینایی بسیار قوی‌تری از انسان هستند.

وی ادامه داد: قرآن روی بصر تأکیدی ندارد اما روی کلمه بصیر تأکید می‌کند و بصیرت به معنای آن است که در شرایط غبارآلود بتوان حق را از باطل تشخیص داد.

دین شناسی راه رسیدن به بصیرت است

حسینی کوهستانی ابراز داشت: برای رسیدن به بصیرت باید دین را شناخت و به تعبیر تولستوی، فیلسوف روسی، همانگونه که ما برای حیات و زندگی نیاز به هوا داریم، برای زندگی به دین نیز نیازمند هستیم.

وی افزود: حیات اجتماعی بشر به دین وابسته است و در هر نقطه از عالم ولو با دین‌های باطل، شاهد هستیم که به برخی از مسائل مقید هستند.

این کارشناس دینی ادامه داد: دین شامل عقائد، احکام و اخلاق است و اگر درست آن را بشناسیم، به طور مثال هیچگاه مقابل امام حسین(ع) نمی‌ایستیم و باعث شهادت ایشان نمی‌شویم.

وی بیان کرد: کلید بصیرت برای آن است که راه درست را به خوبی انتخاب کنیم و همه ما با توجه به فضای غبارآلود جهان و حاکمیت امواج نیازمند آن هستیم.

حسینی کوهستانی ادامه داد: قرآن مجید می‌گوید که اگر می‌خواهید به بصیرت برسید، باید حدود الهی و بایدها و نبایدها را رعایت کنید.

دشمن جنگ نرم را ترجیح می‌دهد

وی ادامه داد: در فضای کنونی در جنگ تمام عیار نرم قرار داریم و علت آن که دشمن این نوع نبرد را انتخاب کرده، این است که ترجیحاتی نسبت به دیگر جنگ‌ها دارد و تنها ابزار مقابله با این جنگ، بصیرت داشتن است.

حسینی کوهستانی ابراز داشت: جنگ نرم هزینه بسیار کمی برای دشمن دارد و گستره آن در سطح وسیع‌تر همچنین امکان پیروزی در آن برای دشمن بیشتر است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد بیان کرد: ابزارهای مورد نیاز برای جنگ نرم در خانه‌ها فراهم است و هر جا خط تلفن و برق وجود دارد، می‌توانیم در صورت عدم بصیرت، دشمن را به خانواده خود راه دهیم و ورود دشمن بدون سر و صدا صورت گرفته است.

به دزدان اعتقادات بی‌توجه شده‌ایم

حسینی کوهستانی با اظهار تأسف از بی‌اعتنایی‌هایی که به جنگ نرم می‌شود، عنوان کرد: اگر روزی دزدی وارد خانه ما شود، تمام ابزار را برای مقابله با او به کار می‌گیریم اما ابزار مخرب در دزدی، اعتقادات را بدون نظارت در خانه‌ها وارد می کنیم و توجهی به عواقب آن نداریم.

وی در مورد یکی دیگر از ترجیحات دشمن برای روی آوردن به جنگ نرم نیز بیان کرد: ماهیت جنگ نرم، تفرقه افکنانه است و چون بسیاری از افراد، اطلاعات چندانی ندارند، باعث اختلاف نظر در بین افراد می‌شود و مدیریت نافرمانی‌های مدنی توسط دشمن یکی از اهداف جنگ نرم است.

جنگ نرم تفرقه را دنبال می‌کند

حسینی کوهستانی با اشاره به مثالی در این زمینه بیان کرد: در فتنه 88 شاهد چنین روندی در خانواده‌ها و جامعه بودیم که نظرات متفاوت باعث ایجاد اختلافات خانوادگی و در بین دوستان و آشنایان شد.

وی افزود: نمی‌گوییم که تکنولوژی بد است اما به دلیل قرار گرفتن آن به عنوان ابزارهای جنگ نرم باید فرهنگ استفاده صحیح از آن را نیز فرا بگیریم زیرا احتمال لغزش در مورد استفاده کنندگان از این امکانات بسیار است.

باید برای مقابله با جنگ نرم برنامه داشت

همچنان که برای مقابله با تهاجم نظامی نیازمند برنامه و تجهیزات هستیم، برای نبرد گسترده‌تر در عرصه جنگ نرم نیز نیازمند به نیازسنجی، فرصت شناسی، برنامه و تأمین امکانات لازم هستیم.

تنها در سایه این مسائل است که می‌توان به موفقیت در این عرصه امیدوار بود.

اگر چه تلاش‌هایی توسط ارگان‌های فرهنگی صورت می‌گیرد اما اگر به طور مثال به بودجه‌های فرهنگی نظری بیندازیم، متوجه می‌شویم که در جنگی نابرابر وارد شده‌ایم.

پیروزی در این جنگ تنها با کار اداری صورت نمی‌گیرد بلکه خانواده‌ها در این مسئله پررنگ‌تر از هر ارگان و نهاد و اجتماع عمل می‌کنند.

بی‌توجهی و کم‌توجهی به این مبارزه، عواقب بسیاری به دنبال دارد که هم‌اکنون نیز می‌توانیم برخی از نتایج برخی بی برنامگی‌ها از طرف آحاد مختلف جامعه را شاهد باشیم

--------------------------

گزارش: رحیم میرعظیم

--------------------------

انتهای پیام/2464/صا30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول