اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قروه اولین‌های وقف در کردستان

شهرستان قروه دارای بیشترین تنوع موقوفات در استان کردستان است که پیشگامان این سنت حسنه در قروه توانسته‌اند اولین‌های وقف در این استان را به نام خود ثبت کنند.

قروه اولین‌های وقف در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، انسان موجودی جاودانی است و از فنا و نابودی نفرت دارد، مرگ در حقیقت وسیله انتقال به عالم دیگر برای زندگی ابدی است و تاریخ بشر نشان می‌دهد که حتی ناباوران به خدا و دین، خود را موجودی فانی به شمار نمی‌آورند، از این رهگذر انسان دوست دارد پس از وی، نامی از او در عالم به یادگار بماند.

در فرهنگ اسلامی یکی از بهترین راه‌های زنده نگه ‌داشتن نام انسان، عموم کارهای خیریه به ویژه وقف در اصطلاح قرآنی، به عنوان باقیات صالحات نام برده شده است و مردم به آن دعوت شده‌اند.

ما هرگز نمی‌توانیم مبدأ روشنی برای تفکر و عمل خیر پیدا کنیم چراکه کار خیر همیشه بوده و همیشه هم خواهد بود و ادیان آسمانی هم بدون استثناء در این باره برنامه داشته‌اند و خداوند بیش از هر موضوعی به این مسئله بها داده است، تا آنجا که مادر حضرت مریم (ع) قبل از تولد فرزندش، او را وقف معبد می‌کند تا در خدمت معبد باشد.

«وقف» سنت حسنه‌ای است که از دیرباز به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته است و اسلام نیز آن را در مسیری روشن، منطقی و هدفدار، مترقی و دقیق مورد استفاده قرار داده است.

آیاتی که در قرآن به انفاق احسان و عمل صالح و ایثار و ... اشاره شده، می‌تواند مشوق وقف باشند و از سویی در قرآن در آیات بسیاری با کنز مال، تکاثر، تفاخر، استکبار، سرقت طغیان، کسب حرام، حب مال راندن مهرآمیز یتیم، پرخاش از مسائل، خودبینی و... مبارزه شده که به شکلی می‌تواند به مقام و جایگاه وقف در قرآن اشاره داشته باشد.

تعبیر خداوند چه قدر لطیف و زیبا است. خدا که مالک همه چیز است. مالک همه ماست. مالک لحظات عمر ما و مالک نفس‌های ماست، می‌فرماید: شما به خدا قرض بدهید خدا به شما جزا می‌دهد.

دلیلش این است که خدا می‌خواهد از طریق ما انسان‌ها این همکاری و همدلی اتفاق بیفتد. «وقف» مهم‌ترین وسیله این راه است و تفاوتی که وقف با صدقات موقتی دارد، پایدار بودن و ماندگار بودن آن است.

اگرچه سنت حسنه وقف با هر نیت و در هر زمانی که باشد، دارای اجر و پاداش است اما در این میان اجر و پاداش پیشگامان این سنت نبوی دارای اجری مضاعف است چراکه احیاکنندگان این آیین نیکوی اسلام هستند و شهرستان قروه اولین‌های وقف در کردستان را در اختیار دارد.

قدمت برخی از آنها به بیش از 2 قرن پیش بر می‌گردد، اولین موقوفه به موقوفه رستم بیگ مشهور است که شامل زمین کشاورزی است و درآمد ناشی از آن صرف مسجد می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قروه تعداد رقبات شناسایی شده در این شهرستان را 4 هزار رقبه اعلام کرده و می‌گوید: شهرستان قروه دارای 23 موقوفه شناسایی شده است.

حجت‌الاسلام عباس ایزدی با بیان اینکه برخی از رقبات این شهرستان در سطح ملی اشتهار دارند، اظهار داشت: بیش از یک چهارم شهر قروه و چندین روستای آن، موقوفه هستند که از نظر وسعت موقوفات نیز می‌توان این شهرستان را جزو رده بالای استان محسوب کرد.

حسنی جهان خانم اولین بانوی واقف در این شهرستان است که 180 سال قبل 6 دانگ سه روستای قلعه لان، جامه شوران و پیرپیشه را نیت کمک به عتبات عالیات وقف نمود.

و این بانوی نیک‌اندیش، چراغ راهی شد فراسوی دیگر بانوان تا هم‌اکنون 25 درصد واقفان در قروه را این قشر شامل شوند.

اما بزرگ‌ترین موقوفه قروه را میرمحمود حسینی به نام خود ثبت کرده است، وی هنگامی که عازم سفر حج بود، تمامی اموال خود را که شامل یک چهارم شهر قروه و چهار روستا بود، وقف خیرات و مبرات و برگزاری روضه حضرت سیدالشهدا (ع) کرد و حالا به برکت نام حضرت سیدالشهدا(ع) نام میرمحمود زینت‌بخش قسمت بزرگی از موقوفات در این شهر است.

امسال دو موقوفه جدید در شهرستان قروه به ثبت رسیده است که یکی از آنها اولین وقف مهدویت در کردستان است که برای توسعه و نشر فرهنگ انتظار و فرهنگ جامع مهدویت وقف شده است.

اولین وقف مشارکتی کردستان را هم مردم روستای زرین‌آباد برای ساخت مسجد از آن خود نموده‌اند، حسین علی‌محمدی، پیرمرد خیر این روستا درباره این موقوفه می‌گوید: این وقف متعلق به من و برادرزاده و چند نفر دیگر از اهالی بود که به دلیل نداشتن مسجد در روستا، تصمیم به وقف آن برای احداث مسجد گرفتیم.

پیش‌تر از این فکر می‌کردم که وقف کار افراد متمول است، اما با دیدن اهالی این روستا که از روستاهای محروم بخش سریش‌آباد بود، فهمیدم گاه با دستان خالی نیز می‌توان واقف بود.

اولین واقف روحانی نیز در این سنت حسنه سهمی بسزا داشته است، حجت‌الاسلام پیری که به اصرار پای مصاحبه نشست، از وقف خود سخنی نگفت و تنها به آیات و روایاتی که در این زمینه وارد شده است اشاره کرد.

وی با دعوت از مردم برای ورود در این سنت حسنه، گفت: تنها صدقه‌ای که پس از مرگ هم جریان دارد همین وقف است که می‌تواند یاریگر دین خدا در دنیا و شخص واقف در آخرت باشد.

البته اینکه قروه را مظهر وحدت اقوام و مذاهب اسلامی می‌دانند بی‌دلیل نیست، این نکته در نیت یکی از واقفان بیداردل به خوبی مشهود است.

یکی از موقوفات شهرستان برای وحدت مردم شهرستان وقف شده است که حاج فرج‌الله خالدیان واقف خیراندیش وقف کرده است و بر اساس آن نیمی از درآمد این موقوفه صرف مسجد جامع شیعیان و نیمی صرف مسجدالنبی (ص) اهل تسنن می‌شود و این معنای واقعی وحدت و اتحاد مردم این شهرستان است.

---------------------------

گزارش از: کلثوم مومنی

---------------------------

انتهای پیام/79009/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول