اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف طبس خبر داد

ثبت 5 وقف جدید در طبس طی سال جاری / قدیمی‌ترین وقف‌نامه مربوط به 3 قرن پیش

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با بیان اینکه 5 وقف جدید در طبس طی سال جاری به ثبت رسیده است، گفت: قدیمی‌ترین وقف‌نامه مربوط به سه قرن پیش است.

ثبت 5 وقف جدید در طبس طی سال جاری / قدیمی‌ترین وقف‌نامه مربوط به 3 قرن پیش

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، حجت‌الاسلام محمد الاهی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شهرستان طبس 423 موقوفه و 5032 رقبه دارد که از این تعداد 98 موقوفه به‌ صورت غیرمتصرفی و در دست متولیان است و 325 موقوفه به‌صورت متصرفی بوده و امور آن به‌وسیله اوقاف و امور خیریه اداره می‌شود.

وی یادآور شد: ممکن است شهرستان طبس دارای تعداد موقوفه چندان زیادی نباشد، اما همین تعداد موقوفه دارای شاخه‌ها و رقبه‌های بسیار زیادی است به‌طوری که به‌عنوان مثال موقوفه امیرحسنخانی طبس علی‌رغم اینکه یک وقف‌نامه دارد اما دارای 47 نیت و 1926 زیرمجموعه و رقبه در شهرهای طبس، بیرجند، فردوس، بشرویه، گناباد، ارسک و... است و یا موقوفه عمادالملکی 491 رقبه، موقوفه حاج‌مصطفی قلی‌بیکی 143 رقبه و موقوفه میارزه 103 رقبه دارد.

* ثبت 5 وقف جدید طی سال جاری در طبس

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 5 مورد وقف جدید در شهرستان طبس ثبت شده است که شامل وقف 25 فنجان آب نهرین طبس و 5000 مترمربع زمین در عشق‌آباد برای عزاداری امام حسین(ع) توسط حجی‌زاده، یک باب منزل برای عزاداری دهه نخست محرم توسط مهدی و زهرا چوپانی، یک باب منزل برای تأمین هزینه‌های مسجد توسط خدیجه مقدادی، یک باب مغازه برای ختم قرآن برای واقف، اطعام ماه مبارک رمضان، جهیزیه‌ی افراد کم‌بضاعت و صرف علوم روز توسط عصمت فتحی، و 2.5 سهم مشاع از مجموع 1440 سهم قنات شیرآباد برای عزاداری امام حسین(ع) در هیأت حسینی شیرآباد توسط حبیب احمدی است.

* قدیمی‌ترین وقف‌نامه در طبس مربوط به 3 قرن پیش است

وی افزود: قدیمی‌ترین وقف‌نامه در شهرستان طبس مربوط به حاج لطفعلی نادمی به تاریخ وقف 1153 هجری قمری و حدود 3 قرن پیش است.

* نیت برخی واقفان در طبس از حیز انتفاع خارج شده است

الاهی خاطرنشان کرد: ممکن است نیت واقف در برخی موقوفات با گذر زمان از «حیز انتفاع خارج شده و قابل اجرا نباشد که در این موارد درآمد موقوفه در امور نزدیک به نیت واقف هزینه می‌شود؛ به‌عنوان نمونه واقفانی در طبس وقف بر تأمین هزینه‌های آب‌انبار کرده‌اند که با توجه به از بین رفتن آب‌انبارها یا عدم تأیید بهداشتی آب آن، از محل درآمد موقوفه آب سردکن تهیه و در سطح شهر نصب می‌شود.

* داشتن سند مالکیت دال بر وقفی نبودن زمین نیست

وی در پایان متذکر شد: موقوفه‌های متعددی در شهرستان طبس وجود دارد که پس از زمین‌لرزه مخرب سال 1357 و با توجه به از بین رفتن برخی مدارک و مستندات وقفی و همچنین صدور سند مالکیت از حالت وقف خارج شده است و بر این اساس به مردم اعلام می‌کنم که سند مالکیت دال بر وقفی نبودن زمین نیست و باید مردم خود با بررسی و تحقیق و توجه به نظر اهالی قدیمی و مسن از عدم وقفیت زمین خود مطمئن شوند و در صورت وقفی بودن زمین، آن را به حالت وقف برگردانند.

انتهای پیام/90001/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول