اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

«همه گزینه ها» از چه زمانی روی میز آمریکا است؟

ژنرال بازنشسته دانیل گراهام مشاور ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: راه حل بهتر از نظر من همان مین گذاری بندر خارک خواهد بود تا جریان نفتی ایران قطع گردد. باید به ایران بگوئیم همه گزینه ها روی میز است!

«همه گزینه ها» از چه زمانی روی میز آمریکا است؟

رخدادهای 10 دی 1359

چکیده

  • بهزاد نبوی سخنگوی دولت گفت : جنگ ما با آمریکا با مسئله گروگان ها شروع نشده و با حل این مسئله هم خاتمه پیدا نخواهد کرد جنگ ما جنگ استقلال و جنگ آمریکا جنگ مسلط شدن است این جنگ از قبل بوده است .
  • ژنرال بازنشسته دانیل گراهام مشاور ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت احتمال مین گذاری بنادر نفتی ایران جهت رهایی گروگان ها وجود دارد و ما باید به ایران بگوئیم همه گزینه ها روی میز است !
  • معاون بانک مرکزی: مقادیر زیادی از طلا و جواهرات توسط گمرگ و دادستانی از قاچاقچیان مصادره شده است.
  • حجتی کرمانی :  مقامات کشور در مناظره ای تلویزیونی به گفت وگو بپردازند و امام  خمینی و مردم با مشاهده این برنامه به قضاوت بپردازند.
  • اعضای انجمن دانشجویان مسلمان مقیم آمریکا که در سیاتل واشنگتن دست به اعتصاب زده اند در اطلاعیه ای از توطئه سوء قصد از سوی امریکا پرده برداشتند.
  • «رمزی کلارک» دادستان سابق آمریکا تاکید کرد نمی توان ایران را تسلیم کرد. تمام موجودیت ایران از لحاظ تاریخی و روانی متکی به مبارزه و مقاومت است.
  • برخی منابع از تدارک آمریکا برای مهیا کردن پاسخی تازه در خصوص درخواست ایران برای آزادی گروگانها خبر دادند.
بهزاد نبوی : رئیس جمهور آمریکا خیال می کند در فیلم های کابوی بازی می کند

بهزاد نبوی سخنگوی دولت گفت : جنگ ما با آمریکا جنگ استقلال و جنگ آمریکا با ما جنگ مسلط شدن است . وی ادامه داد : اطلاعاتی به ما رسیده مبنی بر این که آمریکا به بهانه هایی درصدد تهاجم مستقیم به خلیج فارس است و این بهانه ها را می خواهد از منطقه به دست آورد و تهاجمی را آغاز کند.

نبوی در مورد جنگ سرد  ایران و آمریکا گفت : ما جنگ سردی را آغاز نکردیم جنگ ما با آمریکا با مسئله گروگان ها شروع نشده و با حل این مسئله هم خاتمه پیدا نخواهد کرد جنگ ما جنگ استقلال و جنگ آمریکا جنگ مسلط شدن است این جنگ از قبل بوده که ما پاسخ خود به آمریکا را اعلام کردیم در این رابطه هیچ اقدام دیگری نکردیم و طبیعی است که اقدامات توطئه آمیز همیشه از جانب آمریکا بوده است .

نبوی در مورد اینکه ریگان شرایط ایران را باج خواهی خوانده است گفت : رئیس جمهور آمریکا فکر می کند که هنوز در فیلم های وسترن بازی می کند و باید شاخ و شانه بکشد این مسئله را ما زیاد جدی تلقی نمی کنیم.(1)

 

تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا همواره در طول 34 سال پس از انقلاب مطرح بوده و حتی الفاظ این تهدید نیز تغییر نکرده است ! برای مقامات آمریکا همواره همه گزینه ها روی میز بوده و تهدید نظامی یکی از این گزینه های روی میز می باشد و امروز با گذشت سال های سال دیگر کسی از این تهدید ها نمی ترسد .
طرح مشاور ریگان برای مین گذاری و تصرف جزیره خارک !

ژنرال بازنشسته دانیل گراهام مشاور ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا گفت احتمال مین گذاری بنادر نفتی ایران جهت رهایی گروگان ها وجود دارد . ژنرال گراهام که سرپرست پیشین اداره اطلاعات ارتش آمریکا است گفت : کمترین عمل متقابل آمریکا مین گذاری بندرخارک توسط مین هایی خواهد بود که از راه دور قابل انفجار است . وی گفت : به این طریق ما کسی را نخواهیم کشت ولی راه حل دیگر بمباران مراکز تولید نفت ایران و نیز تصرف جزیره خارک خواهد بود.

وی افزود : راه حل بهتر از نظر من همان مین گذاری بندر خارک خواهد بود تا جریان نفتی ایران قطع گردد. گراهام همچنین گفت : باید به ایران بگوئیم همه گزینه ها روی میز است ! روزنامه نیویورک تایمز نیز از مقامات آمریکا خواست که بیدرنگ تمام بنادر ایران را مین گذاری کنند !(2)

افزایش پشتوانه اسکناس ایران

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه مقادیر زیادی از طلا و جواهرات توسط گمرگ و دادستانی از قاچاقچیان مصادره شده است، تاکید کرد: پس از ارزیابی این اموال ارزش پشتوانه اسکناس کشور افزوده خواهد شد. علی اصغر کاشان همچنین شایعات در خصوص اینکه اسکناس های کشور پس از خروج جواهرات توسط ضد انقلاب بدون پشتوانه شده است را تکذیب کرد.

وی افزود: به علت افزایش اعتماد مردم به بانک مرکزی مقادیر زیادی از عتیقه جات، فرش های قیمتی و کلکسیون های خود را در موزه این بانک قرار می دهند و حتی بسیاری از مردم اشیای گران قیمتشان به بانک مرکزی هدیه داده اند. کاشان در ادامه گفت: آیت الله خلخالی نیز مقداری از اشیای گران بهای مصادره شده را تحویل بانک مرکزی  داده است.(3)

پیشنهاد حجتی کرمانی درباره مناظره تلویزیونی مسئولان کشور

حجتی کرمانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نطق خود در صحن علنی مجلس پیشنهاد داد مقامات کشور در مناظره ای تلویزیونی به گفت وگو بپردازند و امام  خمینی و مردم با مشاهده این برنامه به قضاوت بپردازند. وی در ادامه با تشریح دشمنی های کمونیسم با اسلام تاکید کرد: آمریکا و شوروی هیچ فرقی با هم ندارند. این نماینده مجلس با هشدار به مسئولین در خصوص ایجاد دعوا و اختلاف سیاسی، اظهار داشت: مگر امام نفرمود آتش بس کنید، چطور می خواهیم با این دعواها انقلاب را صادر کنیم. حجتی کرمانی با انتقاد از دسته بندی مجلس به اقلیت و اکثریت گفت: مجلس باید یکپارچه باشد.(4)

توطئه سوء قصد تروریست آمریکایی علیه دانشجویان ایرانی

اعضای انجمن دانشجویان مسلمان مقیم آمریکا که در سیاتل واشنگتن دست به اعتصاب زده اند در اطلاعیه ای از توطئه سوء قصد از سوی امریکا پرده برداشتند. در این اطلاعیه آمده است؛ زمانی که دانشجویان در حال استراحت بودند و تعدادی از آنها نیز مشغول پاسداری و نگهبانی بودند یک اتومبیل با حرکت در جهت مخالف خیابان قصد زیر گرفتن این دانشجویان را داشتند که با هوشیاری دانشجویان به هدف شومشان دست نیافتند. انجمن اسلامی دانشجویان سیاتل مدارک و اسناد خود را در خصوص  این سوء قصد به پلیس ارجاع دادند اما پلیس آمریکا از تعقیب شکایت آنها خودداری می کند.(5)

 

یک مقام رسمی واشنگتن اعلام کرد درصورت آزادی 52 گروگان، آمریکا دارایی های ایران را که بالغ بر چندین میلیارد دلار است در یک حساب تحت کنترل کشور بی طرف واریز خواهد کرد. همچنین «گاسپار وینبرگر» وزیر دفاع آینده آمریکا امیدوار است که بحران گروگانها بدون اقدام نظامی حل شود.
دادستان سابق آمریکا : نمی توان ایران را تسلیم کرد

سخنگوی رییس جمهور آمریکا اعلام کرد کارتر خیال نمی کند تا زمانی که وی در کاخ سفید است مسئله گروگانها حل نمی شود. «جودی پاول» افزود: به اعتقاد کارتر احتمال حل مسئله گروگانها در چند روز اخیر به شدت کاهش یافته است. وی با بیان اینکه آمریکا برای آزادی گروگانها همچنان تلاش می کند، اظهار داشت: اینکه ایران در قبال آزادی آنها در خواست سپردن وثیقه چند میلیارد دلاری کرده است از عهده آمریکا خارج است.

از سوی دیگر «رمزی کلارک» دادستان سابق آمریکا تاکید کرد نمی توان ایران را تسلیم کرد. وی افزود: تمام موجودیت ایران از لحاظ تاریخی و روانی متکی به مبارزه و مقاومت است و تهمت های احساسی مشکلات را بیشتر می کند.(6)

آمریکا در تدارک پاسخ جدید به ایران

برخی منابع از تدارک آمریکا برای مهیا کردن پاسخی تازه در خصوص درخواست ایران برای آزادی گروگانها خبر دادند. یک مقام رسمی واشنگتن اعلام کرد درصورت آزادی 52 گروگان، آمریکا دارایی های ایران را که بالغ بر چندین میلیارد دلار است در یک حساب تحت کنترل کشور بی طرف واریز خواهد کرد. همچنین «گاسپار وینبرگر» وزیر دفاع آینده آمریکا امیدوار است که بحران گروگانها بدون اقدام نظامی حل شود.(7)

پی نوشت :

1- کیهان ، 10 دی 1359 ، صفحه 2

2- کیهان ، 10 دی 1359 ، صفحه 4، تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا همواره در طول 34 سال پس از انقلاب مطرح بوده و حتی الفاظ این تهدید نیز تغییر نکرده است ! برای مقامات آمریکا همواره همه گزینه ها روی میز بوده و تهدید نظامی یکی از این گزینه های روی میز می باشد و امروز با گذشت سال های سال دیگر کسی از این تهدید ها نمی ترسد . زمانی که آمریکا و غرب با تجهیز صدام به سلاح های کشتار جمعی تلاش داشتند ایران را به زانو در آورند ایران تسلیم این زورگویی ها نشد و امروز که نظام اسلامی به مدد رشادت ها و دلیرمردی های میلیون ها جوان برومند خود در بسیاری از زمینه ها به ویژه قدرت نظامی به برتری مطلق در منطقه و در بعضی موارد در دنیا رسیده است بی شک و به یاری خداوند هرگز تسلیم قدرت های شیطانی نخواهد شد .

3- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 10 دی 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول